Bedrijfsgeheim

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Traineeship IT regio Amsterdam/Utrecht

Wat ga je doen? Het traineeship begint met een fulltime maand cursussen en praktijkdagen, waarin je de basis van het IT-vak leert op de Shared Servicedesk (SSD). Daarnaast ga je meteen aan de slag voor je eerste certificering! (ITILv4). Je start in een groep met 4 tot 10 deelnemers, waarmee jij gedurende die maand optrekt en je kennis kunt delen. Na het voltooien van de eerste maand ga je direct voor een langere periode aan de slag bij één van onze klanten of blijf je intern bij ons op de Shared Servicedesk. Je bent het eerste aanspreekpunt van de eindgebruikers

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

JAVA Programmeur

Bedrijfsomschrijving Functieomschrijving We zoeken per direct enthousiaste software engineers die ons team komen versterken.We werken in DevOps teams met een sterk gevoel voor verantwoordelijkheid. Er wordt nauw samengewerkt met ons Business analyse team (BAT), met onze uitvoerende medewerkers en met de DevOps teams onderling binnen het domein. Het liefst hebben we veel en vaak interactie met onze interne en externe eindgebruikers om zo de juiste dingen te maken. We werken multidisciplinair in een dynamische omgeving. Achtergrond opdracht De Businesseenheid Examens is verantwoordelijk voor de logistiek van de staatsexamens Voortgezet (speciaal) onderwijs, Nederlands als 2e taal en schoolexamens. In het kader

Bekijk vacature »

Software developer - C Sharp

Functie omschrijving Heb jij interesse in het programmeren en ontwikkelen van software? En heb jij enige ervaring met Oracle databases en PL/SQL? Wij zijn voor een leuke opdrachtgever in omgeving Naaldwijk op zoek naar een software ontwikkelaar die graag werkt met C#, JAVA of Oracle. Wij zoeken iemand die breed inzetbaar is en die aan veel verschillende applicaties wilt werken. Als software developer werk je met je collega's samen in een leuk en informeel team aan het (her)ontwerpen van bedrijfssystemen. Je houdt je bezig met het ontwikkelen van REST API's en je onderhoudt applicaties in Oracle PL/SQL en APEX. Vind

Bekijk vacature »

Software developer - senior

Functie omschrijving Voor een echt softwarebedrijf in omgeving Gouda zijn wij op zoek naar versterking voor de afdeling Software Development! Ben jij op zoek naar een werkgever waar meerdere software developers werken aan interessante projecten? Ben jij op zoek naar een werkgever waar je onderdeel wordt van een team dat echt passie heeft voor het ontwikkelen van software? Dan ben je hier aan het juiste adres! Als softwareontwikkelaar kom je terecht bij een onafhankelijk, door kwaliteit gedreven, doortastend en daarbij op een Agile wijze werkend bedrijf. Ben jij een expert in het vertalen van Componenten van Functionaliteit naar Business lagen?

Bekijk vacature »

Junior Software Developer (HBO / WO)

Functie omschrijving Wij zijn op zoek naar een Junior Software Developer! Sta jij aan het begin van je carrière en heb je net je HBO of WO-diploma in de richting van ICT of Techniek mogen ontvangen? En heb jij grote affiniteit met software development? Dan hebben wij bij Jelling IT Professionals de perfecte opdrachtgever in de omgeving van Utrecht, die jou tot een volwaardig Fullstack Software Developer gaat opleiden. Binnen deze grote organisatie krijg je ruime en professionele trainingen die jouw in korte tijd vakbekwaam maken. Niet alleen het aan technisch aspect, maar ook zeker jouw persoonlijke ontwikkeling wordt veel

Bekijk vacature »

