Custom elements

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Lord Gaga

Lord Gaga

18/11/2014 23:25:41
Quote Anchor link
Hallo,

Ik was een beetje op Google aan het rondneuzen en ik stuitte op de volgende pagina:

http://w3c.github.io/webcomponents/spec/custom/

Wat ik hier uit opmaak is dat het (ooit) mogelijk gaat zijn om zelfbedachte HTML elementen toe te voegen.
En blijkbaar wordt dit ook al gedaan, zoals te zien is in de broncode van www.beta.habbo.com.

Nu de vraag, wat is hier het nut precies van? Het wordt toch altijd afgeraden om zelf elementen te verzinnen vanwege indexatie door Google?

Kan iemand me dit uitleggen?

Alvast bedankt!

PHP hulp

PHP hulp

25/01/2020 17:51:42

Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

18/11/2014 23:40:03
Quote Anchor link
Ik ben bang dat ik het niet helemaal goed kan uitleggen maar ik zal een aftrap nemen.

Het voordeel is dat je een betere betekenis kunt geven aan de inhoud van je html.

als ik dit schrijf:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<div>

...

</div>

Dan weten we wel dat het om een blok of deel van de pagina gaat maar we weten nog steeds niet wat de inhoud van dit blok zou kunnen zijn.

Als ik echter dit schrijf:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<boek>

...

</boek>

Dan wordt het ineens heel erg aannemelijk dat het hier over een boek gaat. En dat is dan een voordeel!?

Lord Gaga

Lord Gaga

18/11/2014 23:44:27
Quote Anchor link
Ik snap dat dit voor jezelf handig kan zijn, maar kan Google je website dan nog wel goed indexeren?

- Ariën -
Beheerder

- Ariën -

18/11/2014 23:54:59
Quote Anchor link
Dat is zo zeer de vraag. Ik heb het hele document van 10 pagina's niet gelezen, maar ik denk dat er wel mogelijkheden zouden zijn met namespaces of iets dergelijks, om dit op te lossen.

Wouter J

Wouter J

18/11/2014 23:58:43
Quote Anchor link
Google kent alleen de HTML specificatie. xHTML was er om elementen te combineren vanuit XML. Dat is nooit wat geworden, omdat het simpelweg geen voordeel bood.

Wat HTML5 bied is webcomponents, het geen jij naar refereert. Hiermee kun je je eigen elementen maken en stijlen doormiddel van CSS en shadow dom. Een heel erg bekend en reuze handig concept hiervan is het Polymer Project van Google. Deze bevat heel veel handige custom elementen. Zoals <google-maps lat="..." lon="..."></google-maps>

Een paar hele goede presentaties over dit onderwerp kun je op deze pagina vinden: http://www.html5rocks.com/en/slides (even filteren op eric bidelman en je krijgt een paar goede)

Google parsed trouwens je HTML niet echt. Hij haalt slechts alleen elementen eruit die hij nuttig vind, onbekende elementen negeert hij dus gewoon (maar de tekst content niet)
Gewijzigd op 18/11/2014 23:59:39 door Wouter J

Lord Gaga

Lord Gaga

19/11/2014 00:02:42
Quote Anchor link
Ik zal de presentaties eens doorlezen, zo te zien is het inderdaad best handig én overzichtelijk om zelf elementen te verzinnen. Is dit al 'veilig' te gebruiken, of zou je hier beter even mee kunnen wachten?

Wouter J

Wouter J

19/11/2014 00:09:39
Quote Anchor link
met polymer (waar je overigens ook zelf elementen mee kan maken) is het veilig, aangezien die veel JavaScript bevat om elementen in elk browser te laten werken.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.