Afvangen OK/Annuleren bij downloaden file

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Nkamp Kamp van de

nkamp Kamp van de

10/08/2012 12:29:41
Quote Anchor link
Hallo,

Bij mijn 'projectje' voor de volleybal wil ik uiteindelijk een soort versie controle hebben dwz. we hebben bv. een ledenbestand.xls ergens staan. Nu wil ik, als iemand dit bestand download, registreren in de database zodat als iemand anders ook een wijziging wil aanbrengen ziet wie deze heeft 'uitgecheckt' en contact moet opnemen met degene die hem aan het bewerken is of wachten totdat de ander hem weer upload.

Echter dan moet ik zeker weten dat iemand nadat hij op de file-link heeft geklikt en het pop-up schermpje 'Opslaan' verschijnt, hij of zij op de OK button heeft geklikt. Want als hij of zij alsnog op annuleren klikt dan moet er niet in de db komen te staan dat het bestand door degene in gebruik is.

Is het mogelijk om de OK/annuleren button in je code af te vangen?
Of hoe kun je anders 'gecontroleerd' iemand een bestand laten downloaden?
 
PHP hulp

PHP hulp

29/04/2024 16:35:38
 
Kris Peeters

Kris Peeters

10/08/2012 12:52:06
 
Nkamp Kamp van de

nkamp Kamp van de

10/08/2012 15:03:17
Quote Anchor link
Ja, die ken ik. Maar dan heb je het allemaal zelf in control.

Ik denk dat ik iets anders bedoel. Als je op een website komt zoals dat zip bestand van Niels Kievit tut downloaden. Dan opent zich het (OS) pop-up window "bestandsnaam.zip openen".
Vervolgens kun je aangeven waar je het bestand wilt opslaan bv. bij downloads maar ook op een andere dir locatie. Tenslotte klik je op OK of Annuleren.
Dit is niet een pop-up die jezelf in control hebt.

Of -dit schiet mij nu te binnen- als iemand niet in zijn browser aangeeft "Mij altijd vragen waar de bestanden moeten worden opgeslagen", wat dan? Hoe weet je dan zeker dat iemand het gedownload heeft?
 
Chris PHP

Chris PHP

10/08/2012 15:13:40
Quote Anchor link
Voor zover ik weet kun je daar geen controle op doen. Hoe wil je immers vanuit je website controleren wanneer het bestand ook daadwerkelijk op de pc is gekomen.

Wat je wel kunt doen is een waarde aan de downloadknop meegeven met een hidden field die gedownload="yes" zegt bijvoorbeeld. Maar waarschijnlijk zal hij dus ook yes zeggen, als je tijdens "Oplsaan of Annuleren" op annuleren klikt.

Maar je kunt het natuurlijk ook makkelijker doen, gewoon met de mensen een kleurcode afspreken en de rijen acceren.

Bijvoorbeeld groen is toegevoegd, en geel is gewijzigd. Eventueel een veldje erin maken waar de 'beheerders' hun naam in zetten. Zodat ze snel in het excel lijstje kunnen zien wanneer er iets is bijgewerkt en door wie.

En anders gewoon een 'CMS' maken waar de mensen het online invullen en wijzigen via de browser, ipv via een excel bestand. Dan is je controle uiteraard veel groter.

Want wat is je oplossing als 2 mensen tegelijk het excel bestand downloaden en allebei een andere wijziging aanbrengen? Dat zal betekenen dat er altijd 1 van de 2 bewerkingen wegvalt, aangezien hij het bestand overschrijft.

Dus als Piet en Jan het document tegelijk of een minuut na elkaar downloaden en ze doen het volgende.

- Piet voegt een nieuw lid toe.
- Jan wijzigt een bestaand lid, zijn telefoonnummer.

Echter Piet is ietsje sneller klaar, en upload zijn formulier weer, daarna komt Jan dan is dus het nieuwe lid eruit. Want die wijziging is niet door Jan gemaakt, die heeft tenslotte alleen het telefoonnummer van iemand aangepast.
 
Nkamp Kamp van de

nkamp Kamp van de

10/08/2012 15:33:03
Quote Anchor link
Nee, dan doe ik het anders.

Of het goed of fout is doet even niet ter zake alhoewel ik altijd open sta voor verbeteringen natuurlijk. Maar ik doe dit via excel omdat binnen de vereniging iedereen het zo 'lekker' handig vindt. Iedereen kan ermee overweg, evt. snel uit te printen om bij een vergadering op tafel te hebben liggen etc. Ook zitten er wat oudere mensen tussen -vrijwilligers- en dat zijn gebruikers.

Maar ik doe het wel anders. Als iemand de bestanden wil hebben moet hij of zij al inloggen en account bij mij aanvragen. Dus een beperkt aantal.
Dan doe ik het zo:
een filelink met alleen maar te kunnen downloaden- soort read only.
Een 'tweede filelink' bv. downloaden en wijzigen. Ik sla in de database op wie dat gedaan heeft en toon dit op het scherm. Mocht er nu nog iemand een wijziging aan willen brengen kan dit niet omdat deze al gedownload/omloop is. De volgende persoon ziet ook wie dit is. Nu moet eerst degene die hem als eerste gedownload heeft weer uploaden.
Ik maak er nog een knopje naast 'undo download', mocht degene bij nader inzien toch geen wijzigingen hebben aangebracht, dan kan hij of zij via undo, het bestand weer vrij geven voor een volgende.

Dit moet werken, maar ik was benieuwd of het ook niet op die andere manier kan werken.

De volgende stap is dat het ook in de 'backend' aangepast kan worden. Maar je zit met mensen die willen kunnen overleggen van die moet in dat team en hij moet in dit team etc. Dat is vaak in de sporthal of bij iemand thuis.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.