Date range test

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Magento2 Developer

Functie Ben jij een ontwikkelaar en wil jij een volgende stap zetten en als teamlead aan de slag? Lees dan snel verder! Voor een gewilde opdrachtgever in omgeving Delft zijn wij op zoek naar een programmeur die als meewerkend voorman aan de slag wilt gaan. Een developer die een team van twee man aan zal sturen. Jouw werkzaamheden zullen er als volgt uitzien; Ontwikkelen en ontwerpen van API's; Maatwerkoplossingen; Databeveiliging; Optimalisatie webshops; Ontwikkelen technische implementaties voor verbetering database; Aanspreekpunt voor de organisatie en verantwoordelijk voor de aansturing van externe developers. Zoek je veel uitdaging en veelzijdigheid in je werk dan

Bekijk vacature »

Mendix Developer

Voor Troostwijk Groep zoeken wij een: Mendix Developer Wij zoeken Je bent een getalenteerde en ervaren Mendix Developer en het is tijd om je horizon te verbreden. Je wilt minder coderen en meer modelleren, minder bezig zijn met allerlei technische details en randvoorwaarden en meer met functionaliteit. Daarnaast ben je trots op de innovatieve en gebruiksvriendelijke applicaties die je in de loop van de jaren hebt gebouwd. Werk je graag in een enthousiast team, wil je veel vrijheid en kun je tegelijkertijd goed met deadlines omgaan, dan ben jij absoluut degene die wij zoeken! Wat je nodig hebt is ruime

Bekijk vacature »

C# Developer Research and Development - Delft

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Medior Werklocatie: Delft Vacature ID: 6307 Introductie C# Developer Research and Development - Delft - Onze klant is één van de meest innovatieve bedrijven in de region van Delft. Op dit moment zijn ze voor het innovatie centrum. In het innovatie centrum wordt gewerkt aan de nieuwste technieken voor navigatie software. R&D / C# / Pattern Recognition / Algorithms / 3d Data / DotNET Functieomschrijving Als C# Developer kom je te werken in een innovatief scrumteam. We ontwikkelen en door ontwikkelen de nieuwste technieken op het gebied van navigatie software. Deze software wordt onder andere

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Java Developer

Java/Kotlin Developer Ben jij een ervaren Java/Kotlin developer met een passie voor het automatiseren van bedrijfsprocessen? Wil je graag deelnemen aan uitdagende projecten bij aansprekende klanten? En ben je op zoek naar een professioneel, ambitieus en dynamisch bedrijf om je carrière verder te ontwikkelen? Kom dan ons team bij Ritense in Amsterdam versterken! Zo ziet de functie eruit: Als Java/Kotlin developer bij Ritense ben je verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van applicaties die bedrijfsprocessen automatiseren, zodat onze klanten slimmer, efficiënter en klantgerichter kunnen werken. Als developer ben je in de lead en zorg je voor de correcte oplevering van

Bekijk vacature »

Junior Java Developer

Dit ga je doen Full stack web- en appdevelopment; Vertalen van de functionele wensen naar de technische specificaties; Sturing geven aan/klank board zijn voor de software teams; Trainen van de software teams; Sparren met klanten; Meedenken over architectuur. Hier ga je werken De organisatie is een bureau welke websites en mobiele applicaties bouwt voor verschillende toonaangevende organisaties. Hierbij richten zij zich voornamelijk op de sectoren leisure, overheid en zorg. De sfeer intern kenmerkt zich door informaliteit, gezelligheid en ambitie. Ze werken dag in dag uit samen om mooie producten op te leveren voor hun klanten. Op dit moment zijn er

Bekijk vacature »

Full Stack C#.NET developer

Functieomschrijving Wij zijn op zoek naar een gepassioneerde Full Stack C#.NET Software Developer. Als Software Developer ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen van webapplicaties, apps en dashboards voor de eigen IOT-oplossingen. Je werkt samen met andere ontwikkelaars en engineers om de sensoren in machines uit te lezen en deze data om te zetten in management informatie voor jullie klanten. Taken en verantwoordelijkheden: Ontwikkelen en onderhouden van webapplicaties, apps en dashboards voor de eigen IOT-oplossingen. Testen en valideren van de ontwikkelde software. Actief deelnemen aan code reviews en bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van de software. Je gaat aan

