Data opslaan en zoeken op datums

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ericbruggema x

ericbruggema x

02/03/2008 16:08:00
Quote Anchor link
Beste allemaal,

Ik zit met het volgende. Op dit moment ben ik bezig met een statistiekenen script waarbij ik veel gegevens wil opslaan per dag!

oa. referer, hostname, ip, kleuren, browser, operating systeem, plugins en ga zo maar door.

Nu hanteer ik een tabel met de volgende elementen

statistiekID
jaar - varchar 4
maand - varchar 2
dag - varchar 2
dagvdweek - varchar 2
gegeven
aantal

Nu is het heel simpel om te zoeken op jaar, maand, dag en zelfs dag v/d week maar het is niet zo simpel om te zoeken tussen 2 bepaalde data's.

bv 2008-01-01 t/m 2008-02-01 (jan 01 2008 t/m feb 01 2008)

Nu vraag ik mij af of het niet beter is voor mijn huidige database om gewoon date te gebruiken.

Kan iemand mij vertellen of ik goed bezig ben of juist beter een ander database structuur kan gebruiken?

Hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel :)
 
PHP hulp

PHP hulp

27/04/2024 04:29:37
 
- SanThe -

- SanThe -

02/03/2008 16:11:00
Quote Anchor link
Datum hoort in een DATE of DATETIME te staan. Daar kan je namelijk wél mee rekenen.
 
Ericbruggema x

ericbruggema x

02/03/2008 16:21:00
Quote Anchor link
Kun je eens een voorbeeld schetsen hoe ik bv

Alle dagen van de huidige week,
Huidige maand
Laatste 14 dagen

etc kan uitlezen middels date?
 
Frank -

Frank -

02/03/2008 16:56:00
Quote Anchor link
Zie deze tutorial waar ik als reactie op jouw vraag een hele serie voorbeelden heb gegeven. Ze hebben allemaal een datumtijdstempel (dataype DATETIME) als input. Dat is namelijk het enige juiste formaat voor datums met tijden.

In PostgreSQL gebruik je een TIMESTAMP (niet de verwarren met de waardeloze TIMESTAMP van MySQL!) en zul je de INTERVAL iets moeten aanpassen, quotes om de string in de INTERVAL:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
SELECT NOW() + INTERVAL '1 DAY' AS morgen;

INTERVAL is in PostgreSQL een datatype, wat weer erg handig kan zijn.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.