BASIS databas-systeem (forumachtig)

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Front end developer

Functie Qua type opdrachten is er echt een verscheidenheid aan afnemers, zo werken ze met grote multinationals, maar ook met startups. Zo kom je te werken in een gevarieerde omgeving en kan je ook schakelen tussen verschillende culturen. De projecten variëren van greenfield projecten tot langdurige ontwikkeltrajecten. Hier wordt alleen maar gewerkt met aan front end projecten. Daarom maakt het onze partner niet uit waar jij kennis van hebt, als je maar gedegen kennis hebt van Javascript frameworks, Unit testing en ook bekend bent met de scrum methodiek. Eisen Minimaal 4 jaar relevante werkervaring Kennen en ervaring van Javascript frameworks

Bekijk vacature »

Junior Front end developer

Functie Jij als developer gaat ons helpen onze producten verder te ontwikkelen en in te zetten in de markt. Op dit moment bestaat ons SaaS product uit 3 componenten die zowel los als in een pakket gekocht kunnen worden. Het gaat hier om een online kaartapplicatie, een workflow tool en een monitoring tool. Momenteel zijn wij 3 jaar geleden gestart met de ontwikkeling. De tech-stack waarmee we werken is voornamelijk Javascript, Vue.js en Python. Daarnaast gebruiken wij FaundaDB als database en werken we veel met GIS applicaties. De uitdaging die we momenteel hebben is dat we momenteel een intern team

Bekijk vacature »

Full Stack Java ontwikkelaar

Functieomschrijving Voor de politie zijn wij op zoek naar een Full stack Java ontwikkelaar. Als ervaren full stack Java ontwikkelaar binnen de gewenste deadlines meewerken aan de totstandkoming van de gewenste werkzaamheden. Taken Upgraden van GeoServer, SOLR, Oracle Spatial database, Tomcat Migreren Oracle Spatial naar PostgreSQL/PostGIS Migreren SOLR naar ElasticSearch Geografische gegevens op het interne netwerk beschikbaar maken Doorontwikkelen en actualiseren van de geografische services Het up to date brengen van de CI/CD pipeline, samen met medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de CI/CD tooling Aanspreekbaar op de solution architectuur en stemt die met collega's in het cluster Geo De opdracht

Bekijk vacature »

Applicatie ontwikkelaar

Functie omschrijving Zelfstandige applicatie ontwikkelaar gezocht voor familiair bedrijf in omgeving Capelle ad Ijssel Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging en zoek jij een informele werkgever waar je zelfstandig kunt werken binnen een leuk IT team, lees dan snel verder want wie weet zijn wij op zoek naar jou! Een deel van jouw werkzaamheden: Onderhouden en ontwikkelen van de IT systemen; Opzetten van Azure Cloud systemen, denk aan interfaces, hardware op de Cloud, webportalen of BI functies; Werken aan scripts binnen verschillende software applicaties, denk aan ERP en CAD; Ontwikkelen en implementeren van MS PowerApps en Power BI.

Bekijk vacature »

Software Developer

Functie omschrijving Heb jij affiniteit met ICT en een WO diploma in de pocket? Dan ben je hier aan het juiste adres. Voor een opdrachtgever in Amsterdam zijn wij op zoek naar kandidaten die (enige) ervaring hebben met Java, Javascript, C of C++. Je zal door middel van trainingen worden opgeleid tot een volwaardige Software Developer. Er wordt tijdens de training natuurlijk veel aandacht besteedt aan de vaktechnische aspecten, maar er gaat ook veel aandacht uit naar jouw persoonlijke ontwikkeling. Bedrijfsprofiel Bij deze opdrachtgever in de omgeving van Amsterdam zoeken ze meerdere enthousiaste kandidaten die hun carrière willen starten met

Bekijk vacature »

IoT Developer

Ben jij innovatief, heb jij passie voor energie en ben je data gedreven? Bouw dan mee aan IoT binnen Bredenoord. Samen met een gedreven team werk jij aan mooie technische en innovatieve oplossingen. Wat houdt de functie van IoT Developer in? Binnen Bredenoord zijn wij momenteel volop in ontwikkeling met ons IoT platform. Als uitbreiding van ons team zijn wij op zoek naar een IoT Developer. Je zal in projectverband meehelpen met het implementeren van IoT vraagstukken binnen Bredenoord. Als IoT Developer op onze R&D-afdeling word je verantwoordelijk voor het verder inrichten en beheren van ons nieuwe IoT platform. Dat

Bekijk vacature »