Bekijk vacature »

Software Developer

Functie omschrijving Heb jij affiniteit met ICT en een WO diploma in de pocket? Dan ben je hier aan het juiste adres. Voor een opdrachtgever in Amsterdam zijn wij op zoek naar kandidaten die (enige) ervaring hebben met Java, Javascript, C of C++. Je zal door middel van trainingen worden opgeleid tot een volwaardige Software Developer. Er wordt tijdens de training natuurlijk veel aandacht besteedt aan de vaktechnische aspecten, maar er gaat ook veel aandacht uit naar jouw persoonlijke ontwikkeling. Bedrijfsprofiel Bij deze opdrachtgever in de omgeving van Amsterdam zoeken ze meerdere enthousiaste kandidaten die hun carrière willen starten met

Bekijk vacature »

Junior Outsystems developer

Functie Als junior Outsystems developer wordt jij onderdeel van een multidisciplinair team van 23 software engineers. Ons team werkt agile en termen als Continuous Integration en Continuous Delivery zijn bij ons dagelijkse koek. Wij werken aan uitdagende en afwisselende projecten met als doel onze klanten een totaal oplossing aan te bieden. Als junior Outsystems developer krijg jij bij ons de kans om jezelf te ontwikkelen naar een volwaardige ervaren en gecertificeerde Outsystems developer. Jij een team met ervaren mensen (10+ ervaring) om je heen. Zo heb jij niet het gevoel dat jij meteen in het diepe wordt gegooid en uiteraard

Bekijk vacature »

Front-End React Developer

Als Front-End React Developer verbeter je de user experience van onze eigen webapplicaties voor onze collega's binnen Coolblue. Wat doe je als Front-End React Developer bij Coolblue? Als Front-end React Developer werk je aan de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten met React.js. Je vindt het leuk om samen te werken met de UX designer om stories op te pakken. Daarnaast ben je trots op je werk en verwelkomt alle feedback. Ook Front-end React Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om te doen Verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop

Bekijk vacature »

Senior Fullstack Developer (GOLang, TypeScript)

Bedrijfsomschrijving Our client is one of the large worldwide accounting firms. Functieomschrijving We are looking for a senior (all-round) developer (Project On Demand / Tax Technology) Uses as much as possible technology in support of the development process: Git, Jenkins, Docker, npm, skaffold, helm, etc. We are looking for a real hands-on developer; ie not a team lead or other managerial-style role; Acts with integrity both internally and externally and takes personal responsibility in this respect; Curious about the developments within their field and driven to make a difference with the team; Able to empathize with colleagues and stakeholders and

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Senior Front end developer Automotive Angular

Functie Als Senior Front end developer kom je te werken in een team van 11 developers. 9 van de 11 focussen zich op back end, welke is geschreven in Java, en 2 op de front end waarbij er gebruik wordt gemaakt van Typescript en Angular. De focus in deze rol ligt op 2 aspecten; doorontwikkeling van de eigen tooling en gebruik van de tooling t.b.v. klantprojecten. Momenteel zijn ze in de afrondende fase van een project waarbij ze het gehele verkoopproces van nieuwe auto’s anders ingeregeld hebben voor een grote dealer in Nederland. Waarbij Auto’s normaliter pas verkocht werden in

Bekijk vacature »

PHP Developer

As a PHP Developer at Coolblue, you ensure that our webshops work as optimal as possible. How do I become a PHP Developer at Coolblue? As a PHP Developer you work together with other development teams to make our webshop work as optimal as possible and to make our customers happy. Although you are a PHP Developer, you are not averse to a little TypeScript or other technologies that might be used. Would you also like to become a PHP Developer at Coolblue? Read below if the job suits you. You enjoy doing this Writing vanilla PHP code. Working with

Bekijk vacature »

