AJAX, Jquery, pulldown en mysql update

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ad Vertentie

Ad Vertentie

08/08/2015 22:22:03
Quote Anchor link
Hallo,

Ik genereer dynamisch dmv AJAX een lange lijst aan items.
Ik wil graag dat als ik de bestelstatus van een item aanpas, dat deze dan meteen verwerkt wordt in de mysql, en dat de pulldown ook veranderd in de aangepaste waarde.
Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand mij een beetje op weg helpen?
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 20:49:36
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

08/08/2015 22:29:35
Quote Anchor link
Kun je een voorbeeldje in HTML geven? (Met wat voor input-type wordt de bestelstatus veranderd)
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

09/08/2015 13:20:19
Quote Anchor link
Hoe verander je de status, doe je dit in de pulldown waar je het over hebt? Als je dit daar doet, dan hoeft er toch niets meer aangepast te worden in deze pulldown? Daarom heb je het waarschijnlijk over twee verschillende dingen, dus:
- waar pas je de status precies aan?
- hoe zou dit vervolgens tot uiting moeten komen in deze pulldown?
 
Ad Vertentie

Ad Vertentie

09/08/2015 21:34:25
Quote Anchor link
Ik heb het volgende:
Door middel van een AJAX zoekopdracht, genereer ik een lijst met items.
Ik krijg dan bijvoorbeeld:
Item Status
Bloemkool Op voorraad
Aardappel Niet op voorraad
Sla Op voorraad

De bedoeling is dat de status velden (op voorraad of niet op voorraad) aanpasbaar zijn dmv een pulldown.
Zodra je de waarde in deze pulldown verandert dient deze waarde meteen (zonder schermverversen of andere acties op het scherm zichtbaar) te worden aangepast.

Hoe kan ik dit maken?
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

09/08/2015 22:22:35
Quote Anchor link
Door middel van event listeners "luisteren" naar wijzigingen (denk aan een onchange-event voor een dropdown). Als item X wijzigt naar beschikbaarheid Y maak je een AJAX-call naar een extern script (bijvoorbeeld changestatus.php?item=X&status=Y) alwaar je de nieuwe beschikbaarheid daadwerkelijk opslaat. Dit is ook meteen de minimale informatie die je zult moeten doorgeven.

Ook zou dit script een statuscode kunnen retourneren die aangeeft of het opslaan van deze nieuwe beschikbaarheid geslaagd is.

De crux is dit dat op de achtergrond een of ander script de daadwerkelijke wijziging uitvoert terwijl je in je browser op dezelfde pagina blijft zitten.

Daarbij zul je er ook voor moeten zorgen dat niet iedereen changestatus.php te pas en te onpas aan kan roepen uiteraard...
Gewijzigd op 09/08/2015 22:23:53 door Thomas van den Heuvel
 
Ad Vertentie

Ad Vertentie

09/08/2015 22:33:47
Quote Anchor link
Thx! Daar was ik naar opzoek, ik ga morgen eens knutselen, kijken of dat gaat lukken :)

Toevoeging op 10/08/2015 20:03:56:

Na bijna 2 dagen knutselen lijkt het niet te lukken.

Ik zal een vereenvoudigde code plaatsen, wellicht dat iemand mij kan / wil helpen.
De bedoeling is dat onchange van de select value, onzichtbaar de waarde in de mySQL doet veranderen (zonder verversen van het scherm).
Wel dient het scherm zijn waardes bij te werken (zonder compleet laden van de hele pagina).
Ter vermaak: het betreft een script welke met joins werkt.

SQL:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
<?
$sql
="SELECT     item_aantal,
                 item_omschrijving,
                 item_type_nummer,
                 staat FROM overzicht"
;
?>


Dynamische pulldown
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?
 $sql1
="SELECT id, beoordeling from overslagitembeoordeling";
         $result1=mysql_query($sql1,$db);
         echo "<td class=\"$kleur\"><select name=\"overslagitembeoordeling\" style=\"font-size:11px\">";
         echo "<option value=''>Selecteer de beoordeling</option>";
         while ($row1=mysql_fetch_array($result1)) {
         echo "<option value=$row[0]>$row1[1]</option>";
         }

         echo "</select></td>";
?>


Indien ik bij het bovenstaande een keuze maak, dient deze keuze meteen te worden weggeschreven in de database dmv een update.

Het hoofdscherm waar alles in gebeurd (de complete lijst wordt getoond in combinatie met de pulldowns), dient de juiste waardes wederom uit de database te halen, echter zonder het verversen van het scherm.

Het zou top zijn als iemand mij hierbij kan helpen.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.