Software Developer .NET

Functie omschrijving .NET developer gezocht! Wij zoek op zoek naar een .NET Developer die zich niet uit het veld laat slaan voor een software bedrijf in de regio Veenendaal. Je gaat in deze functie aan de slag met het door ontwikkelen van bestaande producten en het ontwikkelen van nieuwe producten. Dit bedrijf ontwikkeld SaaS applicaties die zowel intern als extern gebruikt worden. Verder bestaat je functie uit: Het ontwikkelen en bouwen van webapplicatie, mobiele applicaties en websites vallen onder jouw verantwoordelijkheden; Werken met onder andere .NET, C#, HTML/CSS, Javascript en MSSQL/Oracle Databases; Hierin werk je samen met andere developers en

Bekijk vacature »

Back-end Developer

Functie omschrijving Als Back-end Developer heb je de eer om als eerste interne developer bij deze organisatie te beginnen. Op dit moment zijn er externe developers, maar daar wil de organisatie verandering in brengen. Op termijn moet de gehele afdeling uit intern personeel bestaan. Je kan je voorstellen dat de eerste interne developer ook de nodige kennis mee moet brengen. Dat klopt. Je gaat je namelijk aan het begin bekommeren over de externe developers en uiteindelijk over je interne collega's. Verder ga je het volgende doen: Het bedenken, beheren en onderhouden van webportalen, API-koppelingen en applicaties; Je bedenkt en werkt

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Software developer

Werkzaamheden voor jou als software developer Voor een goede relatie in de regio Zwolle (meerdere locaties) zoeken wij een software developer die betrokken is bij de ontwikkelcyclus en verantwoordelijk is voor het testen en keuren van nieuwe en geoptimaliseerde software. In deze functie ben je in de implementatiefase de persoon die risico's beoordeelt en intern oplossingen aanbrengt om risico's te verkleinen. Binnen het ontwikkelteam van de software ben je een belangrijke schakel waar je intensief meewerkt met scrum. Het voorkomen van bugs in de programma's en het bevorderen van gebruiksvriendelijkheid voor eindklanten zijn voor jou een uitdaging en geeft voldoening

Bekijk vacature »

Software Developer

Longship.io gaat de wereld veroveren met baanbrekende software en legendarische... pizza-avonden! Lees hier de vacature van IT Operations Manager! Bij Longship werken we met een team van 5 mensen aan software voor laadpaal operators. Longship is ontstaan in 2020 met als doel om de elektrische mobiliteitstransitie aan te jagen. We zijn nu al een wereldwijde speler doordat we continu voorop lopen in innovatie. Ons platform helpt het versneld elektrificeren van wagenparken, internationaal! Wij zijn een startup met grote ambities die we willen bereiken met een relatief klein en efficiënt team. Je krijg de kans om ontzettend veel te leren van

Bekijk vacature »

Robot Programmeur

In het kort Drie redenen waarom deze vacature uniek is! Programmeren van zelflerende robots Werken op kantoor en testen in de bedrijfshal Je krijgt verantwoordelijkheid, vrijheid en je mag werken naar eigen inzicht De organisatie Hier ga je aan de slag Een bedrijf dat innovatieve robottoepassingen ontwerpt en bouwt voor onder andere de staal industrie, energie- bouw- en agrarische sector. De robots die vaak in combinatie met diverse randapparatuur geleverd worden vormen een totaaloplossing voor de klant. Dit zijn klanten over de hele wereld, van België en Duitsland tot China, India, maar ook in Nederland. Projecten waar momenteel aan wordt

Bekijk vacature »

Cloud Developer

Cloud Developers opgelet! Bij Luminis zijn ze opzoek naar jou. Lees de vacature en solliciteer direct. Luminis is een software- en technologiebedrijf met meerdere vestigingen. Vanuit deze vestigingen werken 200 professionals aan technisch hoogwaardige oplossingen voor klanten zoals KLM, Nike en Bol.com. Ook ontwikkelt Luminis eigen oplossingen op het gebied van cloud, Internet of Things, data intelligence, e-sports en e-learning. Luminis onderscheidt zich door aantoonbaar voorop te lopen in technologie en innovatie. Luminis heeft drie kernpunten die verankerd zitten in alles wat we doen: het omarmen van nieuwe technologie, meesterschap en kennis delen. Functiebeschrijving First things first! Het is belangrijk

Bekijk vacature »

Anaplan Developer

Dit ga je doen What are you going to do: Picking up Stories: Design planning had, how are we going to build it in Anaplan; Talking to the end user to build a forecasting model; Having contact with the data team about which data is needed; Being able to convert an Excel sheet into a 3, 4 or 5 dimensional modeling environment; Giving knowledge sessions about Anaplan; Solving incidents; Making instructional videos on how teams should read forecasts; Writing blogs about forecasting. Hier ga je werken We are looking for an Anaplan Builder to deliver end-to-end solutions within a big

