[AJAX/JS] Javascript laden na AJAX call

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Senior, Medior and Junior SAP HANA Developer

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Medior Werklocatie: Veldhoven Vacature ID: 12696 Introductie Our client is the world's leading provider of lithography systems for the semiconductor industry, manufacturing complex machines that are critical to the production of integrated circuits or chips. Our purpose is “unlocking the potential of people and society by pushing technology to new limits”. We do this guided by the principles “Challenge”, “Collaborate” and “Care”. Wat verwachten we van jou? SAP Certified Application Associate - SAP HANA Cloud Modeling (training and/or certification) Bachelor degree or higher Excellent understanding of SAP HANA (2.0 / Cloud), Data Modelling and writing

Bekijk vacature »

Ronald Edelschaap

Ronald Edelschaap

02/09/2011 18:28:30
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een script waarbij de gebruiker een "antwoord" op een bepaalde vraag moet geven. Of het antwoord goed is of niet, wil ik met AJAX onder de vraag weergeven. Dit lukte, totdat ik javascript wilde gaan gebruiken.

In het bestand dat AJAX toevoegt aan de pagina staat wat javascript, waaronder een . Deze regel wordt volgens Chrome wel in de source weergegeven, maar de browser doet er niets mee. Ook iets simpels als alert("Hello World") werkt niet...

Hieronder mijn AJAX code. Volgens velen op internet een bekend probleem, maar nergens kom ik een werkende oplossing tegen.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

<script type="text/javascript">
function getGameResults(str)
{
if (str.length==0)
  {
  document.getElementById("gameResults").innerHTML="";
  return;
  }
if (window.XMLHttpRequest)
  {// code voor IE7+, Firefox, Chrome, Opera, Safari
  xmlhttp=new XMLHttpRequest();
  }
else
  {// code for IE6, IE5
  xmlhttp=new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP");
  }
xmlhttp.onreadystatechange=function()
  {
 
  if (xmlhttp.readyState==4 && xmlhttp.status==200) {
    result = xmlhttp.responseText;
    document.getElementById("gameResults").innerHTML = result;
  }
 
  }
 
xmlhttp.open("GET","the_game_results.php?p="+str,true);
xmlhttp.send();
}
</script>
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 18:15:11
 
Maarten PHP

Maarten PHP

02/09/2011 18:40:05
Quote Anchor link
JQuery?
 
Ronald Edelschaap

Ronald Edelschaap

02/09/2011 18:44:08
Quote Anchor link
Ik ben bijna niet bekend met programmeren in JQuery, dus een voorbeeldje zou in dat geval heel erg handig zijn (A)
 
Vincent Huisman

Vincent Huisman

02/09/2011 18:51:53
Quote Anchor link
jquery heeft een hele mooie uitgebreide documentatie:
http://api.jquery.com/jQuery.ajax/

ik doe het meestal zelf op de volgende manier:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
                        $.ajax(
                        {
                            type: "POST",
                            url: "ajax.php",
                            data: "action=watjewil",    // Hier moet je alles invullen wat je mee wilt sturen. dit moet op de manier van een get, in je ajax.php haal je het dan op met $_POST
                            // bij dit voorbeeld haal je het dan op met $_POST['action'] en er komt dan "watjewil" uit
                            complete: function(data)
                            {
                                if(data.responseText == "error")
                                {
                                    alert("Er was een fout.");
                                }
                                else
                                {
                                    //doe je ding hier
                                }
                            }
                        });
 
Ronald Edelschaap

Ronald Edelschaap

02/09/2011 19:57:28
Quote Anchor link
Thanks, dat helpt me al verder... Maar hoe voeg je daar dan variabelen in? Is dat net zoals in javascript of php?

Dus zoiets:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
  $.ajax(type, file, p,
    {
      type: type,
      url: file,
      data: "p="+p,
      complete: function(data)
 ...


En dan in de pagina <a onclick=".ajax('POST', 'the_game_results.php', '17');"></a> ??
 
