Cakephp: Het gebruik van Session

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

DavY -

DavY -

04/10/2013 20:32:37
Quote Anchor link
Hi,

Zoals de titel het al zegt. Ik ben laatste tijd aan het klooien met Sessions in cakephp.
Nu wil ik dus username uit session halen, nadat een member ingelogd is en zijn username moet dus weergegeven worden in de view (html, in cakephp: 'ctp'), maar ik wil het op juiste manier van cakephp doen (volgens regels van cakephp dus.), alleen ik kan de juiste gebruik van Session niet vinden (Na manuals door gelezen te hebben en van alles geprobeerd) om id, nicknames of wat dan ook uit Sessions te halen om dat weer te laten geven, maar als ik (bijvoorbeeld):

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php var_dump($_SESSION['Auth']['User']['username']); ?>


In view zet, dan krijg ik juiste resultaat:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
string 'Davy' (length=9)


Maar dit is gewoon 'raw' php, dus niet volgens regels van Cakephp. Iemand ervaring met het gebruik van Sessions in Cakephp?
Gewijzigd op 04/10/2013 20:33:31 door DavY -
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 04:09:16
 
NOLot -

NOLot -

04/10/2013 21:49:25
Quote Anchor link
Volgens mij heb je een $session variable in je view van cakephp. Dus iets van

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
<?php $auth = $session->read('Auth');
$username = $auth['User']['username']; ?>


Maybe lukt het ook met read('Auth.User.username'). Cakephp gooit echt alles en nogwat in een array dus ik denk dat het wel zou kunnen op die manier
 
DavY -

DavY -

04/10/2013 23:05:26
Quote Anchor link
@NOLot -

Ah zo simpel! Ik dacht daar eerder ook al aan, maar ik dacht dat het waarschijnlijk zo niet kon werken.
$session is volgens mij nog van Cakephp 1.3, maar aangezien ik Cakephp 2.0 gebruikt is het correct om zo te doen:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php $this->Session->read('Auth.User.username'); ?>


De username wordt weergegeven, maar nu heb ik nog een vraag. Wat als ik nou in verschillende pagina's username wilt laten weergeven, maar niet elke keer dat stuk code erbij te moeten zetten? Kan ik dat het best doen in core.php, want controllers lijken me daar niet de plek voor of misschien toch wel?

Bedankt!
Gewijzigd op 04/10/2013 23:41:38 door DavY -
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.