beste manier van email activatie link

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Johan West

Johan West

15/03/2016 20:08:05
Quote Anchor link
ik had graag wat uitleg gehad over het volgende.

Als een gebruiker zich registreert bij een pagina met een login, dan wordt vaak een bevestigingsemail gestuurd met hierin een activatie link of een activatie code.

Mijn vraag gaat over de activatie link. Wat is de beste inhoud voor een activatie link?

Soms is deze activatie link namelijk encrypted met MD5 of een andere methode. Maar is dit nodig?

Waarom is er in dit geval encryptie nodig?

Wat gebeurt er als je gewoon een link stuurt met daarin een random woord of misschien een (1) letter zelfs?

Wat is het gevaar van het onderscheppen van deze code?
 
PHP hulp

PHP hulp

04/05/2024 12:44:22
 
Dennis WhoCares

Dennis WhoCares

15/03/2016 20:15:22
Quote Anchor link
Je zou tijdens het aanmaken van het account een unieke waarde kunnen opslaan. Dit hoeft geen encryptie te zijn. Bijv.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php time(); ?>

Dat gebruik ik altijd in de activatielink en daarbij moet de gebruiker zijn/haar wachtwoord invoeren om te activeren.

Ik zie in principe geen gevaar in onderschepping van een activatiecode, als de 'onderschepper' het wachtwoord ook niet heeft/weet :-)
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

15/03/2016 20:19:31
Quote Anchor link
Mijn voorkeur is om de gebruiker het wachtwoord zelf te laten bepalen, nadat er op een activatielink is geklikt. Zo voorkom je dat er willekeurige wachtwoorden in mailtjes blijven staan die misschien nooit aangepast worden.
En als iemand onrechtmatig in andermans mailbox snuffelt.....dan is een account zo gekaapt.
Gewijzigd op 15/03/2016 20:20:04 door - Ariën -
 
Bo Ter Ham

Bo Ter Ham

15/03/2016 20:20:43
Quote Anchor link
Het hele idee van een activatie link is dat je verifieert of de gebruiker wel een email adres heeft ingevuld dat van hem/haar is. Als je woorden gaat gebruiken dan kun je in principe gewoon gokken (daarom zou ik ook geen time() gebruiken hierboven wordt gezegd) want als iemand eenmaal weet dat je een timestamp gebruikt in de link dan hoeven ze helemaal hun mail niet meer te bekijken. De vraag is dus eerder: waarom zou je geen encryptie of (pseuodo)random functie gebruiken om dit probleem op te lossen? Het is onmogelijk om een tekenreeks van 20 characters te gokken, je weet dus zeker dat de opgegeven email wel van de gebruiker is.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.