Colocatie server stroom kosten

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Bram Boos

Bram Boos

04/12/2010 17:21:25
Quote Anchor link
De laatste tijd ben ik bezig met het opzetten van een bedrijf voor een groot project. Alles gescript met PHP, nu is het zo dat ik al meer dan 10 klanten heb in 1 week met waarschijnlijk in januari nog eens 20 klanten erbij. Ik wil dus rekening houden met grote groei en veel bandbreedte.

Op het begin heb ik geprobeerd de scripts te draaien op mijn shared hosting accountje maar het verkeer tussen de webserver en database server liep zodanig uit de hand dat ik naar andere oplossingen moest zoeken, de oplossing die ik heb gevonden is op dit moment naast mij. Een simpele desktop pc met daarop Debian, PHP, MySQL enz. enz.

Nu is dit niet de ideale oplossing en daarom wil ik zo snel mogelijk een server onderbrengen in een datacenter (TCN telehousing Groningen).

Ik heb nu dus een bedrijf gevonden. Maar het goedkoopste pakket is genoeg qua bandbreedte alleen qua stroomverbruik zit mijn 1U server er al met 100 watt overheen en met het 'duurste' pakket zit ik er alsnog met 40 watt IDLE overheen.

Nu ben ik dus een manier aan het bedenken om mijn server zuiniger te maken maar ik kom er zo 1,2,3 niet uit. Het gaat om een oude (2002) Compaq ProLiant DL360 G2.

Zoals jullie merken is wil ik alles zo veel mogelijk low-budget houden omdat mijn startkapitaal niet echt veel is en ik geen grote schulden wil hebben.

Hebben jullie oplossingen om de server zuiniger te maken zonder al te veel kosten...
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 13:31:40
 
- Mark -

- Mark -

04/12/2010 18:18:32
Quote Anchor link
Bijna niet te doen gok ik, Alles wat er kwa hardware inzit heb je nodig. En het is oud spul zoals je al zegt.

Ik weet niet zeker of ik goed zat maar ik las dat er 2 single core processors in zaten van 1,4 Ghz? En ze zaten rond de 30 watt ofzo kwa verbruik per stuk.

Dat is dus een processor van niks vandaag de dag. Ik heb een Atom 330 (2 x 1,6Ghz) in mijn hobby bak en die zit op 13 Watt als ik me niet vergis. Met de rest zal het wel een soort gelijk verhaal zijn. Ik ben bang dat je nieuw/nieuwer tweedehands aan het kopen komt.
 
Remco nvt

Remco nvt

04/12/2010 20:24:13
Quote Anchor link
Kan je niet overstappen op een VPS-cloud ?
 
Bram Boos

Bram Boos

05/12/2010 12:47:49
Quote Anchor link
Er zit 1 processor in en eigenlijk alles wat te bezuinigen valt is eruit. De reden waarom ik geen VPS of webhosting wil is dat er gegevens van zo'n 100-200 personen per jaar per klant op komen te staan wat dus zeker vertrouwelijk opgeslagen moet worden. De database is nu al ongeveer 80 MB groot met alleen maar tekst. Dit is dus al in 1 maand gegenereerd. Dat komt dus neer op gigantische databases na een paar jaar...
 
Bram Boos

Bram Boos

06/12/2010 17:33:15
Quote Anchor link
Schopje!
 
Bart V B

Bart V B

06/12/2010 19:46:20
Quote Anchor link
Goed, het is dus allemaal low budget. met een grote database?
Dan is een VPS toch echt beter als wat je nu gaat proberen denk ik.
Ikzelf heb een VPS met 100 GB diskruimte, en 1000 GB aan traffic per maand.
Dat kost me 15 euro per maand incl. BTW. En dat is nog niet de grootste, want voor een 10 euro per maand meer kom je al bij een VPS uit van: 200 gb schijfruimte en 2000 gb aan traffic. Daar zit dan overigens meteen ook wat meer geheugen bij.

Reden om geen vps te nemen qua veiligheid zie ik eigenlijk ook niet zitten.
Dat heb je zelf in de hand net zoals bij een dedicated server.

