Back in Time

Overzicht

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/03/2021 14:35:31
Anchor link
Wat wij doen en de wereld waarin wij leven lijkt heel vanzelfsprekend. Toch is het relatief kort geleden dat alles anders was. En dat zie je o.a. in deze 2 videos. Leuk om te kijken als je even niks te doen hebt. Het maakt toch een soort van nederig. Voor iedereen interessant om te kijken en ik denk helemaal voor de wat jongere mensen (geboren na 1990) onder ons.

Geschiedenis van de PC:



Wondere Wereld vanaf de Firato in 1984:

Gewijzigd op 09/03/2021 14:36:26 door Ozzie PHP
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 03:16:17
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

09/03/2021 14:59:04
Anchor link
En vergeet ook Katja Schuurman niet toen ze het gezicht was van Laser Computers. Hier laat ze Windows 95 zien... :-)

Gewijzigd op 09/03/2021 14:59:56 door - Ariën -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/03/2021 15:07:26
Anchor link
Geweldig :-)
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

09/03/2021 15:10:44
Anchor link
Ozzie PHP op 09/03/2021 15:07:26:
Geweldige vrouw :-)

FTFY ;-)
Vorig jaar nog ontmoet ;-)
Gewijzigd op 09/03/2021 15:11:07 door - Ariën -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/03/2021 15:13:48
Anchor link
Hahaha :-)

Persoonlijk ontmoet?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

09/03/2021 16:02:15
Anchor link
Ja, bij de Bijenkorf tijdens een meet & greet. Na haar tijd dat ze model, zangeres en het beeld van Laser Computers was, is ze de wereld van fair trade ingegaan, en heeft een eigen productenlijn opgezet met fair trade huisdecoratie en kleding.

Als je van nostalgie houdt, koop dan het boek Verdwenen merken. Hier kan je een hoop oude merken in terugvinden. Echt een heerlijk boek om terug te denken aan de tijd dat veel kleine bedrijven nog zelfstandig waren. Nu wordt bijna alles 'opgegeten' door grote bedrijven. Helaas ook in de hostingwereld....
Gewijzigd op 09/03/2021 16:04:19 door - Ariën -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/03/2021 16:48:11
Anchor link
>> Ja, bij de Bijenkorf tijdens een meet & greet.

Ah oké, geinig :-) Dus jij was ineens even helemaal into fair trade :-D

>> Als je van nostalgie houdt, koop dan het boek Verdwenen merken.

Klinkt leuk, maar het boek lijkt niet meer verkrijgbaar. Ik zie het wel tweedehands te koop staan voor 149,99 ... beetje duur :-/
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

09/03/2021 23:40:20
Anchor link
Toevallig botste ik gisteren tegen deze aan.. basic voor Dummies :p





Toevoeging op 09/03/2021 23:45:07:

[smile] Dan kun je beter naar Kotja Schuurvrouw kijken idd .. al is het niet mijn type [/smile]
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/03/2021 03:04:48
Anchor link
Grappig ... de Commodore 64 was mijn 1e computer. Ik herinner me dat ik een keer een boek had gekocht met bladzijdes vol machine-code. Die moest je dan overtypen en als je daarmee klaar was, dan had je een sprite-editor 'geprogrammeerd' waarmee je sprites kon tekenen. De code van de sprite werd dan uitgepoept en daarmee kon je dan bijv. jouw eigen sprite over het scherm laten vliegen. Hoeveel pagina's ik precies heb overgetypt weet ik niet, maar het zou me niet verbazen als het er meer dan 20 zijn geweest. Die pagina's stonden vol met tientallen regels zoals deze:

ABXH2 JII86 YHGFD JIUKT KL1222

Een typfout zou fataal zijn geweest, maar tot mijn verbazing werkte het programma nadat ik alles had overgetypt. Andere tijden haha ...

Een bekend voorbeeld van programmeren op de Commodore 64 was het maken van een sprite die over het scherm vloog:

 
Thom nvt

Thom nvt

10/03/2021 09:53:24
Anchor link
Ah, de C64. Toch wel mijn favoriete retro-machine (en ik heb nogal wat verschillende).
Ik heb er een aantal van liggen die we nog regelmatig aansluiten om een ouderwets potje Centipede, Donkey Kong of Q*bert te spelen.