Mendix Developer

For our client in Amsterdam, we are looking for a Senior Mendix Developer. Company description Our client is an IT Consultancy company who’s been active for 10 years now. With their ambitious team, they are working with different clients in order to help them with analyzing their data and giving advice to them, regarding how they can use their data in the smartest ways, or to make sure that their mobile or web applications are working efficiently. As you get a glimpse of various industries, it is guaranteed that no day will be the same. Job description As a Mendix

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Lars Anderson

Lars Anderson

18/12/2012 12:20:20
Quote Anchor link
Ik heb een mooie hersenbreker voor jullie:

De feiten:
- Ik heb 2 kamers beschikbaar.
- Een kamer kan voor één of meerdere dagen gereserveerd worden.
- Een date range mag op dezelfde dag beginnen als een andere date range eindigt

De query:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php
$query
= "
SELECT *
FROM reserveringen
WHERE `reservering_eind` > '"
. $datum1 . "'
AND `reservering_start` < '"
. $datum2 . "'
"
;
?>




Met behulp van bovenstaande query kan ik bepalen hoeveel reserveringen er zijn in de gekozen date range van $datum1 tot $datum2. Als er 2 resultaten zijn, betekent dit dat er geen kamers beschikbaar zijn.

Echter als de date range die ik wil testen bijvoorbeeld een week of een maand beslaat. Dan kunnen er zelfs meer dan 2 reserveringen gevonden worden. Ook als alle gevonden reserveringen na elkaar op kamer 1 geboekt kunnen worden.

Hoe kan ik nu testen of de gevonden reserveringen elkaar overlappen. Want als ze dat niet doen zou de kamer wel nog beschikbaar zijn.

Voorbeeld:
reservering #1: 01 jan 2012 tot 02 jan 2012
reservering #2: 02 jan 2012 tot 03 jan 2012
reservering #3: 03 jan 2012 tot 04 jan 2012

Test input:
reservering #4: 01 jan 2012 tot 04 jan 2012

Bovenstaande (foute) query geeft terug dat er reeds 3 reserveringen zijn in periode 01 tot 04 jan 2012. De query zou terug moeten geven dat er van de 2 beschikbare kamers er slechts max 1 in gebruik is tijdens de gevraagde periode.
Iemand enig idee hoe ik dit kan doen?

EDIT:
Vincent opperde het volgende:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
$query
= "
SELECT COUNT(*), kamer_id
FROM reserveringen
WHERE reservering_eind >  $datum1
AND reservering_start <  $datum2
GROUP BY kamer_id
HAVING COUNT(*)=0
"
;
?>

Echter de reserveringen hebben niet altijd een kamer_id. Als een reservering toegevoegd word, wordt er niet direct een kamer_id gekoppeld. Dit kan later gedaan worden.

Iemand een idee over hoe dit op te lossen?
 
PHP hulp

PHP hulp

27/04/2024 09:30:33
 
No One

No One

18/12/2012 12:25:44
Quote Anchor link
de query omkeren. dus eigenlijk kijken of je nog kamers overhebt in die periode.
dan selecteer je het aantal reserveringen, en dat aantal vergelijk je met het aantal kamers dat je hebt. dan heb je bijvoorbeeld 45 reserveringen, 50 kamers, kan er voor die periode nog 5x een reservering geplaatst worden. echter zou ik die query wat ingewikkelder maken..want als je al je kamers geboekt zijn van 10 december tot 27 december..gaat reserveren van bijvoorbeeld 8 december tot 15 december natuurlijk ook niet... alleen 8 en 9 december zijn dan nog kamers vrij ;)
Gewijzigd op 18/12/2012 12:29:28 door No One
 
Lars Anderson

Lars Anderson

18/12/2012 12:30:09
Quote Anchor link
Volledig mee eens, maar hoe ga ik dat aanpakken?
 
John D

John D

18/12/2012 12:30:14
Quote Anchor link
en >= $datum alsmede <= $datum gebruiken.
 
Erwin H

Erwin H

18/12/2012 12:30:27
Quote Anchor link
Je zal voor elke dag tussen je begin en einddatum moeten bepalen hoeveel reserveringen er zijn. Is er maar 1 dag in die periode waar er evenveel reserveringen zijn als dat er kamers zijn dan kan je niet meer reserveren.

