div of p

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2

Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/02/2015 21:59:41
Quote Anchor link
>> Oke, op dit moment doe ik erg m'n best om code te schrijven zónder commentaar, en tot nu toe lukt dit aardig, al dan niet met veel moeite. :P

Dat is niet de bedoeling. Je moet wel degelijk commentaar schrijven, maar niet boven iedere regel. Ik zou zeker boven iedere functie/method een korte omschrijving plaatsen zodat je over een paar maanden nog weet wat de functie doet.

>> De website heeft maar 1 header, 1 footer, etc., daarom gebruik ik id's.

Dat is niet nodig. Het zijn elementen die maar 1 keer voorkomen en juist daarom hoef je ze geen ID te geven. Je kunt ze rechstreeks aanspreken.

>> Mocht ik ooit een article element gebruiken met een header en footer, dan moet deze niet dezelfde stijl krijgen als de header en footer in de layout.

De header/footer in een article spreek je dan (als ik me niet vergis) als volgt via css aan: "article > header { color: red; }".
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 09:03:04
 
Lord Gaga

Lord Gaga

12/02/2015 23:13:52
Quote Anchor link
Krijgt de header in article dan niet alsnog dezelfde stijl mee van de header in de body?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/02/2015 00:05:02
Quote Anchor link
Je kunt dan eerst de algemene header stylen, en daarna de article headers op punten waar die afwijken van de algemene header:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
header {
  color: red;
  font-size: 14px;
}

article > header {
  color: blue;
}
 
Wouter J

Wouter J

13/02/2015 00:35:48
Quote Anchor link
Alsjeblieft, vermijd het gebruik van >. Deze selector is aanzienlijk trager dan gewoon descendants.

Tevens raad ik aan altijd classes te gebruiken. Dus .article__header bijv. en .page__header. Zie ook artikelen over de BEM methode: http://csswizardry.com/2013/01/mindbemding-getting-your-head-round-bem-syntax/
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/02/2015 01:02:11
Quote Anchor link
>> Alsjeblieft, vermijd het gebruik van >. Deze selector is aanzienlijk trager dan gewoon descendants.

Bedoel je "article header" ipv "article > header"?

Maar waarom altijd classes gebruiken voor iets wat je ook zonder classes kunt aanspreken?
 

13/02/2015 10:14:50
Quote Anchor link
De descents zijn ervoor om het 1e level elementen aan te spreken.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

13/02/2015 10:52:26
Quote Anchor link
>> Maar waarom altijd classes gebruiken voor iets wat je ook zonder classes kunt aanspreken?

Als je BEM verkeerd gebruikt, krijg je inderdaad classitis.

X Y is de descendant combinator.
X > Y is de child combinator.

Handig voor in de bookmarks: cheatsheet met 30 CSS-selectors
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/02/2015 10:57:23
Quote Anchor link
>> Als je BEM verkeerd gebruikt, krijg je inderdaad classitis

Raad jij dan aan om elementen via de semantiek aan te spreken, of (zoals Wouter voorstelt) overal een class aan geven en die class aanspreken?
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

13/02/2015 11:12:15
Quote Anchor link
Beide eigenlijk. Probeer het eerst met de taal zelf op te lossen: CSS3. Wordt de taal zelf ontoereikend, dan pas je de BEM-methodiek toe.

Het een sluit het ander niet uit: BEM is vooral een systeem om tot logisch gestructureerde CSS-klassen te komen. Kan het zonder CSS-klassen, dan kan het dus zonder BEM.

Alles uit HTML nog eens overdoen in CSS is onzinnig:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<footer class="footer">
  ...
</footer>

Alleen kun je wel in een situatie verzeilen waarin een browser (meestal the usual suspect) iets niet goed doet en je dat moet omzeilen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<footer>
  <div class="footer">
    ...
  </div>
</footer>

De vraag is dan dus: moet je dat op voorhand al doen? Ik denk persoonlijk van niet. Een probleem los je op als het zich aandient. Alleen als je grootschalige frameworks bouwt, loont het de moeite om problemen bij voorbaat al uit te sluiten.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/02/2015 11:23:34
Quote Anchor link
Helder verhaal waar ik me ook wel in kan vinden. Echter (maar wellicht zit ik er naast) raadt Wouter aan om altijd classes (BEM) te gebruiken, volgens mij vanwege performance (omdat het zoeken naar een class sneller gaat dan het zoeken naar een (genest) element). Dus ik ben ook wel wel benieuwd naar Wouter's exacte beweegredenen.
 
Lord Gaga

Lord Gaga

18/02/2015 17:04:09
Quote Anchor link
Ik heb toch nog een vraagje over het toevoegen van een stijl aan de header en footer. Als ik het volgende niet "mag" doen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<header id="header"></header>


Hoe specificeer ik in de css dan dat ik het over de header heb die ik wil aanpassen, en niet over de header van bijvoorbeeld een article? Ik begrijp uit de berichten hierboven dat dit dan moet door middel van een class (article__header, page__header). Waarom mag dat dan wel op die manier?
 
