API

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Matthijs Vos

Matthijs Vos

14/02/2014 13:02:04
Quote Anchor link
Hallo Allemaal,

Ik ben bezig met een systeem waarin postcode gegevens moeten kunnen word opgezocht. Ik weet dat er een postcode API bestaat, maar wil er graag zelf een maken. Nu heb ik 0 verstand van API's maken. Wie kan me hier in opweg helpen? Hoe kan je het beste een API maken?

Matthijs
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 15:37:25
 
Jasper DS

Jasper DS

14/02/2014 13:50:36
Quote Anchor link
Wat een vage vraag.

Eerst en vooral:
- Ik veronderstel dat je wilt werken met een ajax call via jquery?
- Komen er parameters binnen of stuur je telkens alle data door?
- In welk formaat wil je de data aanleveren?
 
Matthijs Vos

Matthijs Vos

14/02/2014 14:49:48
Quote Anchor link
Sorry, heb er echt geen ervaring mee. Ik denk inderdaad dat een ajax call de beste is. In eerste instantie geef ik de postcode en nummer op en krijg ik de rest terug, maar dat wil ik later misschien uitbreiden. Ik weet niet wat een handig formaat is maar zat te denken aan json.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/02/2014 14:54:20
Quote Anchor link
Met json_encode() kan je in PHP een string, of array omzetten naar een JSON-format. Normala kanje met AJAX geen bestanden ophalen vanaf een andere server, dus zou je het in JSONp-formaat moeten meegeven:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
echo 'site_callback('. json_encode($data) . ');' ;


Als je dit al hebt, dan heb je eigenlijk al een simpele API, waarmee je data op kan halen. Voor AJAX moet je dan kiezen voor JSONp.
 
Matthijs Vos

Matthijs Vos

14/02/2014 14:57:19
Quote Anchor link
Oke, ik ga hier eens mee aan het spelen ;)Is het eventueel ook mogelijk met php een call te doen op zoon soort api?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/02/2014 15:02:40
Quote Anchor link
Kan ook.... json_decode() en file_get_contents()
 
Dennis Stolmeijer

Dennis Stolmeijer

23/02/2014 14:00:28
Quote Anchor link
waar je simpelweg mee kan beginnen:

1. maak simpel php bestand en van de $_GET[''] parameters op.
i.e. http://localhost/get.php?zipcode=7443tk&number=2
2. d.m.v $_GET['zipcode'] en $_GET['number'] kan je de meegegeven data pakken
3. vervolgens doe je wat met die data en gooi je de resultaten in een array
4. zoals -aar- ook zal zei: met de json_encode() methode zet je de array om naar een object in json formaat
5. het resultaat van stap 4 "echo" of "print" je gewoon
6. wanneer je nu een request doet zie je een witte pagina met data in json formaat
7. Schrijf een simepel jquery script dat dat een request d.m.v ajax doet aan je script en geef de data weer.

Op die manier heb je een api en een applicatie gemaakt die gebruik maakt van die api.

Succes!
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.