Maar dan heb je nog niet het probleem opgelost van welke kamer. Zolang niet alle reserveringen aan kamers zijn toegewezen zal je dat vrees ik ook niet 1-2-3 lukken.


Toevoeging op 18/12/2012 12:31:55:

John D op 18/12/2012 12:30:14:
en >= $datum alsmede <= $datum gebruiken.

Nee. Een reservering voor 1 nacht loopt van 1 januari tot 2 januari. Maar op 2 januari is die kamer wel weer beschikbaar.
 
No One

No One

18/12/2012 12:40:06
Quote Anchor link
@Erwin, mee eens, maar niet helemaal...die kamer_id komt ergens vandaan dus ik neem aan dat hij een tabel heeft met kamers count(kamer_id) as c from kamers en je hebt het aantal kamers..
 
Erwin H

Erwin H

18/12/2012 12:43:07
Quote Anchor link
@Henze, op welk punt heeft dat betrekking?
 
No One

No One

18/12/2012 12:44:53
Quote Anchor link
Het probleem van de kamers...overigens alle kamers die niet toegewezen zijn - het aantal reserveringen zonder kamers = aantal vrije kamers
 
Erwin H

Erwin H

18/12/2012 12:50:10
Quote Anchor link
Maar welke kamer? Stel je wilt een kamer een maand lang. Het feit dat er elke dag nog 1 kamer vrij is, wil niet zeggen de zelfde kamer elke dag. Zolang niet elke reservering aan een kamer is toegewezen kan je dus niet zeggen dat die reservering mogelijk.
 
No One

No One

18/12/2012 13:02:26
Quote Anchor link
Erwin H op 18/12/2012 12:50:10:
Maar welke kamer? Stel je wilt een kamer een maand lang. Het feit dat er elke dag nog 1 kamer vrij is, wil niet zeggen de zelfde kamer elke dag. Zolang niet elke reservering aan een kamer is toegewezen kan je dus niet zeggen dat die reservering mogelijk.


zodra je reserveert weet het systeem: maakt niet uit welke kamer deze 4 zijn die hele periode nog vrij... bij een volgende reservering bij een soort gelijke periode ziet ie: oh, nog 3 vrij...enzv...in die periode heb je dan 4 kamers verdeeld over 4 personen die elke een ander bereik hebben binnen die periode..maar dat maakt niet uit...er is altijd een kamer voor wie dan ook. met drie kamers in de periode van 1 december tot 10 december: jij komt van 4 tot 7, ik kom van 1 tot 6 en iemand anders komt de gehele periode. dan is het duidelijk dat er sowieso 1 kamer vrij is van 1 tot 4 en van 6 tot 10 als die kamers die dagen geboekt zijn kan je op het scherm waarin je als nog een kamer toekent tonen welke kamers dus vrij zijn op de gereserveerde datums..
Gewijzigd op 18/12/2012 13:03:48 door No One
 
Lars Anderson

Lars Anderson

18/12/2012 13:10:13
Quote Anchor link
Ik zal proberen het iets verder toe te lichten:
Ik heb kamer type A, B en C
Er zijn 2 type A kamers (kamernummer 1A en 2A), 4 type B en 6 type C kamers.

Nu is er een reservering van 1 dec tot 2 dec in een type A kamer (de reservering is toegewezen aan kamernummer 1A)
en er is een reservering van 2 dec tot 3 dec (deze reservering is nog niet toegewezen aan een kamer).

Nu wil ik een reservering gaan doen van 1 dec tot 3 dec.

Met mijn eerste query krijg ik alle reserveringen terug in de periode 1 dec tot 3 dec. Dit zijn er 2. Dit is gelijk aan het aantal beschikbare kamers dus wordt mijn reservering geweigerd. MAAR dit is natuurlijk niet zo. Want ik kan de tweede reservering toewijzen aan kamernummer 1A. Kamernummer 2A is dan nog gewoon beschikbaar in deze periode.

Ik ben inderdaad bang dat ik zoals Erwin al zei (Erwin H 18/12/2012 12:30:27) dat ik per dag van de datum range die ik wil controleren zal moeten gaan kijken of er nog kamers beschikbaar zijn op die dag. Of heeft er iemand nog een betere oplossing waarmee dit met één query zou kunnen?
 
