dns subdomein vs domein

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 3 4 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

20/07/2015 23:30:03
Quote Anchor link
Ik snap een dingetje met dns nog niet helemaal.

Stel ik heb 2 A-records:

1) domein.nl 1.2.3.4
2) pop.domein.nl 1.2.3.4

Maakt het nu in mijn mailprogramma iets uit of ik als pop-server domein.nl of pop.domein.nl instel? Of zal dit allebei werken? Of moet er dan ook een virtual host zijn die het "pop" subdomein opvangt? Of is dat in het geval van e-mail niet van toepassing?
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 12:55:22
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

20/07/2015 23:33:19
Quote Anchor link
Virtual-hosts zijn onderdeel van de webserver, en een mailserver komt niet daarlangs.

In dit geval maakt het niet uit hoe je het oproept, maar om het gescheiden te houden is een aparte subdomein zeker niet overbodig. Mocht je ooit nog een externe mailserver gaan draaien is een ip-aanpassing in de DNS voldoende.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

20/07/2015 23:48:12
Quote Anchor link
Ah oke ... thanks. En stel nu dat ik dus pop.domein.nl als subdomein instel en ik typ straks in mijn browser "pop.domein.nl". Wat krijg ik dan eigenlijk te zien?

Toevoeging op 21/07/2015 00:00:47:

Is het trouwens een idee om in plaats van pop.domein.nl en smtp.domein.nl simpelweg mail.domein.nl te gebruiken?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

21/07/2015 00:03:22
Quote Anchor link
Als het de webserver en de mailserver op dezelfde server draaien, zal je uitkomen op je webserver, want je klopt ook op poort 80 aan.

Maar gezien je deze pop-subdomein vast niet in de virtual-host hebt gegooid, zal deze uitkomen op een standaard placeholder met iets van: "Apache is working".

Verder raad ik aan om de SMTP van je provider te gebruiken, veel ISP's blokkeren standaard poort 25. Een mailserver configureren voor uitgaande mail is iets waar je goed erbij moet opletten, je wilt niks opengooien voor spammers.
Gewijzigd op 21/07/2015 00:05:25 door - Ariën -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/07/2015 00:11:09
Quote Anchor link
>> Maar gezien je deze pop-subdomein vast niet in de virtual-host hebt gegooid, zal deze uitkomen op een standaard placeholder met iets van: "Apache is working".

Ah oke. Op die manier. Ik vermoed dat je dan in dat geval een standaard pagina van Plesk te zien krijgt. Kan dat eigenlijk nog "kwaad"?

>> Verder raad ik aan om de SMTP van je provider te gebruiken, veel ISP's blokkeren standaard poort 25. Een mailserver configureren voor uitgaande mail is iets waar je goed erbij moet opletten, je wilt niks opengooien voor spammers.

Wat bedoel je precies met "de SMTP van je provider". Over welke provider heb je het dan? Bedoel je (in mijn geval) STRATO waar ik mijn VPS host? Ik wil eigenlijk gewoon alles via mijn VPS laten lopen. Kun je uitleggen wat je bedoelt? (overigens kan alleen ikzelf op de server en niemand anders, ook mijn klanten straks niet)
Gewijzigd op 21/07/2015 00:11:50 door Ozzie PHP
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

21/07/2015 00:13:29
Quote Anchor link
Ik zie geen kwaads in een placeholder.

Als je Plesk gebruikt, zal dit na een installatie wel goed geconfigureerd zijn, zodat je je geen zorgen hoeft te maken. Als je het allemaal zelf naar eigen hand installeert, dan is het goed oppassen geblazen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/07/2015 00:18:41
Quote Anchor link
Ah oke, thanks. Ik zat nog even te denken over hoe ik nu het beste mail.domein.nl en webmail.domein.nl kan instellen. De mailserver en de webmail staan toch altijd op 1 server neem ik aan?

Is het dan slim om voor mail.domein.nl een A-record in te stellen, en voor webmail.domein.nl een CNAME-record die verwijst naar mail.domein.nl?
 
Thom nvt

Thom nvt

21/07/2015 08:05:35
Quote Anchor link
Mailserver en webmail hoeven niet op 1 server te staan.
In feite is een webmail client (naam zegt het al) gewoon een mail client, en jouw outlook/live mail/thunderbird hoeft toch ook niet op dezelfde machine als je mailserver te draaien?
Bij de meeste webmail clients kun je instellen naar welke server deze moet connecten, dus je kan een andere server gebruiken voor je webmail of je kan "localhost" invullen en het op dezelfde machine draaien.

