CSS - Positionering en breedtes

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

Kevin de Groot

Kevin de Groot

15/07/2011 15:08:50
Quote Anchor link
Hoi allemaal!

Ik heb een vraagje. Ik heb een template/lay-out deze wordt horizontaal gecentreerd. Het element waar alles in komt te staan heet "container". Deze is absoluut gepositioneerd. Hierin staat een div-element genaamd "header". Deze heeft een breedte van 100%. Deze is dus ook net zo breed als het omhullende element (in dit geval #container). En #container heeft een breedte van 960px, maar dat is niet relevant.
Nu wil ik graag, zonder de volgorde van div-elementen te verplaatsen, de header 100% van de breedte van de pagina willen maken. Dus #header moet in principe BUITEN de #container komen te vallen.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<div id="container" style="position: absolute; width: 960px; left: 50%; margin-left: -480px">

    <div id="header">
    
        Header
    
    </div>
    
</div>


Zoiets dus, wie kan me helpen? :)
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 12:48:03
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/07/2011 15:13:10
Quote Anchor link
Dat lijkt me niet logisch wat jij wil... je bouwt een huis... plaatst daar een kamer in, maar vervolgens wil je dat die kamer breder is dan het huis???

Waarom moet de header 100% (van de pagina) zijn?
Gewijzigd op 15/07/2011 15:13:25 door Ozzie PHP
 
Kevin de Groot

Kevin de Groot

15/07/2011 15:17:48
Quote Anchor link
Ik ben het helemaal met je eens, het is alleen niet voor/van mij. Ik moet me houden aan de standaard-htmlcode die mij werd gegeven. Enkel de CSS mag ik aanpassen.

En de header moet 100% van de pagina zijn omdat deze anders maar 960px is. Dus van boven naar beneden:

Header: 100% breed, 90px hoog

Content: 960px breed, hoogte variabel

Footer: 100% breed, 75px hoog

Edit: En dit alles zit in een omhullende div genaamd "container". En #container staat horizontaal gecentreerd.
Gewijzigd op 15/07/2011 15:19:11 door Kevin de Groot
 
Wouter J

Wouter J

15/07/2011 15:22:56
Quote Anchor link
Waarom die position absolute? Horizontaal centeren kan veel beter met:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
margin: 0 auto;


En je zult dan de totale breedte van het scherm op moeten halen en die aan #header meegeven, met JavaScript. Met CSS kan dit niett.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/07/2011 15:25:53
Quote Anchor link
Eventueel kun je een "optische illusie" toepassen. De header maak je dan niet 100% breed, maar je laat de achtergrondkleur van de header doorlopen in de achtergrondkleur van de body (door middel van een achtergrondafbeelding op de body die je horizontaal laat herhalen). Je krijgt dan eigenlijk hetzelfde effect als bovenaan deze pagina.
Gewijzigd op 15/07/2011 15:26:15 door Ozzie PHP
 
Kevin de Groot

Kevin de Groot

15/07/2011 15:34:41
Quote Anchor link
@Wouter J: Ik ben het helemaal met je eens, maar zoals aangegeven is dit niet aan mij. Ik mag dit enkel aanpassen d.m.v. aanpassingen te doen in de CSS.

@Ozzie PHP: Hier heb ik ook aan zitten denken. Dat ga ik wel doen denk ik.

Bedankt beide! :)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/07/2011 15:53:46
Quote Anchor link
Geen idee of dit werkt, maar je kan misschien proberen de header een min margin van heel veel te geven, bijvoorbeeld:

margin:0 -1500px;

a) ik weet niet of dit werkt
b) het is natuurlijk niet zoals het hoort (maar als het niet anders kan...)
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.