Erwin H

Erwin H

18/12/2012 13:13:20
Quote Anchor link
@Henze: Jammer, maar zo simpel is het niet. Ja, er is elke dag een kamer vrij, maar het hoeft niet dezelfde kamer te zijn over de hele periode. Daarmee kan je die extra reservering misschien nog wel aanvaarden, maar je kan die dan niet aan 1 kamer toewijzen (en ik neem aan dat de meeste mensen niet van kamer willen veranderen in die periode).

Neem het volgende voorbeeld voor een hotel met 2 kamers:
R1)1 jan - 3 jan kamer 1
R2)4 jan - 6 jan kamer 1
R3)2 jan - 4 jan kamer 2
R4)5 jan - 7 jan kamer 2
Nu zie je dat als ik van 3 januari tot 5 januari wil boeken, ik de eerste nacht in kamer 1 zou kunnen zitten en de tweede nacht in kamer 2. Zolang er verder geen reserveringen zijn zou je kamers kunnen omgooien, maar zelfs dat zou onacceptabel kunnen zijn als mensen specifiek een kamer willen hebben.


Toevoeging op 18/12/2012 13:14:45:

Lars Anderson op 18/12/2012 13:10:13:
Ik ben inderdaad bang dat ik zoals Erwin al zei (Erwin H 18/12/2012 12:30:27) dat ik per dag van de datum range die ik wil controleren zal moeten gaan kijken of er nog kamers beschikbaar zijn op die dag. Of heeft er iemand nog een betere oplossing waarmee dit met één query zou kunnen?

Dit kan al met 1 query.
Gewijzigd op 18/12/2012 13:13:50 door Erwin H
 
No One

No One

18/12/2012 13:22:38
Quote Anchor link
@Erwin... gebeurt regelmatig...heb het ook regelmatig meegemaakt. en dan zou ik willen zeggen: had dan bij reservering een kamernummer opgegeven of gevraagd om uitzicht op zee...dan heeft de dienstdoende persoon een kamer toegewezen die uitzicht op zee heeft. overigens gebeurt dat geswap van kamers alleen voor mensen die later reserveren.

in jou hotel zijn de reserveringen dus al gekoppeld aan kamernummers. maar als jij die kamernummers niet weet, dan weet je nog wel dat je de eerste nacht maar 1 kamer vrij hebt welke dat is maakt niet uit. als iemand langer wil zul je dus wie het eerst maalt systeem moeten gebruiken: de persoon die eerder gereserveerd heeft krijgt een kamer aaneengesloten, de persoon die later is kan je aangeven dat hij dan moet verkassen van kamer dat probleem los je echt niet op door de kamernummers wel te weten...tenslotte weet je zelfs met kamernummers in jou voorbeeld al dat iemand moet verkassen ;)

Toevoeging op 18/12/2012 13:25:14:

Je zou trouwens ook gewoon de eerstvolgende vrije kamer invullen en die later wijzigen als je dat dan toch zo perse nodig vind...dan weet je altijd een kamer...iemand die niet specifiek een kamer reserveerd maakt het toch niet uit.
 
Lars Anderson

Lars Anderson

18/12/2012 13:29:03
Quote Anchor link
Erwin H op 18/12/2012 13:13:20:

Lars Anderson op 18/12/2012 13:10:13:
Ik ben inderdaad bang dat ik zoals Erwin al zei (Erwin H 18/12/2012 12:30:27) dat ik per dag van de datum range die ik wil controleren zal moeten gaan kijken of er nog kamers beschikbaar zijn op die dag. Of heeft er iemand nog een betere oplossing waarmee dit met één query zou kunnen?

Dit kan al met 1 query.



Hoe? Kun je daar wellicht een voorbeeld van geven?
 
