CSV en telefoonnummers/integers

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Bas Matthee

Bas Matthee

29/04/2008 10:04:00
Quote Anchor link
Wederom een vrolijk en gezellig hallo!

Ik zit met een klein probleempje. Het is als volgt.

Ik exporteer een lijst met inschrijvingen naar CSV, echter is het zo dat in het veld met de telefoonnummers de 0 aan het begin niet wordt gedisplayed. Zet ik em tussen quotes, dan displayed ie em wel, maar met de quotes, en dat moet ik niet hebben. Is er een manier om Excel duidelijk te maken dat het om een integer gaat waar het volledige nummer getoont moet worden?
 
PHP hulp

PHP hulp

16/05/2024 13:44:33
 
Arjan Kapteijn

Arjan Kapteijn

29/04/2008 10:13:00
Quote Anchor link
In de CSV bestanden die ik genereer staat gewoon een 06-blabla nummer en als ik die open in excel haalt hij niet die 0 weg. Geen quotes dus...
 
- SanThe -

- SanThe -

29/04/2008 10:13:00
Quote Anchor link
Bas Matthee schreef op 29.04.2008 10:04:
Is er een manier om Excel duidelijk te maken dat het om een integer gaat waar het volledige nummer getoont moet worden?

Een string zal je bedoelen. Een integer is een getal en laat dus de voorloopnullen weg.
 
Bas Matthee

Bas Matthee

29/04/2008 10:37:00
Quote Anchor link
Dit is de structuur van het bestand, moet goed zijn...

REGEL 1:
id;voorletters;tussenvoegsel;naam;geslacht;adres;postcode;
woonplaats;BIG;telefoon;email;datum;functie
REGEL 2:
9;SP;;Matthee;M;Walenburg 60;3834 AN;
Leusden;123.456.789;0648513599;[email protected];2008-04-22;HA

(ok, hoe maak ik er een string van ZONDER dat ik quotes zie? Ik moet ze namelijk gaan importeren in andere software...)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Bas Matthee
 
Hipska BE

Hipska BE

29/04/2008 10:46:00
Quote Anchor link
kolom selecteren, rechts klikken, celeigenschappen, getal (ofzo) daar kan je instellen of het een getal is of string of telefoon nummer of geldbedrag of ...
 
Bas Matthee

Bas Matthee

29/04/2008 10:59:00
Quote Anchor link
Hipska schreef op 29.04.2008 10:46:
kolom selecteren, rechts klikken, celeigenschappen, getal (ofzo) daar kan je instellen of het een getal is of string of telefoon nummer of geldbedrag of ...


Ok, ik bedoel met code. (dit is toch een php forum?) toch bedankt hoor, maar het moet al gebeuren bij het exporteren naar CSV.
 
Hipska BE

Hipska BE

29/04/2008 11:07:00
Quote Anchor link
Ben ik nu onduidelijk of ben jij onduidelijk?

Het exporteren doe je toch in Excell? Daar ga je dan ook instellen dat het geen gewoon integer is, dan is het al gebeurt bij het exporteren naar CSV, net zoals jij hier zegt dat je het wil.
 
Bas Matthee

Bas Matthee

29/04/2008 11:10:00
Quote Anchor link
ok, ik heb een script waarmee ik data uit een database haal, en deze vervolgens in een CSV bestand wegschrijf... Met php dus. Komt geen excel aan te pas, maar het moet wel zo zijn dat als er een nummer in voorkomt dat begint met een nul, deze wel gedisplayed moet worden wanneer je em opent met excel.)

Excuses voor de onduidelijkheid...
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Bas Matthee
 
M Ypma

M Ypma

29/04/2008 11:16:00
Quote Anchor link
@Bas Metthee
In dat geval is het antwoordt wat je van Santhe kreeg de juiste:
Quote:
Een string zal je bedoelen. Een integer is een getal en laat dus de voorloopnullen weg.

Je kan dit niet aangeven in je csv (tenzij je er een string van maakt) Dit is pas in te stellen als je csv hebt geopened in excel.
 
Bas Matthee

Bas Matthee

29/04/2008 11:18:00
Quote Anchor link
En een string maak ik door er quotes omheen te zetten toch?
 
Joren de Wit

Joren de Wit

29/04/2008 11:20:00
Quote Anchor link
Bas Matthee schreef op 29.04.2008 11:18:
En een string maak ik door er quotes omheen te zetten toch?
Nee, je moet gewoon in Excel aangeeft dat het betreffende veld als een string geinterpreteerd moet worden. Nu wordt het waarschijnlijk als getal geinterpreteerd waardoor de voorloopnul niet zichtbaar is...

Open je CSV maar eens met notepad oid, dan zul je waarschijnlijk zien dat die nul er wel degelijk staat.
 
Hipska BE

Hipska BE

29/04/2008 11:28:00
Quote Anchor link
Bas Matthee schreef op 29.04.2008 11:10:
ok, ik heb een script waarmee ik data uit een database haal, en deze vervolgens in een CSV bestand wegschrijf... Met php dus. Komt geen excel aan te pas, maar het moet wel zo zijn dat als er een nummer in voorkomt dat begint met een nul, deze wel gedisplayed moet worden wanneer je em opent met excel.)

Excuses voor de onduidelijkheid...

Nu heb je het toch echt wel weer over nullen tonen in Excell...

Dit zal je niet met een script kunnen verwezelijken, die nul ziet Excell als een voorloopnul en zal hem standaard niet tonen. Wat je wel kan proberen in je script te laten exporteren naar xls bestanden, daar kan je wel de weergave instelling opslaan.
 
Bas Matthee

Bas Matthee

29/04/2008 11:29:00
Quote Anchor link
ik weet dat die 0 er staat, dat kun je ook zien aan de structuur die ik eerder poste, maar het is niet mogelijk om in excel het veld de eigenschap te geven dat het als string moet worden getoont en dit vervolgens weer op te slaan als CSV, omdat bij het exporteren naar CSV de opmaak weer verdwijnt. Ik zou het dan als Excel op moeten slaan. En dat is niet de bedoeling. Het moet zo zijn dat de klant het gegenereerde bestand download en vervolgens alles ziet zoals het hoort te zijn...

PS: Exporteren naar xls met een script gaat niet lukken, dit formaat is onleesbaar in kladblok...
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Bas Matthee
 
Arjan Kapteijn

Arjan Kapteijn

29/04/2008 12:34:00
Quote Anchor link
Wat is het probleem? Als jij een csv bestand genereerd en daar staan die nullen wel bij... wat boeid het dan wat excel er van maakt?
 
Hipska BE

Hipska BE

29/04/2008 12:38:00
Quote Anchor link
Het moet ook niet leesbaar zijn in kladblok, maar in Excell...
 
Arjan Kapteijn

Arjan Kapteijn

29/04/2008 12:55:00
Quote Anchor link
Het moet toch een programma in?
 
Bas Matthee

Bas Matthee

29/04/2008 13:31:00
Quote Anchor link
het moet inderdaad een programma in dat met visual basic is geschreven, echter moet het voor een klant ook mogelijk zijn het bestand te openen in excel, maar heb al de hele dag gegoogled, het is niet mogelijk wat ik wil. Kortom iedereen bedankt! en ik zal een andere oplossing moeten gaan zoeken. Waarschijnlijk 1 export voor de VB software en 1 export voor de klant..
 
Arjan Kapteijn

Arjan Kapteijn

29/04/2008 14:12:00
Quote Anchor link
Of inplaats van dubbelklik kiezen voor de import methode, dan kan je opgeven wat voor type velden het zijn.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.