Beoordeel mijn werk (naamloting)

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Naamloting nl

Naamloting nl

13/01/2017 00:32:50
Quote Anchor link
Hoi!

Ik zou graag willen dat jullie mijn website beoordeelde.

Het gaat om.
https://www.naamloting.nl

Feedback en/of kritiek is prima, maar wees aardig zoals ik ook ben.

Alvast bedankt!
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 23:57:30
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

13/01/2017 00:42:57
Quote Anchor link
Op het eerste ogenblik ziet het er netjes uit. Echter merk ik dat de knop om namen toe te voegen een "Forbidden" cursor geeft als je een veld niet hebt ingevuld, maar werkt toch. Ik zou die cursor gewoon weghalen dan.

Misschien is het leuk om een kort en bondig praktijkvoorbeeldje op je site te zetten.

Verder kan je de hele JS vast wel minifieën, er staat een hoop onnodig commentaar in.

Misschien een handig idee: Controleer op dubbele namen, en laat dan niet loten. Op die manier hebben we ooit eens in de familie per ongeluk een dubbele naam gehad tijdens lootjestrekken met Sinterklaas, met verbaasde gevolgen alom ;-)
Gewijzigd op 13/01/2017 00:46:15 door - Ariën -
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

13/01/2017 00:46:24
Quote Anchor link
Ziet er leuk uit, maar qua techniek wil je misschien iets doen met een minifier, de javascript is gigantisch zoals het nu is. Qua CSS: ik snap dat je bootstrap gebruikt, maar om nu zoveel zinloze CSS te hebben voor zoiets simpels gaat mij veel te ver. Minification speelt ook hier.
 
Midas Aversteeg

Midas Aversteeg

13/01/2017 08:50:10
Quote Anchor link
Ik heb het even getest met 2 namen, alleen krijg ik de namen telkens om en om als resultaat (als je meerdere lotingen doet). Weet niet of dit nou puur toeval is.

bijvoorbeeld na 10 lotingen zijn de oneven lotingen : "Jip" en de even lotingen: "Janneke". 50/50 dus.
 
Naamloting nl

Naamloting nl

13/01/2017 18:59:04
Quote Anchor link
@Midas klopt. Er kan nooit achter elkaar dezelfde winnaar zijn. Uit tests is gebleken dat dit niet handig en gewenst is.

@Ben er was een bug die ontstond tijdens de minify van de JavaScript, dit is inmiddels verholpen en alles is geminified

@Arien Er kunnen dubbele namen ingevoerd worden omdat er misschien mensen zijn met dezelfde naam. Er staan lotnummers voor wat de naam uniek kan maken
De disabled cursor was een bug vrees ik en is eruit gehaald.

Thanks voor de feedback en de bezoeken.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/01/2017 00:40:45
Quote Anchor link
>> Er kan nooit achter elkaar dezelfde winnaar zijn. Uit tests is gebleken dat dit niet handig en gewenst is.

Hahaha ... en daar gaat het principe van de loting. Een loting is willekeurig en niet te voorspellen. Dat is nu juist de essentie ervan!
 
Naamloting nl

Naamloting nl

14/01/2017 01:17:55
Quote Anchor link
@Ozzie voordat je te hard gaat roepen.
http://www.naamloten.nl/

Ook hier geldt deze regel.

Maar bedankt voor je opbouwende kritiek.
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

14/01/2017 02:40:21
Quote Anchor link
Dus, omdat een ander het zo doet moet jij het ook zo doen? Bijzonder.
Toegegeven, rand() is niet lineair, maar wanneer je bijvoorbeeld iets gebruikt als lcg_rand() is dit geen probleem meer. Wanneer cryptografische random nodig zou zijn (eigenlijk wel logisch als het om loterijen gaat) kan het handiger zijn om de openssl functies te gebruiken, of bijvoorbeeld random_int().
Gewijzigd op 14/01/2017 02:40:55 door Ben van Velzen
 
Naamloting nl

Naamloting nl

14/01/2017 04:06:54
Quote Anchor link
Nee Ben dat is niet mijn uitgangspunt maar na een korte check bleek dat naamloten.nl dit ook doet. De hebben dezelfde gedachte gehad als ik waarschijnlijk.

Verder kan ik geen php voor de loterij, de reden waarom het zo snel is komt doordat het in JavaScript is geschreven. Openssl is geen optie helaas.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/01/2017 08:43:48
Quote Anchor link
Waar baseer je dat op dat die functie van OpenSSL geen optie is?
 
Bart V B

Bart V B

14/01/2017 10:32:06
Quote Anchor link
Misschien omdat de website gebruik maakt van let's encrypt Arien?
Ik zou snappen dat je dan openSSL niet daarnaast laat werken.
Ben wel benieuwd of er een advies komt hoe je dat dan zou moeten doen.

Dat er geen php gebruikt kan worden snap ik eigenlijk niet helemaal.
Ik zou me kunnen voorstellen dat men een hele berg namen zou willen invoegen.
Misschien wel over dagen. Dan zou het makkelijker zijn als je de loterij aan een database koppelt waarin je de namen toe kan voegen. Misschien een API om andere websites te bedienen.
Je kan het voor zoveel meer dingen gebruiken, denk aan een ticket service bijvoorbeeld.
Dit kan echt wel een groot ding worden. Tis maar net hoever je wil gaan.
Hier zou ik wel brood in zien.