No One

No One

18/12/2012 13:32:45
Quote Anchor link
Met deze query kun je alle datums selecteren. vandaar uit kun je een query omheen bouwen die elke datum checkt op het aantal kamers
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
<? select a.Date, (query met a.Date er in) as kamers_vrij
from (
    select curdate() - INTERVAL (a.a + (10 * b.a) + (100 * c.a)) DAY as Date
    from (select 0 as a union all select 1 union all select 2 union all select 3 union all select 4 union all select 5 union all select 6 union all select 7 union all select 8 union all select 9) as a
    cross join (select 0 as a union all select 1 union all select 2 union all select 3 union all select 4 union all select 5 union all select 6 union all select 7 union all select 8 union all select 9) as b
    cross join (select 0 as a union all select 1 union all select 2 union all select 3 union all select 4 union all select 5 union all select 6 union all select 7 union all select 8 union all select 9) as c
) a
where a.Date between '2010-01-20' and '2010-01-24' ?>
 
Lars Anderson

Lars Anderson

18/12/2012 14:32:19
Quote Anchor link
Bah, ik kom er nog steeds niets uit. Wat ik ook probeer. Ik krijg geen resultaten.
Dit is wat ik doe:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<?php
SELECT a.Date, (SELECT count(*)
FROM reservations
WHERE `reservation_end` > a.Date
AND `reservation_start` < a.Date
GROUP BY room_type_id
) as kamers_bezet
from (
    select curdate() - INTERVAL (a.a + (10 * b.a) + (100 * c.a)) DAY as Date
    from (select 0 as a union all select 1 union all select 2 union all select 3 union all select 4 union all select 5 union all select 6 union all select 7 union all select 8 union all select 9) as a
    cross join (select 0 as a union all select 1 union all select 2 union all select 3 union all select 4 union all select 5 union all select 6 union all select 7 union all select 8 union all select 9) as b
    cross join (select 0 as a union all select 1 union all select 2 union all select 3 union all select 4 union all select 5 union all select 6 union all select 7 union all select 8 union all select 9) as c
) a
where a.Date between '2012-12-20' and '2012-12-25'
?>



Wat ik hier nu uit zou willen krijgen is een lijstje dat er als volgt uit ziet:

a.Date: Kamers bezet:
2012-12-20 0
2012-12-21 1
2012-12-22 1
2012-12-23 1
2012-12-24 0

Wat doe ik fout?
 
No One

No One

18/12/2012 15:08:22
Quote Anchor link
De where clause zoekt naar reserveringen tussen 2012-12-20 en 2012-12-20...

denk dat je die where clause iets moet maken where a.Date between reservation_start and reservation_end.
Gewijzigd op 18/12/2012 15:09:20 door No One
 
Erwin H

Erwin H

18/12/2012 16:30:45
Quote Anchor link
Lars Anderson op 18/12/2012 13:29:03:
Hoe? Kun je daar wellicht een voorbeeld van geven?

Het 'put your money where your mouth is' principe. En ik kan je geen ongelijk geven, want waar ik eerst dacht 'dat doe je even zo', bleek het toch wat lastiger.

Maar, zonder overigens geprobeerd te hebben de query van Henze aan de praat te krijgen, heb ik wel iets wat in mijn kleine test omgevinkje werkte. Per stap uitleg:

1) als eerste heb je nodig een rij van data waarover je wil controleren hoeveel reserveringen er zijn. Ik ken iemand die een tabel bijhoudt met alle dagen van nu en in de toekomst erin.... dat ben ik echter niet van plan. Dus hier een 'on-the-fly' oplossing (met een addertje):
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
SET @num = -1;
SELECT DATE_ADD( '2013-01-01', interval @num := @num+1 day) AS date_sequence
FROM numbers
HAVING DATE_ADD('2013-01-01', interval @num day) <= '2013-01-14'

De data kan je zelf invullen, '2013-01-01' en '2013-01-14' waren mijn testwaardes.
Het addertje is in de FROM clause, die tabel 'numbers'. Deze query kan je niet draaien zonder echte tabel en ook niet zonder een tabel met genoeg rijen erin! Numbers is dus een bestaande tabel bij mij, die ook een aantal rijen heeft. Maakt niet uit wat erin staat, als er maar iets bestaat. In mijn geval heeft die tabel 1 kolom, met 100 rijen met alleen 0. Dit heb je nodig, want bovenstaande loopt alle rijen van de geselecteerde tabel af en creeert tijdens die query de data die je nodig hebt. Heb je dus te weinig rijen in de tabel staan, dan krijg je ook te weinig dagen!!

