Begin maken met applicatie

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Niels K

Niels K

14/07/2010 19:33:50
Quote Anchor link
Goedenavond,

Voor mijn bedrijf KVT-webdevelopment wil ik een website bouwen. Nu heb ik een beetje verstand van OOP en weet ik een normale class te schrijven. Nu ik echter een uitgebreide applicatie wil bouwen komt het probleem. Waar begin ik? Welke patterns gebruik ik? welke framework gebruik ik? Kan iemand hierbij mij helpen?

Alle functionaliteiten waaraan de applicatie moet voldoen is hieronder weergegeven

http://pastebin.com/DsN655tN

Alvast hartelijk bedankt
Gewijzigd op 15/07/2010 14:13:22 door Niels K
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 01:16:04
 
Niels K

Niels K

15/07/2010 11:37:07
Quote Anchor link
Misschien handig voor de mensen die ook tegen dit probleem aanlopen.

Op phpfreakz word een hele discussie gevoerd over dit probleem.

http://www.phpfreakz.nl/forum.php?forum=9&iid=1327283
 
Kevin van Leeuwen

Kevin van Leeuwen

15/07/2010 12:02:56
Quote Anchor link
de PVE heb je al, nu zou ik zeggen gewoon aan de gang, gewoon beginnen met de rangen en zo verder uitbouwen, verder zou ik gewoon proberen hoe ver je komt, niet te moeilijk denken als het ook simpel kan :) oh ja en tip : denk niet dat het in een dag af is :P
 
Niels K

Niels K

15/07/2010 12:05:43
Quote Anchor link
Hoi Kevin,

"Gewoon aan de gang"

Dat is het probleem juist.. Nadat ik zend framework heb geïnstalleerd weet ik gewoon niet waar ik moet beginnen..

"Denk niet dat het in een dag af is"

Haha, nee dat had ik ook al door.. Half jaartje denk ik zelf..
 
Kevin van Leeuwen

Kevin van Leeuwen

15/07/2010 12:06:45
Quote Anchor link
ja, ik moet zeggen dat ik pas een beginnende php'er ben en dat ik framework zend niet eens ken, daarik kan ik je niet helpen sorry.
 
Niels K

Niels K

15/07/2010 12:08:29
Quote Anchor link
Ok. Ik wil het dus direct in 1 keer goed doen.. Direct ook in Object Georiënteerd programmeren als je dat wat zegt.. Maar om nu heel de applicatie zelf te maken duurt lang, en daarom gebruik ik een framework om het raamwerk alvast te leggen.
 
Kevin van Leeuwen

Kevin van Leeuwen

15/07/2010 12:11:39
Quote Anchor link
ja, heb jij misschien verstand van if en elses ? want ik kom uit het volgende niet echt uit : http://www.phphulp.nl/php/forum/topic/fetch-probleem-/72019/last/

met dit kan ik je niet helpen sorry

groeten,
Kevin
 
Niels K

Niels K

15/07/2010 12:14:50
Quote Anchor link
Wat probeer je hiermee te bereiken? Dat mensen nog meer op jouw topic kijken? Ze vinden hem heus wel hoor, want aan de zijkant staan alle topics weergegeven

"met dit kan ik je niet helpen sorry "

Reageer dan ook niet;)
Gewijzigd op 15/07/2010 12:15:16 door Niels K
 
Kevin van Leeuwen

Kevin van Leeuwen

15/07/2010 12:16:30
Quote Anchor link
:P nee omdat ik in tijdnood zit en dit probleem opgelost moet krijgen vandaar :)
 
Niels K

Niels K

15/07/2010 12:16:52
Quote Anchor link
Lees de reacties:)
 
Jeroen Spaans

Jeroen Spaans

15/07/2010 12:17:42
Quote Anchor link
Beste Niels,

Ik zelf begin altijd eerst met een database ontwerp, welke gegevens wil ik opslaan, welke gegevens koppel ik, hoe wil ik het wegschrijven etc..

Vervolgens start ik met het inlog en beveiliging gedeelte, dit omdat ik vaak veel gegevens weg schrijf in de database met de gegevens van de gebruiker en omdat je vaak de rest van je systeem hier omheen bouwt. (In latere stadia pas ik zelf vaak nog dingen aan in dit gedeelte)

Vervolgens ga je gewoon stap voor stap verder, je moet kijken welke gegevens heb ik nodig om bijvoorbeeld een andere module te vullen en waar zijn andere modules van afhankelijk.

Ik zou zeggen maak een schets van je applicatie hoe jij die voor ogen hebt en ga kijken wat is van wat afhankelijk en zo bouw je je applicatie ook op.

Veel succes!
 
Niels K

Niels K

15/07/2010 12:26:08
Quote Anchor link
Ik ga aan de slag, bedankt voor de reactie's
 
Jeroen Spaans

Jeroen Spaans

15/07/2010 12:28:49
Quote Anchor link
Suc6! en mochten er nog vragen zijn gewoon hier op PHPHulp stellen!
 