Front-End Developer

Als Front-End Developer bij Coolblue verbeter je de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Wat doe je als Front-End Developer bij Coolblue? Als Front-end Developer werk je aan de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Je vindt het leuk om samen te werken met de UX designer om stories op te pakken. Je krijgt energie van het bedenken van creatieve oplossingen en presenteert dit graag binnen het team. Daarnaast ben je trots op je werk en verwelkomt alle feedback. Ook Front-end Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om te

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Jij begint als .NET ontwikkelaar in een team met 10 andere Software Engineers. De werkzaamheden zijn afwisselend, zo kan het dat jij bezig bent met volledig nieuwe features of het door ontwikkelen van bestaande sites of shops. Wij ontwikkelen web applicaties, maar ook mobiele applicaties. Daarnaast bijt jij je soms ook van in externe koppelingen met systemen zoals een ERP. Als team is er een duidelijke focus m.b.t. het waarborgen van de performance en snelheid van webshops. Ook zijn wij expert op het gebied van configuratoren. Kortom enorm veel afwisselende werkzaamheden! Ook jouw werkplek kan afwisselend zijn. Soms heb

Bekijk vacature »

Teamlead PHP Developer

Functieomschrijving Voor een gewaardeerde werkgever in de buurt van Middelburg zijn wij op zoek naar een gemotiveerde teamlead PHP developer met affiniteit met Symfony/Laravel. Een enthousiast persoon die het ontwikkelteam komt versterken met het aanpakken van uitdagende projecten. Ben jij op zoek naar een uitdaging waar je de tijd en ruimte krijgt jezelf te ontwikkelen en je eigen IT-team aan te sturen? Lees dan snel verder! Die ga je doen: Bijdragen aan de implementatie van aanpassingen, verbeteringen en aanvullingen in de PHP based applicaties; Ontwikkeling en beheer van de serviceportal in Symfony en de webshops in de tweede versie van

Bekijk vacature »

Lead developer (PHP, Symfony, DDD)

Functie Als Lead developer zorg je ervoor dat het team (bestaande uit zowel junior als ervaren developers) in staat is om de kwaliteit van de software (en code) verder te verhogen. In samenwerking met het team, de product owner en de andere lead developers zet je technische lijnen uit en bepaal je de prioriteiten per sprint. Lijkt het jou interessant om complexe problemen op te lossen en bijvoorbeeld een nieuwe applicatiestructuur in Symfony op te zetten? Dan komen wij graag met je in contact. Eisen • HBO werk- en denkniveau (ze kijken niet naar papieren, maar naar denkniveau, motivatie en

Bekijk vacature »

Software Developer Mendix / Maatschappelijk Betrok

Dit ga je doen Het bouwen van de Mendix applicaties in samenwerking met jouw team of zelfstandig; Werken met Scrum methodiek; Ontwikkelen van vooruitstrevende oplossingen; Meedenken over nieuwe applicaties en ontwikkelingen; On the job eigen maken van de Mendix omgeving. Hier ga je werken Deze dynamische en snelgroeiende organisatie begeeft zich in de recyclingbranche. Zij nemen op duurzame en efficiënte manier de recycling op zich. Vanwege hun snelle groei zijn zij op zoek naar een young professional die zich graag wilt ontwikkelen als Mendix Developer. Je komt te werken binnen een IT team van +/- 15 medewerkers. Het huidige ‘vaste’

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Junior Software Developer C# Verhuursector Verhuur

Samengevat: Wij ontwikkelen en leveren softwaresystemen voor de logistieke sector en de verhuursector. Ben jij geschikt als Junior Software Developer? Heb je ervaring met Delphi? Vaste baan: C# Software Developer Logistiek HBO €2.500 - €3.900 Deze werkgever is een software ontwikkelaar, gericht op software voor de logistieke sector. Deze werkgever heeft eigen producten ontwikkelen en leveren ook maatwerk. Ons bedrijf kent een boeiende en inspirerende werkomgeving met een open cultuur en mogelijkheden voor je verdere ontwikkeling. Bij bij hun werk je aan onze eigen bedrijfsapplicaties. Je ontwikkelt met ons de meest nieuwe software. Wij blinken uit als het gaat om