2) link bovenstaande aan de tabel met reserveringen
Hier komt ook een alternatieve methode om de hoek kijken. Bij de join die je maakt wil je eigenlijk de reserveringen dupliceren voor alle dagen van de reservering, zodat je makkelijk kunt tellen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
SELECT a.id, b.date_sequence
FROM booking a
INNER JOIN (
  SELECT DATE_ADD( '2013-01-01', interval @num := @num+1 day) AS date_sequence
  FROM numbers
  HAVING DATE_ADD('2013-01-01', interval @num day) <= '2013-01-14'
) b ON (
  a.aankomst <= b.date_sequence
  AND vertrek > b.date_sequence
)

Zoals je ziet zijn de voorwaarden voor de join niet de gebruikelijke gelijkheden, maar ongelijkheden. Zo worden de reserveringen gekoppeld aan elke dag in de reservering, niet alleen aan de aankomst en/of vertrekdag.

3) tellen
Het makkelijke deel :-)
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
SET @num = -1;
SELECT count(a.id), b.date_sequence
FROM booking a
INNER JOIN (
  SELECT DATE_ADD( '2013-01-01', interval @num := @num+1 day) AS date_sequence
  FROM numbers
  HAVING DATE_ADD('2013-01-01', interval @num day) <= '2013-01-14'
) b ON (
  a.aankomst <= b.date_sequence
  AND vertrek > b.date_sequence
)
GROUP BY b.date_sequence;


Ik hoop dat het duidelijk is, dat het werkt en ook dat het niet al te langzaam is. Het werkte dus in de testomgeving, maar die is te klein om echte performance to kunnen checken.
Gewijzigd op 18/12/2012 16:32:06 door Erwin H
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

18/12/2012 16:37:20
Quote Anchor link
Henze, ik vraag me af of jij überhaupt een rijtje datums uit die query krijgt.
En dan zonder de queries eromheen.
Een andere optie is om simpelweg een tabelletje te maken met de datums voor de aankomende jaren en daarop te joinen bv:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
SELECT
     d.adate,
    COUNT(r.id) AS rooms_reserved
FROM
    (SELECT adate FROM date_table
    WHERE adate BETWEEN '2012-12-19' AND '2012-12-24') d
LEFT JOIN
    (SELECT id, reservation_start rs, reservation_end re
    FROM reservations
    WHERE room_type = 'A' AND reservation_end >= CURRENT_DATE()) r
    ON r.rs <= d.adate AND r.re > d.adate
GROUP BY d.adate

Probleem blijft bestaan dat als er in die periode 2x een verschillende specifieke kamer is gereserveerd je dat niet kunt achterhalen.


Toevoeging op 18/12/2012 16:49:14:

@Erwin, ik ken die persoon toevallig ook!
Gewijzigd op 18/12/2012 16:40:39 door Ger van Steenderen
 
Erwin H

Erwin H

18/12/2012 16:54:05
Quote Anchor link
Ger van Steenderen op 18/12/2012 16:37:20:
@Erwin, ik ken die persoon toevallig ook!

:-)
Nu wil ik niet zeggen dat dat een slechte oplossing is, het is gewoon niet de mijne. Helaas heb ik het nu alsnog moeten doen met een extra (verder nutteloze) tabel, dus ik blijf nog wel even kijken naar een oplossing zonder verdere externe hulpmiddelen.
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

18/12/2012 17:09:47
Quote Anchor link
Het punt is dat je anders telkens een tempory table moet gaan maken en daarin de datums te inserten .
Normaal gesproken ben ik ook geen voorstander van zo'n nutteloze tabel, maar of het één er met datums is of met nummers maakt ook niet zoveel uit. Overigens kan jou stukje subquery iets makkelijker:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
SELECT
    @startdate := @startdate + INTERVAL 1 DAY AS datum
FROM
    numbers,
    (SELECT @startdate := '2012-12-17') uvar
HAVING @startdate <= '2012-12-24'
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.