Coordinaten binnen een Ovaal

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Thijs X

Thijs X

19/02/2008 11:27:00
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem / uitdaging:
Ik heb een willekeurig ovaal met een begin positie ( x, y ) en een breedte en hoogte, nu wil ik kijken of een bepaalde coordinaat ( x, y ) zich in het ovaal bevind.

Edit:

Plaatje voor de duidelijkheid:

Afbeelding
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Thijs X
 
PHP hulp

PHP hulp

24/04/2024 11:38:23
 
- SanThe -

- SanThe -

19/02/2008 11:36:00
Quote Anchor link
Kwestie van rekenen toch.
 
Thijs X

Thijs X

19/02/2008 11:37:00
Quote Anchor link
SanThe schreef op 19.02.2008 11:36:
Kwestie van rekenen toch.


Ja dat weet ik.
Moet eerlijk zeggen dat het een hele tijd geleden is en niet weet waar ik moet beginnen lol
 
Crispijn -

Crispijn -

19/02/2008 11:51:00
Quote Anchor link
Dat is een kwestie van intergreren! Ik heb hier mijn formule boek niet maar je moet eerst eens beginnen met het opstellen van je formulie voor de oppervlakte van je elips.

Bron: Wikipedia
Een ellips wordt ook wel een ovaal genoemd. Dit is echter niet correct : een ellips is een doorlopende kromme terwijl een ovaal uit cirkelsegmenten bestaat. De formule om de oppervlakte van een ellips uit te rekenen lijkt erg op de formule om de oppervlakte van een cirkel uit te rekenen. Het verschil is dat een ellips niet een vaste diameter heeft. Een lijn door het middelpunt heeft een lengte die varieert van een kleinste waarde tot een grootste. De kleinste lijn heet de korte as van de ellips en de grootste de lange as. In plaats van met het kwadraat van de straal zoals bij een cirkel, bereken je de oppervlakte van een ellips met het product ab van de lengten a en b van de beide halve assen. Hieronder staat een ellips afgebeeld met de beide halve assen weergegeven.


Afbeelding

Ga voor de formulie maar naar Wikipedia, daar geeft ie de speciale tekens wel goed weer.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Crispijn -
 
Patrick Niezen

Patrick Niezen

19/02/2008 11:55:00
Quote Anchor link
Thijs,

Ik denk dat je moet beginnen met een functie te definieren die aansluit op de vorm. Dit zal waarschijnlijk een periodieke functie zijn, iets met een sinus of iets dergelijks. Voor mij is dit ook een tijd geleden, ik kan mij niet meer goed herinneren hoe ik van een dergelijk afbeelding een periodieke functie kan afleiden. Er was zoiets als een voorbeeld functie waarin elke variabele invloed had op bijv. periode, frequentie, etc.

Ik hoop dat ik in ieder geval jou iets in de juiste richting heb gewezen :-)

Patrick Niezen
 
Thijs X

Thijs X

19/02/2008 12:02:00
Quote Anchor link
@ Crispijn & Patrick,

Bedankt voor jullie reactie, maar omdat het lang geleden is heb ik geen flauw idee hoe ik dit verder moet aanpakken.

Crispijn zou je een voorbeeld kunnen geven?
 
Crispijn -

Crispijn -

19/02/2008 12:09:00
Quote Anchor link
Allereerst moet je weten hoe je elips georienteed is tov je assen stelsel. ligt het tegen de assen aan of 'zweeft' het ergens.

Daarna wil je gaan kijken hoe groot de oppervlakte is onder de elips tussen bepaalde waarden. dus tussen x=1 en x=2 bijvoorbeeld. Dit is echter een hele ruwe schatting, hoe kleiner je de marge maakt tussen de twee x-en hoe preciezer je antwoord wordt.

Daarna bereken je de oppervlakte van het stukje grafiek van de bovenkant van je elips. Dit ook weer met dezelfde x waarden. Trek uiteindelijk je eerste antwoord van je tweede af en je weet of hij in de elips ligt.

Nog even twee vragen aan jou: waarom heb je dit nodig en heb je enige wiskundige kennis? Ben je bekend met diffrentialen en intergralen? Dit is best pittig om op een forum uit te leggen ;)

Quote:
Ik denk dat je moet beginnen met een functie te definieren die aansluit op de vorm. Dit zal waarschijnlijk een periodieke functie zijn, iets met een sinus of iets dergelijks. Voor mij is dit ook een tijd geleden, ik kan mij niet meer goed herinneren hoe ik van een dergelijk afbeelding een periodieke functie kan afleiden. Er was zoiets als een voorbeeld functie waarin elke variabele invloed had op bijv. periode, frequentie, etc.


Dit klopt natuurlijk niet. Een periodieke functie is iets als een sinus of een cosinus. Een oneindig herhalend iets met precies dezelfde x- of y-waarden. Met een ellips is dit dus totaal niet het geval, je hebt immers een gesloten vorm en daar is niks periodiek aan.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Crispijn -
 
Patrick Niezen

Patrick Niezen

19/02/2008 12:32:00
Quote Anchor link
@Crispijn

Maakt het uit of het oneindig herhalend is? M.b.v. een dergelijk functie stop je een x waarde in de functie en krijg je de boundaries terug (y en -y, uitgaande dat de vorm gecentreerd is en niet ergens zweeft). Je kijkt vervolgens of je y-coordinate tussen deze twee y-waarden in ligt.

