Bezettingen probleem.
Ik heb een kalender gescript;
- Die per dag 3 reekscode's query't uit de database.
- Optelt hoeveel cursisten er zijn PER inschrijver
Het gaat hier om een zeilschool website.
voorbeeld: jij schrijft in met 3 vrienden.
Dan zie ik dus dat er op die dag 4 cursisten zijn, als er nu meer zouden zijn krijg ik dus 43214, maar ik zou hier juist graag het totaal willen zien..
Ik heb echt al van alles geprobeerd en kom ten einde raad hier.
Het probleem is dus dat ik de value van cursist1_vn, cursist2_vn etc.. bij elkaar wil optellen en per inschrijver maar hoe?
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
$result[0] = 'L6A'; // de reekscode
$sql = 'SELECT * FROM inschrijving WHERE dagreeks = "'.$result[0].'" OR ochtendreeks = "'.$result[0].'" OR middagreeks = "'.$result[0].'" OR arrangementen = "'.$result[0].'" OR weekcursus = "'.$result[0].'" OR weekendcursus = "'.$result[0].'"';
$query = mysql_query($sql) or die(mysql_error());
while ($object = mysql_fetch_object($query)) {
// count it
if ($object->cursist1_vn == "") { $count = 0; }
if ($object->cursist1_vn != "") { $count = 1; }
if ( ($object->cursist1_vn != "") && ($object->cursist2_vn != "") ) { $count = 2; }
if ( ($object->cursist1_vn != "") && ($object->cursist2_vn != "") && ($object->cursist3_vn != "") ) { $count = 3; }
if ( ($object->cursist1_vn != "") && ($object->cursist2_vn != "") && ($object->cursist3_vn != "") && ($object->cursist4_vn != "") ) { $count = 4; }
// display
echo '<strong>'.$count.'</strong>';
}
// e.g. 234562 maar zou 22 willen zien
$sql = 'SELECT * FROM inschrijving WHERE dagreeks = "'.$result[0].'" OR ochtendreeks = "'.$result[0].'" OR middagreeks = "'.$result[0].'" OR arrangementen = "'.$result[0].'" OR weekcursus = "'.$result[0].'" OR weekendcursus = "'.$result[0].'"';
$query = mysql_query($sql) or die(mysql_error());
while ($object = mysql_fetch_object($query)) {
// count it
if ($object->cursist1_vn == "") { $count = 0; }
if ($object->cursist1_vn != "") { $count = 1; }
if ( ($object->cursist1_vn != "") && ($object->cursist2_vn != "") ) { $count = 2; }
if ( ($object->cursist1_vn != "") && ($object->cursist2_vn != "") && ($object->cursist3_vn != "") ) { $count = 3; }
if ( ($object->cursist1_vn != "") && ($object->cursist2_vn != "") && ($object->cursist3_vn != "") && ($object->cursist4_vn != "") ) { $count = 4; }
// display
echo '<strong>'.$count.'</strong>';
}
// e.g. 234562 maar zou 22 willen zien
De code heb ik even snel wat aangepast, hoop dat het werkt.. maar het idee krijg je als het goed is wel.
Het optellen kan misschien een btje omslachtig lijken, tips hierop waardeer ik ook :)
Wat ik dus zou willen 234562 wordt op deze manier weergegeven 22.
Ik hoop dat de vraag goed overgekomen is :P
Gebruik gemaakt van de slimme vragen tutorial hier :P
Waarom tel je er gewoon 5 bij als er 5 mensen te gelijk inschrijven. Dit huidige systeem werkt onhandig...
Zonder die while loop zou ik (denk ik) moeilijk aan het aantal cursisten kunnen komen.
Maar dan moet ik dus nog het totaal hier van maken
*bump* ( sorry, neeeeeed help! :( )