Auto_increment, oplopend en tekst

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Tom aan t Goor

Tom aan t Goor

28/08/2011 09:30:03
Quote Anchor link
Ik wil in mijn database een product nummer opgeven.
Dit doe ik met een AUTO_INCREMENT.
Nu krijg ik netjes bij elke nieuwe rij een getalletje dat hoger is dan de vorige.

Helaas wil ik dat het nu begint (de AUTO_INCREMENT), met het woordje: Test, en dat het daarna via 1, 2, 3, gewoon verder loopt,

Hoe kan ik dit doen?
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 23:44:58
 
Obelix Idefix

Obelix Idefix

28/08/2011 09:48:10
Quote Anchor link
Alles moet beginnen met Test --> waarom zou je dat willen?! :s

Om je auto_increment aan te passen, zul je ook het veldtype moeten aanpassen? Lukt dat of is alleen int mogelijk? In dat laatste geval heb je volgens mij het antwoord: het gaat niet lukken.

Je kunt toch op het moment van gebruiken van het productnummer er 'test' voor zetten?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

28/08/2011 10:09:35
Quote Anchor link
Waarom baseer je auto_increment op een productnummer? Eigenlijk zou je helemaal niks met auto_increment te maken moeten hebben, en de werking daarvan intern in je systeem moeten houden.

Een productnummer kent naast een oplopend getal ook vaak andere aanduidingen over het type product.
 
The Force

The Force

28/08/2011 10:49:36
Quote Anchor link
Dat kan alleen met een view, je kan niet standaard voor een AUTO_INCREMENT tekst plakken.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
CREATE VIEW ProductView AS SELECT CONCAT('Test', productnummer) AS productnummer, anderekolom, nogeen FROM Product
 
Tom aan t Goor

Tom aan t Goor

28/08/2011 11:19:44
Quote Anchor link
Oke, ik denk dat ik het nogal verkeerd heb uitgelegd.

Ik wil namelijk gewoon een auto_increment

Maar dat het dan niet als volgt gaat:
1, 2, 3, 4, 5, etc.
maar dat er ook ééntje is, waarvan ik de naam kan veranderen naar bijv. Test, en dat als er dan weer een nieuwe rij komt, dat die dan nummertje 3 opvult.
 
Obelix Idefix

Obelix Idefix

28/08/2011 11:44:43
Quote Anchor link
Tom Tom op 28/08/2011 11:19:44:
Ik wil namelijk gewoon een auto_increment

Maar dat het dan niet als volgt gaat:
1, 2, 3, 4, 5, etc.
maar dat er ook ééntje is, waarvan ik de naam kan veranderen naar bijv. Test, en dat als er dan weer een nieuwe rij komt, dat die dan nummertje 3 opvult.


Wordt er voor mij niet duidelijker op.
Welke naam wil je wijzigen?
Welk nummertje 3?
 
Tom aan t Goor

Tom aan t Goor

28/08/2011 11:49:26
Quote Anchor link
Als ik 5 keer iets in mijn tabel zet dmv een mysql_query insert into, dan krijgt de auto_increment steeds één hogere waarde dan de vorige, als ik dan 2 dingen in mijn tabel heb, en ik zet een derde neer, krijgt deze dus de waarde 3.
Nu wil ik de waarde 3, uit de auto_increment, veranderen naar het woordje test.
 
Nick Dijkstra

Nick Dijkstra

28/08/2011 12:03:11
Quote Anchor link
Dus je bedoelt:

1 2 test 4 5 6 etc
 
The Force

The Force

28/08/2011 12:17:58
Quote Anchor link
Dat moet je niet willen, in een kolom hoort eenduidige data te staan. Of allemaal id's of allemaal tekst. Het is beter hier een aparte kolom voor aan te maken. Geef ze dus allemaal een AUTO_INCREMENT id en maak extra kolom die je leeg kan laten.
 
Jacco Brandt

Jacco Brandt

28/08/2011 13:58:41
Quote Anchor link
Precies, maak in dat geval een extra kolom die je de waarde TEST geeft.
 
Tom aan t Goor

Tom aan t Goor

28/08/2011 15:44:43
Quote Anchor link
Kan ik dan wel zorgen dat ik er één de naam: -1 geef?

dat je de waardes hebt:

-1, 1, 2, 3, 4, 5, etc..
 
- SanThe -

- SanThe -

28/08/2011 15:51:11
Quote Anchor link
Aan auto_increment moet je niet rommelen. Maak, zoals gezegd, een aparte kolom aan. Daar kan je dan mee doen wat je maar wilt.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

28/08/2011 15:51:36
Quote Anchor link
Zou je kunnen doen, maar ik raad het af. Laat Auto_increment lekker een MySQL zelf over, en rommel er zelf niet aan.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.