Bekijk vacature »

.NET developer

Klaar voor een nieuwe uitdaging? Welke technologieën gaan schuil achter de dagelijkse energievoorziening? Als senior .NET developer bij Kenter maak jij samen met je team het verschil, zowel voor de interne organisatie als voor eindklanten. Samen bouwen jullie aan innovatieve dienstverlening met behulp van de nieuwste technologieën en tools. Het is een functie met veel vrijheid, goede arbeidsvoorwaarden én je draagt jouw steentje bij aan de energietransitie. Klinkt dit als iets voor jou? Lees dan verder of solliciteer direct! Wat ga je doen als senior .NET developer? Als senior .NET developer bij Kenter (onderdeel van Alliander) ben je van onschatbare

Bekijk vacature »
Tivaro

Tivaro

28/05/2007 18:21:00
Quote Anchor link
Ik heb een paar sites gemaakt, en daar had ik steeds ongeveer hetzelfde systeem voor nodig.
Zoals: een recepten site, een resencie-site, enz. enz.
Ik had steeds een pagina met categoriën, eentje met items en je kon op items reageren.
Natuurlijk zaten er wel wat verschillen in (andre velden er wel of niet bij) en of een extra tabel (met ingredienten)

Ik moet nu weer een paar van die sites maken, en dat wil ik dus in OOP gaan doen (ben goed bekend (met de grondbeginsellen) maar bij het uitdenken loop ik steeds vast. Ik weet niet welke classes ik het beste kan maken. Wat vooral lastig is is dat ik een relationeel systeem heb. Dus met categorie_ID,item_ID,reactie_ID enz.
Als je het in een hiërarchie zou tekenen is item een subklasse van categorie en reactie er eentje van item. Maar zo wil ik het niet maken want ik wil rechtstreeks een item aan kunnen roepen aan de hand van zijn ID en niet via een categorie.

Mijn tweede was in één allesomvattende klasse te maken waar subklasses op gelijk niveau onder staan, maar dan moest ik weel een lelijke construciie maken met eval() om die subklasses toegang tot elkaar te geven.

Ik heb dus moeite met het uitdenken van de klasses, er hoeven geen myql-tabellen gemaakt te worden, alleen maar uitgelezen. Als jullie het nodig vinden licht ik nog wel toe met code.
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 11:35:15
 
Baarr

Baarr

28/05/2007 18:38:00
Quote Anchor link
Als je echt met OOP wilt gaan werken moet je inderdaad je klasse-structuur goed opbouwen.

In OOP zou bijvoorbeeld reactie GEEN subklasse zijn van item. Een reactie heeft immers andere eigenschappen dan item.

Je moet dan eerder denken aan een dataobject voor categorie en dataobject voor reactie. Deze beiden kunnen dan weer afgeleid zijn van de dataobject klasse.

Tis maar een begin natuurlijk, maar hopelijk begrijp je dat je op iets andere manier moet denken.
 
Mr D

Mr D

28/05/2007 19:44:00
Quote Anchor link
inderdaad is een goede klasse structuur zeer belangrijk. Dus bijvoorbeeld klasses zoals Categorie, Item, Reactie. Maar de implementatie ervan is idd vaak het moeilijkst
 
Tivaro

Tivaro

28/05/2007 21:14:00
Quote Anchor link
Ik merk dat jullie iets anders bedoelen. Maar met een subklasse bedoel ik niet een georven klasse, maar een klasse in een array, zoals:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php
class categorie{
  var
items; //array met items

  function addItem($item){
    $this->items[]=$item;
  }
}

?>

[/CODE]
In dat voorbeeld noem ik item een subklasse van categorie,
sorry voor mijn onduidelijkheid.
 
Baarr

Baarr

28/05/2007 21:22:00
Quote Anchor link
Op die fiets. Nou ik kan me voorstellen dat je op bovenstaande manier te werkt gaat. Mijn vraag is dan, zijn dat itemOBJECTEN die je in die addItem functie meegeeft ? of anders ?
Andere vraag is nu wat je applicatie precies moet doen en of dit nut heeft. Zonder die achtergrond informatie is het natuurlijk moeilijk zeggen wat je zou moeten doen om je doel te bereiken.
Iedereen heeft zo zijn eigen manier om een klasse-structuur op te zetten.