Wouter J

Wouter J

18/02/2015 17:26:01
Quote Anchor link
Ozzie, als je mij een beetje kent zul je wel weten dat ik zelden zorgen maak over performance (voordeel van het niet werken voor klanten :P). In een van mijn allereerste sites waar ik HTML5 elementen ging gebruiken gebruikte ik ook geen classes. Ik stylde gewoon de header en footer. Dat werkte perfect, maar mislukte volkomen toen ik headers in een article in meegeven. Ik moest dan eerst alle stijlen van de header gaan resetten voordat ik de article header een stijl mee gaf. Dit probleem heb ik op gegeven moment met zoveel tags gehad dat ik besloot dat ik het op een andere manier moest aanpassen.

Gelukkig leerde ik toen BEM kennen, dat is de rede dat ik tegenwoordig vaak de BEM methode gebruik. Waarom je dan .article__header gebruikt en niet gewoon .article header? Omdat een aside ook een header krijgt, die willen we niet de stijlen van de article header meegeven. Aangezien een aside ook in een artikel (juist in een artikel) voorkomt krijg je dan weer hetzelfde verhaal.

Waarom ik het gebruik van IDs afraad voor CSS? Omdat je je dan heel erg beperkt. Als je een id="article-header" gebruikt zal je dus nooit meer dan 1 artikel header op je pagina mogen hebben. Is dat even een ramp voor de categorie pagina die tientallen artikels (de headers) laat zien :)

Omdat je nu nog niet weet wat je straks misschien wilt toevoegen zal ik dingen altijd zo min mogelijk beperkend maken. En als je dan toch al 95% classes gebruikt zou ik die andere 5% voor consistentie ook als class gaan gebruiken (en je weet maar nooit...).
 
Lord Gaga

Lord Gaga

18/02/2015 18:22:03
Quote Anchor link
Wouter J op 18/02/2015 17:26:01:
Als je een id="article-header" gebruikt zal je dus nooit meer dan 1 artikel header op je pagina mogen hebben. Is dat even een ramp voor de categorie pagina die tientallen artikels (de headers) laat zien :)


Bij elementen die vaker op een pagina voorkomen snap ik dat het niet handig is daar een id te gebruiken. Maar een pagina heeft over het algemeen toch niet meer dan één header of footer? (Hiermee bedoel ik de header en footer van de body en niet persé alle headers en footers die in de body zitten, dit kunnen er natuurlijk meer zijn). En juist omdat deze header en footer maar één keer verkomen heb ik ze het id "header" en "footer" meegegeven. Of kan ik ze in dat geval beter het id "page-header" en "page-footer" meegeven?
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

18/02/2015 19:09:56
Quote Anchor link
>> En juist omdat deze header en footer maar één keer voorkoren heb ik ze het id "header" en "footer" meegegeven.

Dan krijg je <header id="header"> in plaats van gewoon <header>, wat bij één <header> nergens voor nodig is. Bij CSS moet je opletten dat je niet naar de specificity hell afdaalt.
 
Lord Gaga

Lord Gaga

18/02/2015 19:33:42
Quote Anchor link
Ward van der Put op 18/02/2015 19:09:56:
>> En juist omdat deze header en footer maar één keer voorkoren heb ik ze het id "header" en "footer" meegegeven.

Dan krijg je <header id="header"> in plaats van gewoon <header>, wat bij één <header> nergens voor nodig is. Bij CSS moet je opletten dat je niet naar de specificity hell afdaalt.


Wanneer ik meerdere headers gebruik / ga gebruiken zou ik dit dus wel kunnen gebruiken:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<header id="header"></header>


Want eerder in dit topic werd juist gezegd dit niet te doen. :/
Gewijzigd op 18/02/2015 19:33:55 door Lord Gaga
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

18/02/2015 20:21:17
Quote Anchor link
Wouter, dank je. Helder verhaal.

>> Wanneer ik meerdere headers gebruik / ga gebruiken zou ik dit dus wel kunnen gebruiken:

Nee, want een ID mag maar 1x voorkomen.

Je zou dus wel meerdere keren <header class="some_header"></header> kunnen gebruiken.

@Wouter:

Nog even terug komend op jouw verhaal ... eigenlijk gebruik jij dus classes om de (negatieve) gevolgen van overerving tegen te gaan. Daar komt het dan toch op neer?
 
Lord Gaga

Lord Gaga

18/02/2015 20:37:20
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 18/02/2015 20:21:17:
Nee, want een ID mag maar 1x voorkomen.


Klopt, en #header komt ook maar 1x voor, want deze geeft de header van de body aan. Daarom vroeg ik ook of ik deze dan beter #page-header kon noemen.
 

Pagina: « vorige 1 2



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.