Alias gebruiken in WHERE ... AND ...?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Sam Clauw

Sam Clauw

06/04/2011 21:19:43
Quote Anchor link
Hallo iedereen,

is het mogelijk om een alias op één of andere manier te gebruiken in de WHERE ... AND ... van een SQL? Ik probeer namelijk om een datum via SQL op te splitsen in jaar-maand-dag en zo te vergelijken of deze datum overeen komt met een datum dat ik uit een URL haal (bvb.: http://www.mijnwebsite.nl/nieuws/2011/04/05)

Dit is wat ik aanvankelijk voor ogen had:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php $sql = "SELECT news_id, DATE_FORMAT(news_date, '%d/%m/%y') AS date, DATE_FORMAT(news_date, '%Y') AS year, DATE_FORMAT(news_date, '%m') AS month, DATE_FORMAT(news_date, '%d') AS day, news_title, news_intro, news_text FROM news WHERE year = '" . $y . "' AND month = '" . $m . "' AND day = '" . $d . "'"; ?>


Maar dit geeft de volgende foutmelding:

Quote:
Notice: Undefined variable: y in D:\Websites\xampp\htdocs\bellewaerdefun\nieuws.php on line 17
Notice: Undefined variable: m in D:\Websites\xampp\htdocs\bellewaerdefun\nieuws.php on line 17
Notice: Undefined variable: d in D:\Websites\xampp\htdocs\bellewaerdefun\nieuws.php on line 17
Notice: Fout in query: Unknown column 'year' in 'where clause' in D:\Websites\xampp\htdocs\bellewaerdefun\nieuws.php on line 20


Ik heb ook al iets in de trend van...

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php news.year = '" . $y . "' AND news.month = '" . $m . "' AND news.day = '" . $d . "'" ?>

... geprobeerd, maar dit werkt even min. Kan iemand mij hierbij helpen? Alvast bedankt!
Gewijzigd op 06/04/2011 21:21:52 door Sam Clauw
 
PHP hulp

PHP hulp

27/04/2024 01:02:05
 

06/04/2011 21:24:46
Quote Anchor link
php geeft geen foutmeldingen over sql
datum en tijd functies kunnen in de where hoeft niet in de select
 
Sam Clauw

Sam Clauw

06/04/2011 21:34:38
Quote Anchor link
Die laatste regel:

Quote:
Notice: Fout in query: Unknown column 'year' in 'where clause' in D:\Websites\xampp\htdocs\bellewaerdefun\nieuws.php on line 20


duidt er volgens mij toch op dat er iets fout gaat in de opbouw van de SQL hoor ;)
Ik denk bijna dat het aan die alias ligt, maar 'k weet enkel niet hoe ik het op kan lossen :s
 

06/04/2011 22:25:10
Quote Anchor link
Sam Clauw op 06/04/2011 21:34:38:
Die laatste regel:

Quote:
Notice: Fout in query: Unknown column 'year' in 'where clause' in D:\Websites\xampp\htdocs\bellewaerdefun\nieuws.php on line 20


duidt er volgens mij toch op dat er iets fout gaat in de opbouw van de SQL hoor ;)
Ik denk bijna dat het aan die alias ligt, maar 'k weet enkel niet hoe ik het op kan lossen :s


Lees wat ik schrijf. Php geeft die melding niet. Dat ode jij zelf. Php is engels. Foutmelding is nl
 
Sam Clauw

Sam Clauw

06/04/2011 22:38:38
Quote Anchor link
Daar heb je wel gelijk in Karl, ik wou gewoon aantonen dat de melding effectief van m'n foute SQL kwam ;)
Ik heb ondertussen de alias weg gelaten en de datumnotatie na de WHERE geplaatst zoals je al suggereerde. Dit is ondertussen gelukt, dus me happy!

Bedankt!
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.