Bekijk vacature »

Software Programmeur PHP - JAVA

Functie Voor een opdrachtgever in omgeving Zoetermeer zijn wij op zoek naar een ontwikkelaar ter versterking van het huidige developers team. Heb jij altijd al willen werken voor een bedrijf, dat veilige netwerkverbindingen levert, door middel van veilige oplossingen, die door middel van de nieuwste technologieën ontwikkelt zijn? Stop dan nu met zoeken! Hoe kan jouw dag er straks uitzien? Je gaat software en webapplicaties ontwikkelen met behulp van de talen C / C++ / PHP. Je gaat technische klussen uitvoeren op locatie bij klanten. Je onderhoudt contact met de projectleider om er zeker van te zijn dat een projecten

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Ad Fundum

Ad Fundum

02/03/2021 09:26:14
Quote Anchor link
Als je een programma hebt gemaakt met PHP is het open source, omdat PHP een scripttaal is.
Je kunt het programma aanbieden via SaaS met servers in eigen beheer, zodat de code onbereikbaar is voor klanten.
Maar hoe ga je om met een klant die SaaS On Premise wil?
Wat zijn de opties om het bedrijfsgeheim te borgen, om te voorkomen dat je in een rechtbank belandt?
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 10:50:48
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

02/03/2021 09:30:33
Quote Anchor link
Je kan er voor kiezen om je code te encoden in ioncube of zend.

Verder is alles wat je in PHP maakt niet direct open source. Dus je eerste stelling klopt niet echt ;-)
Gewijzigd op 02/03/2021 09:31:59 door - Ariën -
 
Thom nvt

Thom nvt

02/03/2021 09:36:30
Quote Anchor link
Dat PHP een scripttaal is maakt nog niet dat alles wat je er mee maakt open source is.
Open source is een licentiemodel (met vele subsoorten zoals Apache, GPL, etc) dat los staat van of de source leesbaar is of niet. Iets kan prima in PHP geschreven zijn en closed-source zijn.

Als een klant een SaaS oplossing on-prem wil hebben (wat het per definitie geen SaaS meer maakt) en het is een PHP-applicatie heb je m.i. 3 opties:
- Licentie waarin je verbied kopieën te maken
- Code obfuscation
- Compileren naar een .phar bestand

Die laatste 2 vind ik vrij onzinnig, dat is vaak redelijk eenvoudig ongedaan te maken.
Het hangt allemaal op vertrouwen, vertrouw jij dat je klant zich aan de gegeven licentie houd?
Als dat niet het geval is zou ik de opdracht weigeren, dat betekent bijna gegarandeerd een rechtszaak in de toekomst.
 
Aad B

Aad B

02/03/2021 11:07:12
Quote Anchor link
Of je in een rechtszaak terecht komt is afhankelijk van de rechtspersoon die verantwoordelijk is voor de programma-code, in dit geval dus het php.
Als je een pakket verkoopt dan ontkom je bijna niet aan de verantwoordelijkheid alhoewel je veel kan uitsluiten. Voorbeeld: Microsoft neemt ook geen enkele rechterlijke verantwoording voor alle bugs en hacks...
Als je programmeert in opdracht, je verhuurt jezelf als programmeur, dan kan je het wel aftimmeren dat de klant/opdrachtgever zelf verantwoordelijk is. De klant moet testen, beoordelen, afnemen en vrijwaren. Als de klant zelf niet deskundig genoeg is kan hij dat uitbesteden. Kortom het is zoals je het contractueel aftimmert.
 
