Afgeschermde sectie voor leden

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Chris PHP

Chris PHP

21/08/2013 13:18:22
Quote Anchor link
Beste leden en mods/admins,

Het komt vaak voor dat mensen stukken code hebben geschreven/ontwikkeld en hier hulp bij nodig hebben. Echter willen ze niet dat deze code 'Google-baar' is, aangezien het veel tijd en moeite gekost heeft om dit te ontwikkelen/schrijven.

Wat vinden jullie van een stukje op het forum dat uitgesloten wordt van de Google search functie, en alleen zichtbaar is voor ingelogde leden?
 
PHP hulp

PHP hulp

02/05/2024 13:40:16
 
Wouter J

Wouter J

22/08/2013 00:42:37
Quote Anchor link
-1 naar mijn mening verdwijnt dan het hele forum idee.

Die mensen die hun code afgeschermd willen houden zijn dus niet geschikt voor een forum en moeten dus opzoek naar andere methoden van hulp, bijv. IRC of via de mail. Het forum heeft een bepaalde doelgroep en je moet (naar mijn mening) niet proberen andere doelgroepen ook in datzelfde straatje proberen te trekken
 
Chris PHP

Chris PHP

22/08/2013 13:19:32
Quote Anchor link
@Wouter,
Dat is natuurlijk complete onzin, een forum kan bestaan uit verschillende onderdelen. Meeste forums waar ik op zit of heb gezeten hebben een afgeschermt gedeelte voor meerdere redenen. Kan zijn dat er extra's zijn voor sponsors/donors, kan zijn dat er informatie in staat dat alleen voor leden is.

'Die mensen' is behoorlijk krom op de manier hoe jij het stelt, ik kan me 100 verschillende situaties verzinnen waar je je code niet publiekelijk online wilt hebben. Moet je dan maar gaan 'zoeken' naar moeilijke oplossingen en mensen per mail gaan lastig vallen? 'Die mensen' zijn net zo geschik op een forum als jou, echter zouden die hun project waar misschien wel maanden in zit niet zo open en bloot op internet zetten.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

22/08/2013 13:35:17
Quote Anchor link
Chris, je hebt daar wel een punt. Alleen is "lidmaatschap" in dit verband misschien niet de juiste term. Iedereen kan "lid" worden. En dat kan ook anoniem. Het "lidmaatschap" verhindert dus niet dat je code in handen valt waar je die liever niet in ziet.

Daarnaast zou de belofte van beslotenheid vervelende consequenties kunnen hebben voor de forumeigenaar of de moderators wanneer die belofte niet wordt waargemaakt. Als code uit het "besloten" deel van het forum ineens toch op straat ligt, heb je de poppen aan het dansen.
 
Ramon van Dongen

Ramon van Dongen

22/08/2013 13:45:07
Quote Anchor link
Ik kan me wel een beetje in de mening van Wouter vinden.

Iets wat je echt niet openbaar wilt maken, moet je ook niet op een forum zetten.
Mocht een persoon die dat niet wilt toch hulp nodig hebben, kan hij/zij altijd nog een professionele php'er (of op welk vakgebied het dan ook is) direct benaderen.

Doorgaans wil iemand het namelijk niet openbaar hebben omdat er zakelijke belangen achter zitten. Iemand dan in moeten huren voor hulp is voor andere zaken (zoals boekhouding) ook niet vreemd.
 
Chris PHP

Chris PHP

22/08/2013 14:26:01
Quote Anchor link
@Ward,
Het is niet zo zeer dat leden dit niet mogen zien, echter verschijnen topics in Google en dat wil ik verkomen zodat je op zijn minst eerst ingelogd moet zijn om deze 'prive' sectie voor leden te zien.

Tevens kun je die 'aansprakelijkheid' zeer makkelijk coveren door in de voorwaarden te zetten dan PHPhulp.nl op geen enkele wijze aansprakelijk is voor het 'per ongeluk' publiek gestelde code. Wordt een afgeschermt topic beschikbaar is het natuurlijk een ander verhaal maar dat zal dan ook niet gebeuren.

@Ramon,
We zijn hier allemaal programmeurs/developers waarom zou je iemand gaan inhuren? Meestal gaat het om iets kleins waar overheen gekeken wordt, om daar nu iemand voor in te huren a 40 tot 75 euro per uur lijkt me wat overdreven.

Wanneer je een applicatie schrijft waar bedrijfsbelangen mee gemoeit zijn, val je al niet echt meer onder een hobbiest lijkt me. Iedereen zal hier vast wel herkennen, dat je jezelf uren suf staart op een code en het niet kan vinden. Vervolgens kijkt een 'outsider' even en spot het meteen, dit is de reden voor het idee van een afgeschemd stuk(je).

Het gaat gewoon om 1 forum categorie (alleen voor leden) en daar kunnen dan topics aangemaakt worden die echt alleen buiten de wereld houden wenst te worden.
 
Ramon van Dongen

Ramon van Dongen

22/08/2013 14:50:13
Quote Anchor link
Ik begrijp je punt Chris.

Voor een groot aantal topics is het goed zoals het nu is. Mijn oplossing zou inderdaad alleen bij zeer complexe problemen nuttig kunnen zijn. Bij alle gevallen daartussen is het wellicht een oplossing om een afgeschermd gedeelte te hebben.

Alleen wie bepaalt wat wel en niet afgeschermd moet zijn?
De topicstarter zelf waarschijnlijk, alleen wat als uiteindelijk bijna alle nieuw aangemaakte topics afgeschermd moeten zijn, wat blijft er dan van een publiekelijk forum over?
 
Chris PHP

Chris PHP

22/08/2013 14:56:17
Quote Anchor link
@Ramon,
Daar hebben we moderators voor, een topic starter kan zelf inschatten of zijn code wel of niet afgeschermd moet worden. Heb je 30 regels code waar een klein stukje van je code hebandeld wordt, lijkt me dit natuurlijk overbodig om het in het afgeschermde gedeelte te plaatsen.

Nogmaals het grootste punt is dat je in het afgeschermde gedeelte niet in Google verschijnt, je wil immers niet maanden lang gewerkt hebben aan een project wat vervolgens door iedereen zo gebruikt kan worden. Dit is het nadeel van PHP, de code is herbruikbaar anders dan bij bijvoorbeeld C++ waar het gecompiled wordt.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.