Ook iets moois uit die tijd: Het delen van software via de radio. O.a. de NOS had toen een programma (ik dacht van de Microcomputer Club Nederland) waarbij ze software uitzonden zodat je dat thuis kom opnemen op casette en vervolgens inladen in je C64.
Ik heb nog een aantal van die NOS bandjes liggen, erg grappig als je dat in een gewone casettespeler afspeelt:
"Het volgende programma heet 'xyz' en is geschreven door Pietje. Programma start in 3, 2, 1." en dan een hoop digitaal gepiep en gekraak :)
 
Aad B

Aad B

10/03/2021 10:54:31
Anchor link
In 1977, Ken Olsen, the founder and CEO of Digital Equipment Corporation, said, “There is no reason for any individual to have a computer in his home.”

Mijn eerste computers, weliswaar op werk, DEC (Digital Equipment Corporation) machines, VAX-VMS en Oracle in de jaren '80
Gewijzigd op 10/03/2021 10:59:11 door Aad B
 
Ad Fundum

Ad Fundum

10/03/2021 11:05:08
Anchor link
Na de ATARI 2600 spelcomputer was mijn eerste PC een 8088, zonder hardeschijf, maar met een floppy drive én een disk drive. Wie het verschil nog kent is bejaard. Programmeren ging in GW-BASIC.
Dergelijke kennis lijkt eigenlijk best nog veel op het werken met z/OS via ISPF.

Pas later kwam assembleertaal en Pascal en C binnen handbereik toen ik een 486 had.
Hoewel retro games als Civilization (1) niet aan speelplezier hebben ingeboet, zou ik toch niet graag terug naar de internetloze tijd. In de bibliotheek was niets actueels te vinden toen, alles ging via BBS.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

10/03/2021 11:28:03
Anchor link
Oeh, programmeren op de Atari XL...
Ik heb thuis nog een Atari XL 800 liggen waarmee ik als kind opgegroeid ben. Vroeger heb ik er veel mee gespeeld (Pacman, Space Invaders en Pole Position). Ook had we er een cassetterecorder bij waarop je dus kon programmeren en deze code vermoedelijk dus op een cassettebandje kon opslaan. Zover is het nooit gekomen, maar toen ik wat ouder raakte heb ik uit een Basic-programmeerboek een programmacode gehaald zodat je met pooks en peeks ook een muziekcasette kon afspelen via de televisie... :-P
Het klonk overigens voor geen meter.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/03/2021 14:26:47
Anchor link
>> O.a. de NOS had toen een programma (ik dacht van de Microcomputer Club Nederland) waarbij ze software uitzonden zodat je dat thuis kom opnemen op casette en vervolgens inladen in je C64.

Lol, ja da's inderdaad erg herkenbaar :) En dan had je een half uur aan gepiep en gekraak opgenomen, en vervolgens werkte het dan niet :D

Dat was met spelletjes ook soms het geval. Dan moest je 15 minuten wachten totdat het spel via een cassettebandje was ingeladen. En dan halverwege ging er iets mis en kon je weer opnieuw beginnen. Lang leve de floppy's. Dat ging al een stuk beter.

>> ... zodat je met pooks en peeks ook een muziekcasette kon afspelen via de televisie... :-P

Ik herinner me dat ik op de C64 op enig moment een programmaatje had, waarmee ik het liedje 'Koud hè' van Henk Spaan en Harry Vermeegen kon afspelen :-s

Ah, het zou weleens deze geweest kunnen zijn:

 
Ad Fundum

Ad Fundum

10/03/2021 15:19:31
Anchor link
Er zijn meer mensen die moeite hebben het verleden los te laten.
Zo kan je nog van alles terug vinden en draaien als Abandonware, en er worden nog steeds Amiga modules gemaakt. En natuurlijk demo's.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/03/2021 15:38:01
Anchor link
>> Er zijn meer mensen die moeite hebben het verleden los te laten.

Lol, er zit echter vaak wel een verschil tussen herinnering en de werkelijkheid.

Mijn herinnering aan het Karate-spelletje ... knokken, verschillende werelden met hele mooie achtergronden.

De werkelijkheid: schokkende pixel-poppetjes en achtergronden waarin je de blokjes gewoon kunt tellen :)

Maar ach, het was wel geinig.