Ad Fundum

Ad Fundum

02/03/2021 11:18:15
Quote Anchor link
Heb naar aanleiding van jullie posts (dank!) een beetje gesurfd:
- Zend Guard lijkt me niet meer van deze tijd, het gaat maar tot en met PHP 5.6.
- PHAR klinkt interessant, maar kan je voorkomen dat een klant bij de PHP code kan door het te signen?
- IonCube klinkt het meest interessant omdat aangegeven wordt dat het compileert naar bytecode. Wat zijn jullie ervaringen? Ik vrees nog voor aanbieders van decoding tools als https://www.unzend.com

Ik heb een alternatief (omschrijven naar C++) maar dan mis je alle voordelen van PHP, daar zit ik niet direct op te wachten.
Gewijzigd op 02/03/2021 11:27:48 door Ad Fundum
 
Ray Mond

Ray Mond

02/03/2021 11:31:30
Quote Anchor link
IonCube zeker weten! Het kost een beetje maar doet zeker weten zijn dienst!
 
Ad Fundum

Ad Fundum

02/03/2021 11:40:50
Quote Anchor link
Dan ga ik de trial van IonCube binnenkort uitproberen.

Het enige probleem dat er dan nog overblijft is PostgreSQL.. als je geen root bent van de server, hoe voorkom je dat de klant de databasestructuur kan inzien en queries kan volgen?

In de database zitten een paar ideeën die ik niet graag laat zien, omdat de klant zelf programma's ontwikkelt die enigzins overlappen met de functionaliteit die ik aanbied.
Dat zal denk ik niet met IonCube (of C++) op te lossen zijn, dan moet de logica toch verschuiven naar het programma?
 
Thom nvt

Thom nvt

02/03/2021 12:45:05
Quote Anchor link
Als de klant zelf beheerder is van de database server word dat inderdaad lastig. Je kan de data die er instaat wel encrypten maar de structuur zelf denk ik niet.
Als ze ook beheerder zijn van de onderliggende host (en dus de configuratie) houd niets ze tegen om queries te dumpen.
Je kan gaan voor "security by obscurity" maar dat werkt ook maar tot op zekere hoogte, de logica-truukjes naar de PHP-kant verschuiven lijkt mij dan "beter".
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/03/2021 13:13:26
Quote Anchor link
Dus de klant wil dat de code op zijn eigen server staat? Begrijp ik dat goed?

Weet je ook waarom de klant dat wil? Als de klant de code niet kan/mag aanpassen, waarom wil hij dan dat de code op z'n eigen server staat en niet op die van jou? Wat is voor hem het voordeel daarvan?
 
Ad Fundum

Ad Fundum

02/03/2021 16:25:22
Quote Anchor link
De klant wil dat graag omdat er beperkingen aan SaaS zitten.
Een beperking is dat de klant niet zijn eigen gegevens in huis heeft, waardoor er risico is op het niet kunnen benaderen van de eigen gegevens.
Een ander nadeel is dat een SaaS systeem lastig is te koppelen met de eigen systemen van de klant. Denk aan connecties met databases van andere applicaties, provisioning via AD, SSO.

Dus SaaS "On Premise" (hoewel een contradictio in terminis) heeft enige voordelen; ik krijg PaaS van de IT-leverancier van de klant, zetten daar onze software op, en bieden het aan als SaaS aan de klant. (De klant bestaat uit meerdere dochterorganisaties).

En SaaS "On Premise" heeft nadelen, omdat het programma daar nog niet eerder voor gemaakt is moeten er enige aanpassingen gedaan worden om de code veilig te stellen tegen ongeautoriseerd gebruik, in het kader van bedrijfsgeheim.

Toevoeging op 02/03/2021 20:55:45:

Wat PostgreSQL betreft kan je het breder zien. Wanneer je privacygevoelige gegevens opslaat in een database van je website of programma, en je wilt het elders laten hosten op een VPS in de cloud, hoe borg je de gegevens?
Uiteindelijk is het veel eenvoudiger om door een audit te komen als je programma gecertificeerd is (ISO-27000, NEN-7510..)

Standaard biedt PostgreSQL een aantal mogelijkheden voor versleuteling.

