Date and Time

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Senior, Medior and Junior SAP HANA Developer

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Medior Werklocatie: Veldhoven Vacature ID: 12696 Introductie Our client is the world's leading provider of lithography systems for the semiconductor industry, manufacturing complex machines that are critical to the production of integrated circuits or chips. Our purpose is “unlocking the potential of people and society by pushing technology to new limits”. We do this guided by the principles “Challenge”, “Collaborate” and “Care”. Wat verwachten we van jou? SAP Certified Application Associate - SAP HANA Cloud Modeling (training and/or certification) Bachelor degree or higher Excellent understanding of SAP HANA (2.0 / Cloud), Data Modelling and writing

Bekijk vacature »

Arno van Zanten

Arno van Zanten

02/06/2022 02:21:35
Quote Anchor link
Hallo,

Ja ik weer :P

Maar ik wil weten hoe ik datum naar de dbase in een bigint weg kan zetten en de datum in een juiste formaat terug kan op halen.

Nu als ik een datum opsla, krijg ik op de pagina een raar formaat te zien.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
$date
= date('HisdmY');
?>

Gebruik ik om de datum op te slaan

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
.date('H:i:s d-m-Y',$new['date']).
?>

om op te halen.
Maar dit zie ik dan als ik op de pagina kijk

19:13:42 16-07-67017

en dat klopt niet
en in de dbase staat dit

bigint(10) -> 2074402062022

Hoe kan het zijn dat ik dan dat formaat krijg?
 
PHP hulp

PHP hulp

27/04/2024 07:17:26
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

02/06/2022 06:11:05
Quote Anchor link
Misschien even date lezen en in het bijzonder: time en wateen UNIX Epoch timestamp is.

Maar gebruik liever de de DATETIME functions van MySQL: https://www.mysqltutorial.org/mysql-datetime/ met NOW()

Of de DateTime class van PHP die veel uitgebreider is:
https://www.php.net/manual/en/class.datetime.php

Lees je eens in, en ga er lekker mee spelen.
Gewijzigd op 02/06/2022 06:24:57 door - Ariën -
 
Ivo P

Ivo P

02/06/2022 13:27:50
Quote Anchor link
Inderdaad: datum altijd als datum opslaan. (en dus in een kolom van het type DATE of type DATETIME in MySQL)
Het aantal seconden sinds 1970 is ook een methode maar dan moet je altijd omrekenen.

Bovendien is het aantal seconden maar een getal, en daar krijg je ook het getal in voor datums over 3245 jaar, zonder dat het direct opvalt.

En 13222202062022 is zo'n raar getal: 13:22:00 02-06-2022.

Als je dat opslaat als DATETIME kun je eventueel ook gerbuiken
UPDATE tabel SET datumtijd = NOW() WHERE x

of = NOW() + INTERVAL 1 DAY als het om "morgen" gaat.
.
Ja. Dan komt het in je database in een vorm die standaard uitgelezen wordt als de string "2022-06-02 13:22:00"

Maar daar kun je eenvoudig wat mee in PHP.

SELECT datumtijd FROM tabel ....

En dan
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
<?php

 $datumtijd
= new DateTime($row['datumtijd']);
 echo 'De datum is '. $datumtijd->format('d-m-Y');
 echo 'De tijd is '. $datumtijd->format('H:i');
?>


Dat heeft mijn voorkeur boven de datum functies in SQL: anders moet je steeds de query aanpassen als je de datum in een ander formaat nodig hebt om weer te geven en moet je diezelfde datum mogelijk wel 3 of meer keer in je query noemen, puur omdat je hem op zo veel verschillende plekken moet weer geven.
Gewijzigd op 02/06/2022 13:29:32 door Ivo P
 
Ad Fundum

Ad Fundum

02/06/2022 17:22:14
Quote Anchor link
De browser is de View in het MCV-model!
Een HTML5 <input type="date"/> veld met een <input type="time"/> verzorgt al de omzetting naar de goede locale.
En als je alleen iets wilt weergeven gebruik je in JS gewoon de Date.toLocaleDateString()-functie.

Je gebruikt in de database alleen nog het standaardformat (YYYY-MM-DD HH24:MI:SS) en je doet daar in PHP niets mee.
Gewijzigd op 02/06/2022 17:22:31 door Ad Fundum
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.