Date b.v. timestamp

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Toine vd P

Toine vd P

21/07/2009 17:20:00
Quote Anchor link
SQL date / datetime v.s. int timestamp.

Ikzelf gebruik meestal timestamp omdat het gemakkelijker rekent.


Wat vind jij de goede keuze en waarom ?
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 10:40:27
 
A Leeuwenburgh

A Leeuwenburgh

21/07/2009 17:51:00
Quote Anchor link
Als iemand mij praktische voorbeelden kan geven van rekenen met date dan kan ik overgehaald worden voor date misschien. Tot die tijd kies ik voor timestamp. Ik vind dat heel praktisch omdat je het DAARNA met date in ieder willekeurig formaat kan zetten. Dus ik sla het ook op als timestamp in de database. Stel je hebt een site die in het engels en in het nederlands is. Dan kun je met die ene timestamp beide kanten op. Verder rekent het ook erg makkelijk. Bijvoorbeeld berichten die ouder zijn dan een dag = seconden van een dag eraf halen. Of nieuwe berichten sinds iemands laatste bezoek aan een forum. Ook een simpel rekensommetje etc.

Ik sla overigens ook wel is datums op in date formaat in de database bijvoorbeeld voor mijn teller omdat dat dan toch wel weer handiger is voor queries die op jaar of maand zoeken. Dus het is maar net waar voor je het nodig hebt en vanuit welk perspectief je het gebruikt. (is mijn mening dan natuurlijk.)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door A Leeuwenburgh
 
Mark PHP

Mark PHP

21/07/2009 19:32:00
Quote Anchor link
Ik zou niet weten wat het voordeel is van timestamp over date(time). Wat kan er nou makkelijker zijn dan dit:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
SELECT veld FROM tabel WHERE YEAR(datum) = 2009
SELECT veld FROM tabel WHERE DAYOFWEEK(datum) = 7
SELECT veld FROM tabel WHERE datum - INTERVAL 1 YEAR <= NOW()

Veel overzichtelijker dan 24*60*60 enzovoorts.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Mark PHP
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.