Voor PostgreSQL lijkt de beste manier TDE (transparente gegevensversleuteling) wat gebruik kan maken van hardware versnelde encryptie voor data in rust (op schijf). In de wiki staat dat ze het misschien wel standaard willen gaan implementeren, maar ze zijn er nog niet uit of en hoe dan precies. Ondertussen heeft CyberTec een patch waarmee het wel moet kunnen.
Een ander artikel dat het vermelden waard is: https://www.highgo.ca/2019/09/30/the-transparent-data-encryption-in-postgresql

Maar TDE helpt maar gedeeltelijk. De grootste uitdaging is: hoe versleutel je de gegevens en -overdracht terwijl gegevens ook doorzoekbaar blijven? Of 'searchable symmetric encryption' in jargon.
Al zoekende krijg ik resultaten als deze. Het is weinig triviaal en ik heb er nog niet eerder mee gewerkt, maar het moet mogelijk zijn in PostgreSQL om te implementeren.
Er zijn ook eenvoudiger voorbeelden zoals deze.

Ik hoop dat dit het probleem oplost, maar hopelijk heb je nog een beter idee?
Gewijzigd op 02/03/2021 21:03:40 door Ad Fundum
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/03/2021 23:10:50
Quote Anchor link
Heeft de klant die beperkingen ook dusdanig benoemd, deze bedoel ik:

"Een beperking is dat de klant niet zijn eigen gegevens in huis heeft, waardoor er risico is op het niet kunnen benaderen van de eigen gegevens.
Een ander nadeel is dat een SaaS systeem lastig is te koppelen met de eigen systemen van de klant. Denk aan connecties met databases van andere applicaties, provisioning via AD, SSO."

Of is dit een vermoeden wat jij hebt?

Als de klant via een verbinding bij de gegevens kan, wat is dan dat risico van het niet kunnen benaderen van de eigen gegevens? Hoe reëel is dat risico dat hij er ineens niet meer bij zou kunnen? Anders gezegd ... is het überhaupt wel een risico?

Wat betreft het leggen van (database) connecties met andere applicaties, kan dat niet op afstand?

Ik probeer de mogelijke redenen/gevoelens van de klant niet te bagatelliseren ... maar wellicht kun je ze wegnemen?
 
Thom nvt

Thom nvt

03/03/2021 07:49:15
Quote Anchor link
De "lastig te koppelen" vlieger gaat ook niet helemaal op, daar zijn legio oplossingen voor, zeker met MS Azure (AzureAD, VPN naar locatie, SSO via OIDC provider om er een paar te noemen).
Als het argument "niet goedkoop te koppelen" is zou dat al meer hout snijden.

Los van dit, als dat de wens van de klant is en jij bang bent dat ze met jouw intellectueel eigendom aan de haal gaan zou ik me afvragen of het wel de juiste weg/klant is. Zoals ik al zei, het is een kwestie van vertrouwen dat ze zich aan de gestelde licentie en de wet houden.

Er zijn wel methoden te verzinnen om de database dusdanig weg te stoppen dat uitlezen door een gebruiker/beheerder lastig word maar hierbij moet je je wel afvragen of het dan nog wel zin heeft om het on-prem te draaien.
Je verbergt de hele database, inclusief configuratie en eventueel logging wat het voordeel van data on-site hebben volledig teniet doet.
 
Ad Fundum

Ad Fundum

03/03/2021 10:26:28
Quote Anchor link
Inderdaad een hele goede Ozzie, om het de klant zelf te laten benoemen waarom ze graag SaaS On Premise willen, dat heb ik nog niet voldoende helder. Ik heb gegokt naar de meest waarschijnlijke redenen, ze willen integratie met hun eigen loggingstraat om de logging forensisch sluitend te hebben, en ik vermoed dat ze ook graag hebben dat gevoelige gegevens het intranet niet verlaten. Wat ik onderschrijf. Maar het is inderdaad het stukje vertrouwen waar je niet aan ontkomt, dus moet dat gegeven en contractueel geborgd.
En dank Thom, die opties waren nog niet in me opgekomen. Hier heb ik zeker wat aan!