 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

10/03/2021 18:06:05
Anchor link
>> Lol, ja da's inderdaad erg herkenbaar :) En dan had je een half uur aan gepiep en gekraak opgenomen, en vervolgens werkte het dan niet :D

Klopt helemaal Die data-settes waren compleet ruk maar het is nu een leuk verhaal om aan de jongere generatie te vertellen :-)

International Karate (IK) is ook heel herkenbaar van vroeger, echter speelde ik dat op de atari ST. Daar was dit spel en ook wel andere zoals Nebulus en Road Runner grafisch stukken beter :-) En je had gelukkig een ingebouwde Double Sided 3,5 inch Floppydrive YEAH!...

Internet daar had je nog nooit van gehoord. Via de leesmap zwendel kon je op een gegeven moment aan "backupjes" komen van favorite spelletjes of je ging naar de Copy-club (of was het nou computerclub?) met je complete Atari, een kleuren monitor (die toen nog niet zo licht en plat was) en een bos kabels inclusief verlengsnoer én uiteraard een verse doos lege floppies.

Leisure Suit Larry daar kwam ik op een gegeven moment mee thuis. Een tikje erotisch spelletje waarin je probeerde aan een vriendin te komen :-)

Afbeelding
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/03/2021 18:41:57
Anchor link
>> International Karate (IK) is ook heel herkenbaar van vroeger, echter speelde ik dat op de atari ST. Daar was dit spel en ook wel andere zoals Nebulus en Road Runner grafisch stukken beter :-)

Ja, iemand die ik kende had een Atari ... damn, ik was jaloers :-) Daar zat ook nog eens midi op, wat wel gaaf was.

>> of je ging naar de Copy-club (of was het nou computerclub?) met je complete Atari

Yup, herkenbaar :) Ik zonder computer maar wel met lege diskettes, of ik kocht ter plekke een doosje. En dan aan anderen vragen of ze een spelletje op je diskette wilden zetten. Helemaal blij was je dan als je aan het eind van de middag met een paar volle diskettes weer huiswaarts ging. Gouden tijden :) Larry ken ik ook!! Haha..
Gewijzigd op 10/03/2021 18:42:25 door Ozzie PHP
 
Thom nvt

Thom nvt

10/03/2021 18:57:29
Anchor link
Zo heel slecht waren die datasettes niet eens, vooral traag.
Het probleem met laden komt vooral door uitgerekte riempjes of slechte kwaliteit audiocasettes die misbruikt worden.

Floppy is zeker vele malen beter, zeker met een speedloader cattridge of een andere kernal zoals jiffydos.

De Atari ST is ook een hele fijne machine maar mist het gemak om hem aan een TV te koppelen.

Met het Windows en CD tijdperk kwamen ook de Twilight CDs, daar heb ik ook nog bakken vol van gehad (en gekopieerd omdat ik vrij vroeg een brander had)
Gewijzigd op 10/03/2021 18:58:40 door Thom nvt
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

10/03/2021 20:12:06
Anchor link
Die Commodores waren en zijn inderdaad zonder heksentoeren aan de TV te koppelen. De Atari STfm kreeg wel een RF Modulator waarmee je hem op de tv kon aansluiten maar slechts in de lagere resolutie.
 
Ad Fundum

Ad Fundum

11/03/2021 15:20:30
Anchor link
Mijn eerste aanraking met computers en muziek kwam niet via MIDI op een Atari (helaas!) maar ik moest zelf een Covox solderen wat je vervolgens aan kunt sluiten op je printerpoort en je stereotoren. Met een programma er bij kon je zelf muziek maken als op de amiga.

Pas later met de Sound Blaster 16 had ik MIDI met een keyboard (voor muziek..). Lekker met nootjes klooien onder Windows 3. En een maatje van me had wel een Gravis UltraSound met een halve megabyte aan samplebank. Maargoed, daarna kwam weer de EMU10K-chip en kon ik alsnog de ontwikkelingen bijbenen.

Nu ik er aan terugdenk, in die tijd bestond MP3 nog niet eens. En toen het eenmaal kwam kon je er pas wat mee doen met een snelle 486 of 586 (= Pentium 1).
Gewijzigd op 11/03/2021 15:22:22 door Ad Fundum
 

Pagina: 1 2 volgende »

 

Dit topic is gesloten.



Overzicht

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.