Ik zeg niet dat dit de meest briljante oplossing is, alleen hoe ik denk dat ik het zou oplossen. Indien je alsnog denkt dat ik het fout heb, zou je dan mij kunnen vertellen wat er fout is aan mijn aanpak?

Patrick Niezen
 
Crispijn -

Crispijn -

19/02/2008 12:41:00
Quote Anchor link
Opzich heb je wel gelijk patrick, alleen het is vaak handiger uit te gaan van de functie die je hebt. Dat is in dit geval de functie voor de oppervlakte van een ellips. Ook ben jij met je aanpak dus beperkt. Je moet er van uit gaan dat je ellips niet zweeft. Bij mijn aanpak is dat niet nodig en daarom is hij een stuk flexibeler. Daarom zou ik voor deze aanpak gaan, en niet voor die van jou.
 
Thijs X

Thijs X

19/02/2008 12:46:00
Quote Anchor link
Quote:
Nog even twee vragen aan jou: waarom heb je dit nodig en heb je enige wiskundige kennis? Ben je bekend met diffrentialen en intergralen? Dit is best pittig om op een forum uit te leggen ;)


Het is voor een programma dat ik aan het schrijven ben, ja ik heb wel enige wiskunde kennis maar omdat het tijd geleden is moet ik het weer helemaal opschrapen ;)

Heb misschien een andere oplossing gevonden maar loop ik tegen het probleem aan hoe ik de straal kan bereken in een ovaal met een willekeurige hoek.
 
Crispijn -

Crispijn -

19/02/2008 12:51:00
Quote Anchor link
een ovaal met een willekeurige hoek? wat bedoel je daarmee? Dat de a-lengte dus onder een hoek ligt? Hoe genereer je deze ovaal? misschien dat je daar iets uit kan opmaken?
 
Thijs X

Thijs X

19/02/2008 12:53:00
Quote Anchor link
Ja dat a-lengte onder een hoek ligt, bijvoorbeeld 45 graden. En daar wil ik vervolgens de straal van berekenen.
Dit gebeurd in Java dus daar kan ik helaas niks uit opmaken.
 
Crispijn -

Crispijn -

19/02/2008 13:06:00
Quote Anchor link
Oei, dat maakt het probleem een stuk lastiger. Welke gegevens heb je wel allemaal? Het center punt e.d.?
 
Thijs X

Thijs X

19/02/2008 13:10:00
Quote Anchor link
- Linkerbovenhoek ( van een rechthoek zeg maar die eromheen zit );
- Breedte
- Hoogte
Het centerpunt kan dus uitgerekend worden.
 
Crispijn -

Crispijn -

19/02/2008 13:22:00
Quote Anchor link
Ja, dan kan je de lengte a en b wel uitrekenen. Wat heb je tot nu toe al bedacht? Aan welk wiskunde niveau moet ik bij jou denken? MAVO, HAVO, VWO?
 
Thijs X

Thijs X

19/02/2008 13:29:00
Quote Anchor link
HBO met HAVO achtergrond.
Heb even een voorbeeldje getekend en voor het gemaakt in het punt 0,0 laten beginnen.

Afbeelding
 
Crispijn -

Crispijn -

19/02/2008 13:36:00
Quote Anchor link
Maar dan moet je ellips ook 20 graden gedraait zijn ;)

En dan klopt het coordinaat van je centerpunt dus niet. Stel eens een functie op van je centerpunt wanneer de ellips 20 graden gedraaid is. ->Stelling van phytagoras
 
Thijs X

Thijs X

19/02/2008 13:44:00
Quote Anchor link
Wat klopt er niet aan het centerpunt?
Als je hem draait blijft het centerpunt nog steeds hetzelfde omdat je hem draait in het centerpunt ( draaipunt ).
 
Crispijn -

Crispijn -

19/02/2008 13:48:00
Quote Anchor link
ow wacht, ik zit even verkeerd te denken. ik dacht dat je ellips nog even 20 graden gedraaid zou moeten.

Dit moet je differentiëren! Je moet het snijpunt van de ellips en de rode lijn bepalen! Stel dus een functie op voor de rode lijn

f(x) = ... (aan jou de taak ;))

Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Crispijn -
 
Thijs X

Thijs X

19/02/2008 14:17:00
Quote Anchor link
Opgelost!

Vond net een hele mooie en simpele oplossing:
http://download.java.net/jdk7/docs/api/java/awt/geom/Ellipse2D.Double.html

In ieder geval bedankt voor je hulp Crispijn!
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Thijs X
 
Crispijn -

Crispijn -

19/02/2008 14:20:00
Quote Anchor link
Nice dat ze zo'n oplossing hebben binnen java! Scheelt weer een hele uitegebreide functie!

succes ermee!
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.