Roel -

Roel -

02/09/2011 20:46:28
Quote Anchor link
Waarom zeg iedereen op iedere JavaScript vraag: jQuery?
Denk na mensen, je gaat niet een heel framework laden voor een simpele AJAX request...
 
Vincent Huisman

Vincent Huisman

02/09/2011 21:04:03
Quote Anchor link
Als je die gebruikt die google gehost wordt, dan zal grotendeels van de gebruikers die al hebben geladen
 
Kees Schepers

kees Schepers

02/09/2011 21:17:38
Quote Anchor link
Roel van de Water op 02/09/2011 20:46:28:
Waarom zeg iedereen op iedere JavaScript vraag: jQuery?
Denk na mensen, je gaat niet een heel framework laden voor een simpele AJAX request...


Waarom zou je iets in 10 uur bouwen als het ook in 15 minuten kan? En vaak is de behoefte om een ding te bouwen en wordt dat automatisch meer. Een website met 1 javascript functie komt al bijna niet meer voor.

En inderdaad als je bijv. Google CDN pakt dan hebben al heel veel mensen die gedownload.
 
Roel -

Roel -

02/09/2011 23:23:52
Quote Anchor link
Oh? Lekker slim.
Je vertrouwt dus teveel op je framework. Als je dan een keer zonder internet aan een project begint ben je dus de lul.

Maar niemand bekijkt het zo, iedereen vertrouwt teveel op jQuery.
 
- Raoul -

- Raoul -

03/09/2011 02:59:53
Quote Anchor link
Roel van de Water op 02/09/2011 23:23:52:
Oh? Lekker slim.
Je vertrouwt dus teveel op je framework. Als je dan een keer zonder internet aan een project begint ben je dus de lul.

Maar niemand bekijkt het zo, iedereen vertrouwt teveel op jQuery.


Wil je offline werken aan je projecten, maak dan zeker dat er een jquery bestandje op je pc staat ;)
 
Maarten PHP

Maarten PHP

03/09/2011 10:38:26
Quote Anchor link
Roel van de Water op 02/09/2011 23:23:52:
Oh? Lekker slim.
Je vertrouwt dus teveel op je framework. Als je dan een keer zonder internet aan een project begint ben je dus de lul.

Maar niemand bekijkt het zo, iedereen vertrouwt teveel op jQuery.


Ik dacht dat jij jQuery ook super handig vond...
Ongeveer iedereen vind het wel handig.
 
Phpnuke r

phpnuke r

03/09/2011 10:47:54
Quote Anchor link
Waar gaat dit over? Jquery zorgt er gewoon voor dat alles lekker simpel en makkelijk gaat. een groot voorbeeld ervan is alleen al $('').fadeIn();

Jquery word nu zelfs op veel scholen aangeleerd, omdat het een zeer goeie library is. Is daar iets mis mee?

Waar ik inderdaad wel hekel aan heb is teveel jquery, soms kan je ook gewoon zoiets doen:

document.getElementById('').innerHTML=''; inplaatsvan
$("#waza").html("Hello World"); aangezien voorbeeld 1 veel sneller is en minstens zo makkelijk te typen is.
 
Wouter J

Wouter J

03/09/2011 10:52:45
Quote Anchor link
Hé, eindelijk iemand die het met me eens is!
Maarten Buijs op 03/09/2011 10:38:26:
Ik dacht dat jij jQuery ook super handig vond...
Ongeveer iedereen vind het wel handig.

jQuery is ook super handig, maar niet voor elk kleine JavaScript scriptje. Met PHP laad je toch ook niet heel CI in voor alleen een echo'tje?
jQuery is wel meer dan 84kb (!). Waarom zou je dat helemaal inladen voor een AJAX call? (iets wat waarschijnlijk nog niet eens 5kb is van het framework)

Nee, hier op het forum wordt er veel te vaak bij JavaScript dingen naar jQuery gewezen. Ik hoop dat dit niet de nieuwe trend wordt. Dat niemand meer echt JavaScript kan en iedereen maar gewoon blindelings jQuery volgt. Want wie moet dan later jQuery up-to-date houden? Dan snapt straks niemand meer iets van JavaScript en boeit het niemand meer wat er eigenlijk gebeurd. Dan heb je straks geen HTML, CSS, JS en PHP meer maar HTML, SASS(compass), jQuery en ZF. Wordt dat de nieuwe toekomst?

