Basing, CSS experts

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

ArendJan

ArendJan

03/07/2008 16:19:00
Quote Anchor link
Hoi, daar ben ik weer...

Ik heb het mezelf redelijk lastig gemaakt met mijn nieuwe layout voor mijn site, maar het gaat finaal mis in IE.

http://zegdatniet.nl/zegdatniet/

Dit is dus de nieuwe versie, bij mij draait hij in Opera en Firefox 2 nagenoeg goed, maar in IE6 gaat het helemaal mis. Alles staat door elkaar. Nu vraag ik me af, is deze layout gewoon niet haalbaar om crossbrowser te maken (hooguit voor de CSS expert) of doe ik grondig iets mis qua basing?

Ik weet dat deze basign nog niet xhtml valid zijn, dit zijn nog wat schoonheidsfoutjes die bij de afwerking gefixed worden, mijns inziens hebben die geen invloed op de fouten in IE.

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.
 
PHP hulp

PHP hulp

24/04/2024 12:26:06
 
--

--

03/07/2008 16:35:00
Quote Anchor link
Wil je het per se CSS valid hebben? Anders zou je hacks voor IE6 kunnen gebruiken..?
 
ArendJan

ArendJan

03/07/2008 16:43:00
Quote Anchor link
Ik ken de hacks ja, maar ik wil in de 1e plaats kijken of ik het met 1 sheet af kan....
 
Robert Deiman

Robert Deiman

03/07/2008 17:19:00
Quote Anchor link
In principe is elke lay-out Cross browser te maken, echter kan het in sommige gevallen wel nodig zijn meerdere stylesheets (of hacks) toe te passen..

In dit geval moet het volgens mij prima kunnen, zoals je had gepland..
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

03/07/2008 17:26:00
Quote Anchor link
Ik denk dat je misschien te laat in IE6 bent gaan kijken. Er gaat nu wel erg veel mis helaas. Sowieso eerst alle errors er uit gaan halen, want je pagina valideert niet.

In een geval als dit werk ik meestal van boven naar beneden. Eerst zorgen dat je header goed oogt in IE6, dan 1 voor 1 alle elementen op de goeie plek zetten.

Tot slot een algemene tip: je hebt een aantal divs een float en een margin gegeven. Dat gaat fout in IE6. Hij verdubbelt de margin van gefloate elementen (vraag me niet waarom). De oplossing is gelukkig vrij simpel: geef de gefloate divs die een margin hebben een display: inline, dan is die bug in ieder geval opgelost.
 
ArendJan

ArendJan

03/07/2008 18:46:00
Quote Anchor link
@Jan: Klopt ik realiseer me dat ik telkens had moeten blijven vergelijken. Ik ga eerst de errors eruit halen (had ik al in mijn beginpost gezet) en maak dan een tijdelijke versie al dan niet met hacks. Ik zal die display:inline ook even proberen. Maargoed deze site is voor mezelf dus een hack is niet zo'n probleem.

Bedankt voor de tips!
 
ArendJan

ArendJan

03/07/2008 21:48:00
Quote Anchor link
Een tweede raar verhaal, ik heb een aantal transparante afbeeldingen als .jpg opgeslagen, klopt het dat dit niet werkt in IE?
 
Mar cel

Mar cel

03/07/2008 22:05:00
Quote Anchor link
zowel .jpg als .png werken niet in Ie6. daar zijn dan natuurlijk wel weer hacks voor.
 
Aaa Trump

aaa Trump

04/07/2008 07:17:00
Quote Anchor link
Jpg en png werken niet? Tuurlijk wel! Of alleen in ie7?

Vergeet ie 6, de gebruiker moet gewoon updaten! Verder maak je 2 versies voor je css, eentje voor Firefox/Opera en eentje voor IE 7.0.

Zo doe ik het altijd, en mocht het echt nodig kan je voor IE 6.0 ook nog een versie schrijven.
 
Crispijn -

Crispijn -

04/07/2008 09:44:00
Quote Anchor link
De gebruiker bij de tijd laten worden is leuk, maar als jou pagina er niet uit ziet er de gebruiker niet weet dat dit door het gebruik van een verkeerde browser komt sla je mooi een flater. Lekkere webdevelopper dan...

jpg's kan je niet transparant opslaan naar mijn idee. Gif, en png zijn afbeeldingen die dat wel kunnen.

Verder aan ArendJan: Wanneer je je layout niet goed krijgt wen je dan aan eerst te kijken of hij valid is. Is hij dat, dan is het tijd om om brand te gaan roepen. Voor die tijd ben jij fout en niet de browser ;)
 
Robert Deiman

Robert Deiman

04/07/2008 09:53:00
Quote Anchor link
Transparante afbeeldingen als JPG??? :S JPG en transparantie is geen goede combinatie... GIF of PNG lijkt me daar een betere optie :)

Het beste is om een website voor alle users/ bezoekers goed te laten zijn... Ook IE6, al is die verouderd..
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Robert Deiman
 
KrissCross

KrissCross

04/07/2008 10:24:00
Quote Anchor link
Crispijn schreef op 04.07.2008 09:44:
jpg's kan je niet transparant opslaan naar mijn idee. Gif, en png zijn afbeeldingen die dat wel kunnen.

Het JPG formaat ondersteunt inderdaad geen transparancy.
GIF ondersteund binaire transparancy, hetgeen wil zeggen dat 1 kleur transparant gemaakt kan worden.
PNG ondersteund eveneens binaire transparancy, maar ondersteund daarbij ook Alpha transparancy, hetgeen betekend dat elke afzonderlijke pixel een transparancy kan krijgen (van verschillende niveau's).

Wat betreft IE: die ondersteund de binaire transparancy van zowel GIF als PNG, maar niet de Alpha transparancy van PNG.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door KrissCross
 
Crispijn -

Crispijn -

04/07/2008 10:26:00
Quote Anchor link
Klopt ;)
 
ArendJan

ArendJan

04/07/2008 10:39:00
Quote Anchor link
Hoe dan ook, ik heb mijn pagina valid gemaakt (niet geupdated), maar dat maakte geen nogwattes uit. Verder heb ik dus een apparte IE6 sheet gemaakt, maar een aantal pngtjes/jpg werken wel en sommige werken niet. Ik heb een iepngfix dus dat is het probleem niet van de png's.

@Crispijn: Het staat inderdaad heel dom om een prusite te tonen aan IE6 bezoekers dus....
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.