Vermijdt in ieder geval eval !!! aub.. eval == evil
 
Mr D

Mr D

29/05/2007 11:31:00
Quote Anchor link
jouw manier met subklasses ziet er opzich niet slecht uit
 
Tivaro

Tivaro

29/05/2007 17:44:00
Quote Anchor link
De methodes zijn beide sterk versimpeld, maar ik hoop dat de basis duidelijk is.
Manier één:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
<?php
class DBobject{
  var
$categorien;
  function
loadCats(){

    unset($this->categorien[])
    //mysql query

    while($cat=mysql_fetch_array($result)){
      $this->categorien[]=new categorie($result['categorie_ID']);
    }
  }

}


class categorie{
  var
$items;
  var
$table;

  function
loadItems(){

    unset($this->items[])
    //mysql query

    while($item=mysql_fetch_array($result)){
      $this->items[]=new item($result['item_ID']);
    }
  }
}


class item{
  
  var
$reacties;
  function
item($item_ID=''){
     //variabelen inladen aan de hand van ID
  }
}

?>


Hier worden de reacties dus in een array in de items opgeslagen, die weer in een array in de categorien staan.
Dit vind ik zelf niet fijn omdat je bijvoorbeeld reacties via drie stappen moet benaderen en ik wil objecten (lees items) direct vanaf hun ID kunnen uitlezen.

Methode twee:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
<?php
[code]<?php

function call_object_func($objectName,$opdracht){
    //deze opdracht roept een functie aan binnen een object (NIET een class!!) deze functie kan ook binnen andere objecten worden gebruikt

    #eerst maken we het object beschikbaar in de functie

    eval('global $' . $objectName . ';');

    #nu roepen we de functie aan
    eval('$' . $objectName . '->' . $opdracht . ';');
}


class dbHandler{

  var
$dbhName;
  var
$classes;

  function
addClass($class){
    $classname=$class->getName();
    $this->classes[$classname]=$class;
    $this->classes[$classname]->setDbhName($this->objectname);
  }

}


class dbhClass{
  var
$dbhName;
  var
$classname;
  var
$items;

  function
loadItems(){
  }

  function
getName(){
    return $this->classname;
  }

  function
setDbhName($name){
    $this->dbhName=$name;
  }
}


$forum = new dbHandler('forum');
$items=new dbhClass('items');
$items->settable('items');
$forum->addClass($cats);
$forum->addClass($items);
$forum->addClass($reacties);

?>



Nadeel daarvan is de eval-construcitie en dat de objecten hun eigen variabelennaam moeten dragen.

Dat is alles wat ik zou gauw kon bedenken, of weten jullie iets beters?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Tivaro
 
Jelmer -

Jelmer -

30/05/2007 15:58:00
Quote Anchor link
Eval? Nee joh, call_user_func & call_user_func_array ^^, Werken veel fijner.

Is snap je redenatie trouwens niet helemaal. Je zegt dat je drie stappen nodig hebt om de items in de categorie te kunnen benaderen. Wat weerhoudt je ervan om de items direct aan te maken als je het id toch al weet? Gewoon 'new Item'?

Die tweede wel heel erg vreemde opzet lijkt mij meer op het terughalen van procedural coding. Alsof je hoogtevrees hebt om meer dan 1 laag diep een instantie in te duiken. Compositie (wat je in je eerste voorbeeld deed) is juist mooi omdat de volledige structuur van de applicatie, van de database behouden blijft in je code. Als jij een topic met al zijn reacties wilt weergeven, dan heeft het daadwerkelijk de structuur van $topic->comments[4]->author->username. Persoonlijk vind ik dat juist het mooie aan data-objecten en compositie.

edit: en gebruik van eval is niet goed te praten. Dat hoeft echt bijna nooit in PHP. PHP is echt belachelijk flexibel met z'n variabele variabelen. En als laatste hoop zijn er nog call_user_func_* en als aller laatste hoop create_function. Maar eval? Die functie bestaat alleen maar omdat andere scripttalen er ook eentje hebben. Gebruik ervan is meestal of een denkfout, of extreem flexibel denkwerk (bijv. PHP4 en 5 tegelijk volledig uitbuiten, of door PHP gegenereerde klassen) en zelfs dan kan het meestal anders.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
    function call_object_func($objectName,$opdracht, $argumenten = null)
    {

        global ${$objectName};  
        return call_user_func_array(array(
                ${$objectName},
                $opdracht
            ), $argumenten);
}

?>

(maar het blijft een maffe oplossing. Maar wees blij, straks, als je een betere oplossing hebt gevonden, kan je er vast met een glimlach op terugkijken, denkend van "Hoe was ik daar nu weer op gekomen?!" ;)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jelmer -
 
Tivaro

Tivaro

06/06/2007 07:44:00
Quote Anchor link
Ok, wat ik nu dus doe (compositie) is alle categorien,items, en reacties inladen op de eerste pagina. Daar staat een tabel met categorie | aantal items | aantal reacties| laatste reactie| laatste item
Maar ik laad dus ALLES, word het daar (als het voller word) niet heel traag van?
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.