AJAX in de URL

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Nick Mulder

Nick Mulder

06/06/2007 17:36:00
Quote Anchor link
Met Hyves heb je bij bijvoorbeeld de opsomming van de hyves waarvan je lid bent een aantal pagina's met hyves, als je naar de volgende pagina gaat gaat dit met AJAX, maar tegelijk wordt er in de URL ook bijgeschreven op de volgende manier: hyves.nl/#variable=waarde
Nu vraag ik me af of iemand hier weet hoe ze dat doen, het voordeel hiervan is natuurlijk dat als je bijv. de "vorige" knop gebruikt, dat je dan je dan een AJAX pagina terug gaat ( niet asynchroon ).
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 16:13:32
 
W w

w w

06/06/2007 17:59:00
Quote Anchor link
Ik heb het geprobeerd te zoeken, maar niks gevonden. Ik ben wel benieuwd naar de oplossing!
:)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door w w
 
Jelmer -

Jelmer -

06/06/2007 18:31:00
Quote Anchor link
document.location.href gewoon aanpassen, naar de nieuwe url met anchor (dat ding met #)

En iedere zoveel miliseconden kijken of de URL ook is veranderd. Zoja, uitlezen, kijken wat er na # staat, en aan de hand daarvan bepalen wat voor actie je gaat ondernemen met Javascript.
 
Hipska BE

Hipska BE

06/06/2007 18:44:00
Quote Anchor link
gewoon zo:

<a href="#variabele=waarde" onclick="ajax_functie();">link</a>
 
Nick Mulder

Nick Mulder

06/06/2007 19:04:00
Quote Anchor link
Omg, dom van mij xD 't was gewoon te simpel.
Danku!
 
W w

w w

06/06/2007 19:24:00
Quote Anchor link
Dan heb ik nog 1 vraag ;)
Nu kan je niet linken naar de pagina die je laad. Bijvoorbeeld:

Ik heb een pagina met een div content. Ik laad via ajax een pagina in die div, zoals een blog artikel.
Als ik nou wil dat hij linkt naar dat artikel met de ingeladen content hoe doe je dat dan.
Het staat dus op de index en ik heb nu dat ik dit in de blak krijg: http://fdsfs.nl#blog12
Nu wil ik dus dat ik kan linken en gelijk dat blog artikel laad, maar hoe moet dat precies ? of is dat niet mogelijk?

Alvast bedankt,

Wieland
 
Jelmer -

Jelmer -

06/06/2007 20:12:00
Quote Anchor link
bij onload bepalen hoe de URL eruit ziet, en aan de hand van die URL een functie uitvoeren. Op dezelfde manier als dat je gaat 'pollen' of er op de terug-knop is gedrukt, en de URL dus veranderd is. Als de URL veranderd is (of als hij een nuttig stukje in zich heeft in het geval van onload) dan voer je de bijbehorende javascript-functie uit.
 
CB2thephp

CB2thephp

06/06/2007 21:51:00
Quote Anchor link
Dit is geen goede oplossing, waarom niet. Er bestaat een bepaalde regel genaamd opmaak en html apart, javascript is ongeveer hetzelfde als een soort opmaak en hoort daarom apart te zijn(net als css). Nu denk je hoe kun je dit dan oplossen met AJAX. Ik heb iets gevonden waardoor AJAX helemaal apart blijft van je normale pagina code. Wat dus overblijft van je links is het volgende:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<a href="testmij.htm" class="link">Ik ben een test bestandje</a>

Het kan ook anders zoals beschreven in de volgende link, hier haal je ook de bestand weg voor deze soort mogelijkheden:
http://www.bennolan.com/behaviour/

Ik hoop dat jullie hiervan leren, helaas betekent het 5KB bij je grote van de website, maar het hoeft maar een keer worden geladen en wordt dan gecached.

Mooiste hiervan is backbutton doet het favorieten doet het en daarom dus ook als je geen ajax ondersteund de normale link :D

LANG LEVE Behaviours

Groeten,

Christian Bolster
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door CB2thephp
 
Nick Mulder

Nick Mulder

06/06/2007 21:57:00
Quote Anchor link
Ik zal het proberen bij mn script :)
 
CB2thephp

CB2thephp

06/06/2007 22:00:00
Quote Anchor link
Geloof me de moeite waard scheelt op ten duur zelfs nog meer KB's :P.

LANG LEVE Schone HTML Bestanden.

Doe mee en geef het door SCHONE HTML BESTANDEN.

CSS en Javascript APART
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door CB2thephp
 
W w

w w

07/06/2007 08:15:00
Quote Anchor link
Bedankt ik zal het ook proberen ;)
 
CB2thephp

CB2thephp

07/06/2007 09:45:00
Quote Anchor link
Mensen zie nu ook mijn tutorial, daar komt dit probleem aan de orde.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.