Internet Verslaafde op 03/09/2011 02:59:53:
Wil je offline werken aan je projecten, maak dan zeker dat er een jquery bestandje op je pc staat ;)

En hiervoor bestaat er ook een geweldig scriptje:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<script>window.jQuery || document.write('<script src="js/libs/jquery-1.5.1.min.js">\x3C/script>')</script>

Voor de gene die nog willen weten wat dit scriptje precies doet:
Kijk of window.jQuery bestaat (window.jQuery) als deze niet bestaat is dit false en gaan we naar de or (||). Hierin schrijven we een script tag die de local jquery ophaalt.
Gewijzigd op 03/09/2011 10:53:25 door Wouter J
 
Phpnuke r

phpnuke r

03/09/2011 11:06:56
Quote Anchor link
Er zullen heus wel mensen blijven die javascript kunnen hoor, er zijn ook nog steeds mensen die B kunnen (b=de code voor C++???????????? (gokje)) om C uit te breiden, dus dat mag geen problm zijn. Toch heb je gelijk. Maar met ajax heb ik toch liever

$('#').load();

Het werkt gewoon veel fijner.
 
Wouter J

Wouter J

03/09/2011 11:38:54
Quote Anchor link
$('#iets').load()?
Ik heb veel liever de echte jQuery AJAX functie:
$.ajax()

En waarom er altijd naar jQuery gewezen wordt vind ik ook vreemd. MooTools is kleiner en heeft ook een uitgebreide AJAX functie: http://mootools.net/docs/core/Request/Request
 
Vincent Huisman

Vincent Huisman

03/09/2011 11:49:26
Quote Anchor link
Quote:
About 31KB in size (Minified and Gzipped)
 
Kees Schepers

kees Schepers

03/09/2011 13:06:43
Quote Anchor link
Haha wat kunnen sommige mensen hier toch schizofreen zijn zeg, hoeveel programma's gebruik je niet elke dag waarvan je de broncode niet weet of uberhaubt geen verstand hebt van wat eronder draait? Zolang er veel mensen zijn die frameworks e.d. gebruiken kun je verwachten dat ontwikkelaars dit framework blijven onderhouden.

Als er een kernoorlog ofzo uitbreekt dan hebben we pas een probleem, als dan de hele mensheid uitgeroeit is, ja dan is de kennis weg inderdaad.

Verder mijn advies, je verder niet druk maken en als je cross-browser en sneller javascript wilt programmeren gebruik dan gewoon jQuery. Tenzij je inderdaad maar 1 alert toont op een site oid maar zo'n scenario kan ik me bijna niet voorstellen.
Gewijzigd op 03/09/2011 13:07:16 door kees Schepers
 
Roel -

Roel -

04/09/2011 18:34:15
Quote Anchor link
Maarten Buijs op 03/09/2011 10:38:26:
Roel van de Water op 02/09/2011 23:23:52:
Oh? Lekker slim.
Je vertrouwt dus teveel op je framework. Als je dan een keer zonder internet aan een project begint ben je dus de lul.

Maar niemand bekijkt het zo, iedereen vertrouwt teveel op jQuery.


Ik dacht dat jij jQuery ook super handig vond...
Ongeveer iedereen vind het wel handig.


In tegendeel, ik heb nog nooit jQuery gebruikt en ik ben het voorlopig ook nog niet echt van plan eerlijk gezegd. Ik vind dat mensen teveel op JavaScript vertrouwen. Zet JS maar eens uit en ga maar eens op Hyves. :)
Gewijzigd op 04/09/2011 18:44:48 door Roel -
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.