Wat ik me hierna bedacht, zelfs als je root bent op een VPS on premise, moet je voorkomen dat gegevens in verkeerde handen kunnen vallen. Er zijn ook nog encryptie-tools voor linux om bestanden en directories in zijn geheel te versleutelen. https://www.tecmint.com/file-and-disk-encryption-tools-for-linux
 
Thom nvt

Thom nvt

03/03/2021 10:50:32
Quote Anchor link
Graag gedaan, er is veel mooi cloud en SaaS spul op de markt, sommige dingen zijn alleen nog wat onbekend buiten de Infrastructuur wereld :)

Nog wel een toevoeging op je laatste alinea:
Allemaal leuk en aardig die disk-level encryptie maar alles wat in RAM staat is gewoon onversleuteld.
Als je root access hebt kun je dat heel simpel dumpen naar een bestand en databases hebben de (nare) eigenschap dat ze zo veel mogelijk in RAM cachen.
Dit probleem ondervond ik ook met het opzetten van een Hashicorp Vault instance, de Vault root tokens zijn gewoon uit RAM te dumpen als je root bent op de onderliggende host (VM/VPS).

Dat brengt mij tot het volgende punt:
Root toegang (of eigenlijk alle verhoogde toegang) tot een systeem moet m.i. dan ook "gated" zijn middels bijv. een PAM-tool. Het komt zelden voor dat je daadwerkelijk alle root rechten nodig hebt en áls je verhoogde toegang hebt moet het goedgekeurd worden en traceerbaar zijn.
Maargoed, dan verzanden we in een geheel andere discussie, namelijk infra security.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/03/2021 13:15:28
Quote Anchor link
>> Allemaal leuk en aardig die disk-level encryptie maar alles wat in RAM staat is gewoon onversleuteld.

Ik weet niet of dit bij een server/VPS kan, maar ik ben in de BIOS van een PC wel eens een optie tegengekomen waarmee je RAM onleesbaar kunt maken. Ik heb even geGoogled maar kan het zo snel niet vinden. Het kwam er volgens mij op neer dat de data in het RAM-geheugen 'gescrambled' wordt, waardoor de data als je die zou dumpen compleet onleesbaar is.

Ah ... ik heb toch nog wat gevonden. Mogelijk heet hetgeen ik bedoel TSME. Het lekken van gegevens uit RAM wordt 'rambleed' genoemd.

Hier nog wat om te lezen: https://developer.amd.com/sev/
 
Thom nvt

Thom nvt

03/03/2021 14:20:42
Quote Anchor link
Intel SGX of AMD SEV werkt helaas (op dit moment) alleen op bare-metal. De hypervisor kan dan zijn RAM wel encrypten maar het RAM in de VM is dan alsnog onversleuteld. Helaas geen oplossing voor een PaaS dus.
Daarnaast is zijn veel Intel CPUs vatbaar voor bijvoorbeeld rowhammer of meltdown/spectre aanvallen dus SGX is niet waterdicht.
 
Ad Fundum

Ad Fundum

03/03/2021 15:34:23
Quote Anchor link
Dus er zijn toch nog meer zaken om rekening mee te houden...
Misschien is het simpelste wel om een dedicated server bij de klant te plaatsen?

Dat biedt dan hardware bescherming tegen RAMBleed, bestandssystemen kunnen niet onderhuids gemount worden, de enige zwakke plek is dan de root toegang via ssh. Ik denk dan aan een gewone LUA-account die sudo kan doen wanneer dat nodig is.