Jaap Jolman

jaap Jolman

15/07/2010 12:29:45
Quote Anchor link
Ik zou gaan werken met codeigniter,jquery ( optioneel ajax,)

bij codeigniter zit ook een hele goede User guide bij
Gewijzigd op 15/07/2010 12:31:00 door jaap Jolman
 
Wesley Overdijk

wesley Overdijk

15/07/2010 12:31:32
Quote Anchor link
@Niels, Ik zou beginnen met de structuur. De mappen, en een front controller plugin schrijven om de login te checken *die heb ik wel liggen als je wilt*. Dan dmv Zend_Acl, de gebruikers rechten geven, en de roles opslaan. Zodra je dat hebt, ben je al een eind verder.

EDIT:
Jaap Jolman op 15/07/2010 12:29:45:
Ik zou gaan werken met codeigniter,jquery ( optioneel ajax,)

bij codeigniter zit ook een hele goede User guide bij

Waar heb je het in godsnaam over. Heb je het topic wel gelezen?
Gewijzigd op 15/07/2010 12:32:37 door wesley Overdijk
 
Jaap Jolman

jaap Jolman

15/07/2010 12:32:53
Quote Anchor link
bij codeigniter kun je voor een login beter quickauth gebruiken die doet hetzelfde
 
Wesley Overdijk

wesley Overdijk

15/07/2010 12:33:43
Quote Anchor link
Nogmaals, heb je het topic wel gelezen? Hij gebruikt zend framework (goede keuze)
 
Niels K

Niels K

15/07/2010 14:08:00
Quote Anchor link
"*die heb ik wel liggen als je wilt*"

Is best..

Wat ik wel eerst doe is even een functionele spec schrijven denk ik. Dat is mij aangeraden door aan aantal profs.
 
Task b

task b

15/07/2010 14:25:46
Quote Anchor link
als design pattern zou je eventueel het MVC (modelviewcontroller) pattern kunnen gebruiken. Ik heb dit pattern vaak gebruikt in java voor dit soort applicaties. \

Ik had dan als entrypoint altijd mijn modelclass waar ik een functie in had gebouwd die bekeek of je voor het eerst het programma inkwam of niet en vervolgens de juist GUI op het scherm toverde.(dus las je voor het eerst binnenkomt werd viewklasse.showMain() aangeroepen) Vervolgens alle input van mensen via model afhandelen, controller alle data ophalen (soort van data acces layer) en de opgehaalde data dan naar de view classe sturen de data te formatteren en op het scherm te toveren (... nu ik dit zo lees is dit een mini uitleg voor MVC maar.. lekker boeiend :P)

In PHP zou het zoiets zijn
Model = De klasse die alle variabelen uit de formulieren haalt en de juiste fucties in Controller aanroept ($_POST methods of zoiets, ben zelf pas begonnen met PHP dus zit voornamelijk nog met syntax te klooien :P)

Controller = Dit zou de databaseclass kunnen zijn die de data ophaalt uit de database. Maar het kan bijvoorbeeld ook uit een txt bestand kunnen komen. Wat de controller vervolgens zou kunnen doen is de resultset naar view sturen. die er ee nieuw venster van maakt.

View = de class die alles er mooi uit laat zien met de resultsets van controller

Ik ben misschien erg bevooroordeeld over MVC maar voor mij werkt dit pattern altijd perfect voor bijna alles wat ik maak. Het zorgt er ook voor dat je app makkelijk schaalbaar is omdat alle onderdelen van elkaar zijn gescheiden.

als je nog meer patterns wil gebruiken hmm. dit zijn de patterns die ik vaak gebruik:
Memento
Object pool
Thread pool.

Heb er nog meer gebruikt maar deze heb ik vaak gebruikt (binnen java in ieder geval, weet niet of deze ook goed werken met php)

edit
---------------
lees net dat je zen framework wilt gebruiken. Ik ben altijd een fan geweest om alles van scratch op te bouwen (en deze voor veel applicaties te hergebruiken). Dus kan niet echt raad geven als je het zen framework gaat gebruiken.
Gewijzigd op 15/07/2010 14:34:22 door task b
 
Niels K

Niels K

15/07/2010 14:42:57
Quote Anchor link
Ik denk dat niet dat ik volledig een applicatie kan opbouwen zonder een framework. Daarvoor heb ik te weinig kennis. Het is trouwens zend framework
 
Task b

task b

15/07/2010 14:49:50
Quote Anchor link
Niels Kieviet op 15/07/2010 14:42:57:
Ik denk dat niet dat ik volledig een applicatie kan opbouwen zonder een framework. Daarvoor heb ik te weinig kennis. Het is trouwens zend framework


Het is maar waar je interesse ligt. Voordeel van zelf bouwen is dat je exact weet hoe alles in zijn werk gaat. Maar ik weet ook niet hoeveel tijd je heb en met hoeveel man je eraan werkt :P. Maar in principe als ik kijk je naar eisenlijstje is het niet heel veel werk om het zelf te doen(maar zo denk ik dan :P).
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.