Dus in jou geval, zou dat betekenen dat je minimaal 1,5 gb per jaar kwijt zou zijn aan diskruimte voor je database (van uitgaande dat je 80 mb per maand in je database stampt). Dus zou je al bijna 2 jaar vooruit kunnen even ruw gezegt.

Dan heb je tenminste nog even wat tijd om verder te sparen voor wat meer financien, zodat het ook kan gaan groeien he ;)
Het is natuurlijk een overweging.

EDIT rekensommetje aangepast.
Gewijzigd op 06/12/2010 19:52:31 door Bart V B
 
Aad B

Aad B

06/12/2010 20:00:57
Quote Anchor link
Qua veiligheid zal VPS vele malen beter zijn dan jou oude ProLiant DL360 G2 met hoogstwaarschijnlijk een oud operating system met bekende exploits. Verder zal een vps hoster zijn uiterste best doen om openbaarmaking te beveiligen met de nieuwste OS, httpd, mysql releases, patches, firewalls etc. Hou de ProLiant DL360 G2 lekker thuis als testdoos en ga VPS. Je gegevens zullen eerder op straat komen te liggen door programmeerfouten zoals injectie, lekken, scripting e.d. dan door fouten bij je VPS hoster.
 
Bram Boos

Bram Boos

07/12/2010 13:15:05
Quote Anchor link
80MB met 10 klanten per maand
Dus 80 / 10 = 8MB per klant per maand. Aangezien het de eerste maand is en alles nog ingericht word gaan we maar uit van 5MB per klant per maand.

Dus de eerste maand (december) gaat waarschijnlijk tegen de 100MB aanzitten.
Daarna in januari 5MB * 30 klanten = 150 * 12 = 1800 MB. Aangezien er meer klanten komen (+/- 10 per maand) betekent dat dus 50MB per maand meer aan nieuwe klanten.

Oftewel, het gaat wel om gigantische databases...
 
Chris -

Chris -

07/12/2010 13:22:09
Quote Anchor link
Dan raad ik je aan om óf een dedicated server te huren, of te kopen, in plaats van dat oude beestje wat je nu draait. Dedicated server heb je volledige controle over, je kan ze al vanaf 50 euro huren.. Het lijkt me niet dat je je klanten een gratis dienst verleent? 10 euro per maand per klant kun je leuke servers van huren.. Dus bijvoorbeeld 1 dedi voor de frontend, en 1 voor de mail en SQL. In totaal ben je dan misschien 100 - 150 euro per maand kwijt, dus dat kun je dan makkelijk bekostigen lijkt me?
 
TJVB tvb

TJVB tvb

07/12/2010 13:28:06
Quote Anchor link
Zeker met een klein startkapitaal is een dedicated server wel handig. Je hebt niet de kosten van een nieuwe server.

De server die je hebt is leuk voor thuis maar niet voor je klanten. Oude hardware geeft ook meer kans dat het zomaar stopt met werken.

Ik ben ook wel nieuwsgierig wat je opslaat als je database per klant 5mb per maand groeit. En blijf je MySQL gebruiken?
 
Bram Boos

Bram Boos

07/12/2010 14:01:32
Quote Anchor link
Zoals het nu lijkt blijf ik MySQL gebruiken, gewoon omdat het betrouwbaar werkt. Ik heb net contact gehad met het bedrijf True (true.nl) ze kunnen mij een plekje geven op het highlander platform (http://www.true.nl/page/true-highlander).

Zou dit een goede oplossing zijn? Het kost wel wat maar het is het volgens mij wel waard.
Gewijzigd op 07/12/2010 14:05:16 door Bram Boos
 
John D

John D

07/12/2010 15:31:03
Quote Anchor link
True is VPS en dat moet een goed platform zijn. Ze werken met hardware clusters dus defecte hardware is geen issue, je virtuele server wordt binnen enkele seconden automatisch verhuisd. Lijkt me goed. Voor wat betreft je data consumptie, ga nog eens goed je datamodel na.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.