desktop vs web

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Johan Dam

Johan Dam

24/02/2011 09:29:04
Quote Anchor link
Beste PHP-ers,

Onlangs kwam ik een leuk programmatje tegen (PHC-Win) dat PHP bestanden kon omzetten in een .exe dat gewoon uitvoerbaar was voor elke windows-platform. Erg leuk om eens mee te klooien.
Ondersteuning om vensters te maken is er dmv een library gemaakt door dezelfde persoon.

Ik besloot om eens wat te gaan experimenteren en een mail-programma te maken, gebruikmakend van de imap extensie, beetje moeilijk doen om extensies werkend te krijgen maar vooruit,

Nu begon ik mij alleen af te vragen... als ik dit nu gewoon als website zou maken, dan zou ik sneller klaar zijn, het zou er ook mooier uitzien (al zal dat meer aan mijn geringe kennis van layouts aanpassen in window-view liggen) en ik zou hem persoonlijk ook meer gebruiken omdat het overal beschikbaar is waar internet is...

Even de learning-curve weggelaten, wat is jullie mening over desktop programmeren? Niet perse in PHP maar in het algemeen.
Tuurlijk, soms moet je wel client-side gaan al is het alleen maar omdat je niet zoveel gigabyte naar de client over HTTP wil versturen elke keer dat hij iets wil doen (games schieten me te binnen)

Voor de rest, wat voor applicaties zou je echt als desktop applicatie willen en niet als web-applicatie? of andersom?
 
PHP hulp

PHP hulp

02/05/2024 10:09:38
 
TJVB tvb

TJVB tvb

24/02/2011 09:49:02
Quote Anchor link
Ik zou zelf nooit gevoelige gegevens op het web willen hebben. Ik snap dat ook niet dat er miljoenen transacties op straat lagen toen een online huishoudboek lek bleek te zijn. Dat soort gegevens wil je toch veilig hebben lijkt mij.
https://www.bof.nl/2010/10/07/datalek-miljoenen-transacties-van-online-huishoudboek/
 
Tobias Tobias

Tobias Tobias

24/02/2011 09:52:51
Quote Anchor link
Bedankt voor de tip!
Ik ben bezig om een voorraad-beheer te maken in php/mysql, maar onze automatisering-afdeling wil het niet ondersteunen omdat ze php niet kennen...
Ik magn dus geen server installeren...
 
TJVB tvb

TJVB tvb

24/02/2011 09:56:51
Quote Anchor link
@Johan, hoe gaat dat programma met geheugen om? Een standaard PHP applicatie maakt tussendoor het geheugen niet leeg omdat dit toch al aan het einde van een request gebeurt. (Dit scheelt tijd)
Je moet dan dus ineens zelf op je geheugen letten.

@Tobias, mag je dan wel een desktop applicatie in php?
 
Tobias Tobias

Tobias Tobias

24/02/2011 10:35:51
Quote Anchor link
TJVB tvb op 24/02/2011 09:56:51:
@Tobias, mag je dan wel een desktop applicatie in php?


Ze kennen alleen php niet, dus die mag niet.
Wat je verder aan (al dan neit bekende) programma's installeert intersseert ze niet.
Nee, vraag me niet de logica uit te leggen...
 
Johan Dam

Johan Dam

24/02/2011 10:39:00
Quote Anchor link
@TJVB
Veiligheid is altijd een issue, maar ik ben er niet van overtuigd dat je gegevens veiliger zijn op je eigen computer dan op een website, hoeveel mensen ik in mijn eigen straat wel niet zie met onbeveiligd draadloos netwerk bv...

De details weet ik niet, maar gezien je de dll van php nodig is om de .exe te draaien vermoed ik dat zodra het programma gesloten word het geheugen geleegd word, net zoals dat aan het einde van een request gedaan word.
Dit is dus wel een belangrijk punt om op te letten, gezien een desktop applicatie normaal gesproken veel langer draait dan een online script

Het blijft PHP, alle voor- en nadelen zijn hetzelfde.

@Tobias,
Er zijn wat problemen met extensies (op zich makkelijk te omzeilen), verder vind ik de vensters erg irritant om mee te werken.

Als je denkt dat dat geen probleem is, kan het wel handig zijn om ernaar te kijken.
Gewijzigd op 24/02/2011 10:41:45 door Johan Dam
 
TJVB tvb

TJVB tvb

24/02/2011 11:03:27
Quote Anchor link
@Johan, een centrale website is veel interessanter om aan te vallen dan mijn eigen pc. Daarnaast zijn websites makkelijker aan te vallen dan een pc die niet direct te benaderen is van buiten af.
Het blijft natuurlijk mogelijk maar je moet ook kijken wat interessant is voor hackers.

Geen enkele bank is volledig veilig. Maar ze proberen veiliger te zijn dan hun concurrenten. Daardoor is het voor hackers interessanter om het bij de concurrent te proberen.

100% veilig kan niet, maar je kunt het oninteressant maken. De basisregels daarvan zijn niet anders bij een gewone inbraak, je doet het door:
* veiliger te zijn dan je buren (Waarom worden er welk bank overvallen gedaan maar niet op de transporten van de DNB)
* weinig opbrengst te hebben bij een kraak (de verfbommen in de koffertjes van geld lopers)
* hoge kans op detectie en straf te maken (De camera's en dna spray in winkels)

Dat geheugen probleem is trouwens wel belangrijk, of een disclaimer. Dit programma dient u elke 5 minuten opnieuw op te starten ;)
 
Johan Dam

Johan Dam

24/02/2011 12:16:06
Quote Anchor link
Daarom worden particulieren nu ook veel meer aangevallen, daar is de beveiliging veel zwakker en de computers zijn te besmetten met spyware / adware. Waardoor ze eventueel later gebruikt kunnen worden bij bv een ddos aanval, of samen met duizenden andere een bruteforce encryptie hack.

Banken en andere bedrijven liggen continue onder vuur. Daarom moeten ze wel veilig zijn, de meeste aanvallen mislukken.

Door gebruik van OOP kan je gewoon classes destroyen wanneer ze niet meer nodig zijn, geheugen ook opgeruimd. Ook zie ik (in elk geval op kleine schaal) geen problemen met het geheugen. Flinke afbeelding-manipulaties zonder imagedestroy() aan te roepen op een hele map vol met afbeeldingen van 0.5 tot 2mb groot en ging prima.

Ik gebruik de programmatjes nu juist voor kleine dingen, even uurtje programmeren voor handige kleine programmatjes (afbeeldingen rezisen, om er 1 te noemen) Lekker simpel, lekker snel.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.