Kan je iets meer toelichten over jouw gedachte over "gated" toegang via PAM?
Oooh! Je bedoelt vast "Priviliged Access Management" (ik dacht aan Pluggable Authentication Module). Ik ga eens goochelen.

En ik om er op dat de root-credentials opgeslagen zijn in een veilige repository. Maar dat zal er eentje zijn van de klant, en dan kan die mogelijk de credentials aan zichzelf toewijzen?
Gewijzigd op 03/03/2021 16:20:40 door Ad Fundum
 
Thom nvt

Thom nvt

03/03/2021 16:21:35
Quote Anchor link
In principe ja maar niet helemaal.
Op het moment van uitrollen van een server is alles misschien goed, maar wat als er volgende week een kritiek lek zit in een softwarepakket?
Wie gaat die lekken bijhouden, de software bijwerken en controleren of alles is gedicht?

Op het moment dat je je met serverconfiguraties gaat bezighouden (infrastructuur dus) open je een totaal nieuw boek, niet alleen een hoofdstuk. Er komt ineens gigantisch veel op je af, te veel om allemaal hier te benoemen.
Daarbij komt dat je dan zeer waarschijnlijk ook de root toegang moet afgeven zodat het door iemand beheerd kan worden.

Infra goed configureren en onderhouden is een fulltime baan en een vak apart, ik spreek uit ervaring. Als je niet bekend bent met het inrichten van enterprise-grade linux systemen zou ik het uitbesteden.

Lang verhaal kort: De makkelijkste weg is om het op eigen, eventueel gehuurde, hardware te zetten bij een van de grote clouddiensten. Dan hoef je zelf niet na te denken over de infra.
 
Ad Fundum

Ad Fundum

03/03/2021 16:32:12
Quote Anchor link
Heel erg bedankt voor deze info.
Ik moet er duidelijk nog even op kauwen, want de keuze tussen SaaS On Premise versus traditioneel SaaS (of een mix daarvan) hangt erg samen met in hoeverre de klant te vertrouwen is. Tot nu toe is mijn eigen ervaring dat dat niet altijd het geval is, dus dan heeft volledig SaaS de voorkeur.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

03/03/2021 17:52:28
Quote Anchor link
Als het om een unieke vondst gaat, kun je die misschien beschermen met een octrooi of patent. Anders is voor software sowieso altijd het auteursrecht van toepassing en eventueel ook het databankrecht wanneer je zelf data verzamelt of verrijkt. Zie:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/intellectueel-eigendom/bescherming-intellectueel-eigendom

Als ik het goed begrijp, is de data van je klant maar wil je vooral de structuur van de database beschermen? Of gaat het meer om de PHP-code die de data verwerkt?
Gewijzigd op 03/03/2021 17:56:30 door Ward van der Put
 
Ad Fundum

Ad Fundum

03/03/2021 20:15:16
Quote Anchor link
Beide. PHP, en qua database de structuur en queries.

Het is meeste is natuurlijk geen rocket science, maar er zitten concepten in die heel logisch lijken, maar die jaren van research en testen in de praktijk achter zich hebben. In een aantal queries zit essentiële (business)logica waaruit iemand die mee kan lezen weet hoe het product werkt, en het daarmee na kan maken.

Dank voor de aanvulling, octrooirecht en databankenrecht hoort er zeker bij. Omdat het concept al een poosje in de praktijk heeft gedraaid is een octrooi niet van toepassing. Het gevaar van octrooien is dat na een periode (was het anderhalf jaar?) als tegenprestatie vindingen gepubliceerd moeten worden, waarna je de bescherming van het bedrijfsgeheim kwijt bent en meer richting juridisch speelveld beweegt.

De uitwerking van een aantal ideeën is uniek, vandaar dat ik uitkom op bedrijfsgeheim.
Ik ging er van uit dat databanken in mijn geval niet van toepassing was, maar het kan geen kwaad de wettekst eens helemaal na te gaan, misschien is er toch nog iets van toepassing.
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.