cms - fouten afvangen?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

Pagina: « vorige 1 2

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/01/2012 16:18:24
Quote Anchor link
oke :)

Dat zou betekenen dat ik 23.810 keer moet checken of een file bestaat om 1 seconde vertraging te genereren.
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 20:59:29
 
Bas  van de Steeg

Bas van de Steeg

27/01/2012 16:40:06
Quote Anchor link
Ja ,
 
Pieter Jansen

Pieter Jansen

27/01/2012 17:35:24
Quote Anchor link
Volgens mij moet je onderscheid maken tussen installatie en runtime. Tijdens installatie kun je het beste controleren of alle bestanden wel aanwezig zijn, of recursief checken of alle libraries et cetera aanwezig zijn, zo niet, geef dan die foutmeldingen terug, maar tijdens run time ( na installatie ) zou ik mij er niet al te druk om maken. Vaak schrijf je je paden et cetera weg als constanten in een database en hou je voor je applicatie een vaste mappen structuur aan. Als programmeurs zo dom zijn om de config bestanden van je database te verwijderen of iets dergelijks, is dat dan echt jou schuld? Bovendien, is die website dan nog wel te benaderen als de config bestanden verdwenen zijn? In beide gevallen is het antwoord nee. Mocht een ontwikkelaar de config verwijderen heb je hoe dan ook problemen, of het dan in een lelijke PHP error wordt neergezet of in een keurige echo maakt dan weinig uit.

Ik ben overigens wel van mening dat je zo weinig mogelijk niet-noodzakelijke checks hoeft te doen. Bij dingen als het includen van bestanden mag je er toch van uit gaan dat de bestanden er zijn. Als we ook alle files die geinclude moeten worden, zijn we dus niet alleen bezig de user input veilig te stellen maar proberen we onze app ook al te beschermen tegen onwetende ontwikkelaars? Lijkt me niet echt ideaal.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/01/2012 19:43:44
Quote Anchor link
Merijn, dat is dus precies mijn struikelblok.

Maar hoe maak je in een cms systeem onderscheid tussen "tijdens installatie" en "runtime". Dat gaat volgens mij niet. Stel ik wil dat mijn index.php een bestand aanroept dat zich buiten de www map bevindt. De programmeur moet dan de naam van het bestand invoeren... en in de index.php moet ik de controle uitvoeren. Maar die index.php is altijd hetzelfde... tijdens installatie en runtime is dit gewoon hetzelfde bestand.
 
- Jim  -

- Jim -

27/01/2012 20:15:04
Quote Anchor link
Misschien is het handig als je iets meer verteld/laat zien hoe de architectuur van je cms omgeving eruit ziet. Dan kunnen we gerichter antwoord geven.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/01/2012 20:17:06
Quote Anchor link
Eigenlijk gewoon zoals ik beschreef... je include een bovenliggende file (buiten de www root) vanuit de index.php in de www map. That's all.
 
- Jim  -

- Jim -

27/01/2012 20:31:02
Quote Anchor link
Maar ik neem toch aan dat je iets met directory structuren hebt?
Heb je bijv. een map 'setup/' of 'admin/'?
Include je altijd een header en footer? of alleen config?

Ik wil iets meer weten over de flows binnen je cms.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/01/2012 20:34:18
Quote Anchor link
Zover ben ik nog niet... maar het zal een mvc model gaan worden. Maar op die index.php komt alles binnen en vanuit daar include ik een bestand... waar dan wel of niet doe controle op zou kunnen zitten. Mja, ik denk er zelf nog wel even over na. Thanks voor de hulp so far!
 
Pieter Jansen

Pieter Jansen

28/01/2012 03:40:26
Quote Anchor link
Ozzie, wat vaak gehanteerd wordt is dat je tijdens de installatie 1 map hanteert voor het opzetten van je CMS. In die map worden alle installatie-specifieke onderdelen behandeld en wanneer een installatie compleet is wordt er vriendelijk doch dringend gevraagd vooral die installatie map wel weg te gooien als alles succesvol is afgerond. Toegegeven, dat is niet voor elk CMS zo, maar veel systemen ( in vooral PHP ) vragen dat je, na installatie, de installatie map verwijdert. Misschien dat dat een uitkomst is? Je kunt dynamisch een .php bestand schrijven en op die manier de config bestanden creeren, die wegschrijven naar een specifieke map voor configuratie bestanden /config/ en als alles compleet is, er geen fouten meer aanwezig zijn, de map verwijderen. Zo kun je onderscheid maken tussen runtime en installatie.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

28/01/2012 14:43:39
Quote Anchor link
Ah zo bedoel je... dat zou inderdaad kunnen. Ik heb wel eens geprobeerd zoiets te maken, maar achteraf kwam ik erachter dat het (in mijn geval) veel simpeler is om de "installateur" 2 paden aan te laten passes en een paar zip bestanden op de server te zetten en te laten unzippen. Werkt uiteindelijk makkelijker dan zo'n heel installatieproces. Maar nu snap ik in ieder geval wel wat je bedoelt. Thanks :)
 

Pagina: « vorige 1 2



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.