Overigens echt leuk gemaakt, simpel van opzet, makkelijk te gebruikt.
Een echte topper. :)
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

14/01/2017 12:08:41
Quote Anchor link
Quote:
Misschien omdat de website gebruik maakt van let's encrypt Arien?
Ik zou snappen dat je dan openSSL niet daarnaast laat werken.
Ben wel benieuwd of er een advies komt hoe je dat dan zou moeten doen.

Huh? OpenSSL is een library en heeft niet direct iets met de beveiliging van je website te maken.
Uiteraard wordt het wel iets anders wanneer je alleen in javascript werkt, maar ook daar zijn genoeg lineaire en/of cryptografisch veilige random implementaties voor te vinden.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/01/2017 12:16:08
Quote Anchor link
Inderdaad, de functies van OpenSSL die PHP aanbiedt hebben geen invloed op een huidig certificaat. Iedereen kan deze gewoon netjes benutten, hoewel ze hoofdzakelijk bedoeld zijn voor controelren en aanmaken van certificaten via PHP. Met een huissleutel kan je immers toch ook een papiertje door midden zagen ;-)?
Waarom dan niet de goede cryptografische random-generator van OpenSSL benutten?
 
Bart V B

Bart V B

14/01/2017 13:57:12
Quote Anchor link
Dat is iets nieuws voor mij, nooit geweten dat dat kon.
Ik dacht dat het alleen voor de certificaten was bedoeld.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/01/2017 18:44:26
Quote Anchor link
Naamloting nl op 14/01/2017 01:17:55:
@Ozzie voordat je te hard gaat roepen.
http://www.naamloten.nl/

Ook hier geldt deze regel.

Maar bedankt voor je opbouwende kritiek.

Dat ze ergens anders iets op een bepaalde manier doen, wil niet zeggen dat jij het daarom ook zo moet doen. Maar mijn excuses voor mijn reactie. Het was niet lullig bedoeld. Wat ik probeerde te zeggen, is dat het resultaat van een loting onvoorspelbaar dient te zijn. Anders heeft een loting namelijk geen nut. Op het moment dat je kunt voorspellen wie de 'winnaar' wordt, haal je je eigen concept onderuit. Dan is er dus geen enkele reden meer om van jouw website gebruik te maken en op die manier schiet je jezelf dus in de voet.

Mijn kritiek was goed bedoeld. Wat je er mee doet, laat ik aan jou.
 
Naamloting nl

Naamloting nl

16/01/2017 23:23:37
Quote Anchor link
De 1e loterij is altijd 100% random. Maar er werd vaak door het systeem weer dezelfde vorige winnaar gekozen.
Hierom heb ik de check ingebouwd dat er nooit 2x eenzelfde winnaar kan zijn achter elkaar.

Dit kan wel;
[klaas, piet, jan]

Winnaars:
klaas
piet
klaas

Verder weet ik niet waarom de OpenSSL toegevoegde waarde heeft, er zullen heus andere betere random generators zijn in bijvoorbeeld JavaScript maar om php hiervoor te gebruiken is niet mijn doel.
De frontend is 100% verantwoordelijk voor de loterij, php doet eigenlijk weinig nu anders dan alleen de pagina genereren.

Er zijn wel wensen natuurlijk maar dan moet het wel eerst een beetje gaan lopen en dat er ook feature requests zijn. Ik houdt alles bij in Trello voor deze applicatie.

De wensen zijn;
- Loterijen terug bekijken dmv opslaan in database
- Loterijen starten via een chatbot (denk aan Facebook en Slack)
- UI verbeteringen (denk aan animaties en betere weergave van de winnaars)

Al met al, dank voor jullie bijdrage(s).
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

17/01/2017 02:09:19
Quote Anchor link
>> Hierom heb ik de check ingebouwd dat er nooit 2x eenzelfde winnaar kan zijn achter elkaar.

Wellicht zou je deze optie dan optioneel kunnen maken? Dus dat mensen dit aan- of uit- kunnen vinken.
 
- SanThe -

- SanThe -

17/01/2017 03:27:38
Quote Anchor link
Naamloting nl op 16/01/2017 23:23:37:
Hierom heb ik de check ingebouwd dat er nooit 2x eenzelfde winnaar kan zijn achter elkaar.


Persoonlijk vind ik dit zo fout als het maar kan.
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

17/01/2017 08:36:03
Quote Anchor link
Ik ook, het klinkt eerlijk maar uiteindelijk geef je alleen maar weg wie de volgende winnaar is, of in ieder geval niet is.
 
Naamloting nl

Naamloting nl

17/01/2017 21:05:25
Quote Anchor link
In de meeste gevallen word er 1 loting gedaan met veel namen.
Als er vaker dan 1x een loting word gedaan weet ik al niet waarvoor er nog een loting gestart word.

Misschien in de toekomst een optie bieden voor duplicaat winnaars. Ook was ik al eens bezig om meerdere lotingen te starten in 1x of meerdere winnaars.

Nogmaals bedankt voor de feedback jongens.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.