Op de vraag of het "slim" is om je webmail.domein.nl via CNAME naar je mail.domein.nl te laten wijzen is niet echt een concreet antwoord te geven, je kan er ook nog een A record van maken, dat maakt voor DNS resolving in principe niet uit. (meer info hier)
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

21/07/2015 10:52:25
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 21/07/2015 00:18:41:
Is het dan slim om voor mail.domein.nl een A-record in te stellen, en voor webmail.domein.nl een CNAME-record die verwijst naar mail.domein.nl?


De vraag is of je dit domein ook gebruikt voor je MX records. Als dit het geval is mag dit in geen geval een CNAME record zijn. Ook mag een MX record niet naar een IP wijzen, maar dient deze altijd indirect te verwijzen naar een A record. Zie RFC 2181 sectie 10.3
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/07/2015 12:07:55
Quote Anchor link
Bedankt voor jullie uitleg.

>> De vraag is of je dit domein ook gebruikt voor je MX records. Als dit het geval is mag dit in geen geval een CNAME record zijn.

Kun je dit uitleggen? Bedoel je met "dit domein" mail.domein.nl of webmail.domein.nl? En wat mag dan geen CNAME zijn? Ik wil mail.domein.nl als MX record instellen. Er is ook een A-record voor mail.domein.nl. Voor webmail.domein.nl dacht ik dan dus een CNAME naar mail.domein.nl in te stellen.

In totaal krijg je dan dus dit:

mail.domein.nl [A] 1.2.3.4
domein.nl [MX] mail.domein.nl
webmail.domein.nl [CNAME] mail.domein.nl

De gedachte hierachter is dat ik dan maar 1x een IP-adres voor de mailserver hoef in te stellen.

Wat ik me ook nog afvraag, werkt zo'n CNAME vertragend?

Stel, ik zou dit kunnen doen:

domein.nl [A] 1.2.3.4
www.domein.nl [A] 1.2.3.4

Maar ik zou ook dit kunnen doen:

domein.nl [A] 1.2.3.4
www.domein.nl [CNAME] domein.nl

Gebeurt dat wel eens op deze manier? Het voordeel is dat ik nu maar 1x een IP-adres hoef in te vullen, maar ik weet niet of dit vertragend werkt ofzo?
 
Ivo P

Ivo P

21/07/2015 12:17:34
Quote Anchor link
ik heb het idee dat er een zeker kwartje nog niet helemaal gevallen is:

de dns bevat een aantal namen waarmee jij een server gaat aanwijzen. Dat doe je via het ip-adres. (overigens kan een server ook meer dan 1 ip adres hebben, maar dat terzijde).

Draai jij al je diensten op 1 server, dan zie je bij alle namen waarmee je naar een server wijst steeds hetzelfde ipadres terug.

Maar je hoeft niet alles op 1 server te draaien.
Voor grote applicaties kan het best handig zijn om de php-scripts (website) op 1 server te hebben, en een database op een tweede server.
Daarnaast heeft een website helemaal niets met het ontvangen van email te maken, dus kan dat op een andere server. mail.domein.nl zou dan naar een ander ipadres verwijzen.

Idem voor uitgaande mail. Dat hoeft ook niet per se via dezelfde server te gaan. Net als nameservers (waar je de dns eventueel zelf zou kunnen hosten).

Sommige diensten zul je in jouw opzet mogelijk op dezelfde server plaatsen. In dat geval kun je met CNAME een alias aangeven.
Of dat handig is, hangt er vanaf of je ooit alsnog gaat splitsen.

Alles zal best werken als je alleen domein.nl een A record geeft en vervolgens *.domein.nl met CNAME naar domein.nl laat wijzen en een MX record opneemt naar domein.nl

Maar dan hangt alles dus vast aan je ene ipadres.
Zou je dan alsnog de mail op een andere server zetten, dan moet je eerst nog mail.domein.nl oid. aanmaken en die aan je mx koppelen. En daar gaat tijd overheen, met mogelijk gevolg dat mail in de lucht blijft hangen.

Beter dus om een complete setup te gebruiken.

(overigens: als een MX record ontbreekt, dan wordt gepoogd de mail af te leveren bij domein.nl

zelf heb ik [email protected] in gebruik. Dat wordt afgeleverd bij server6.domein.nl ondanks dat daarvoor geen mx record bestaat. (is puur een mailbox voor logs en debug info).
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/07/2015 12:31:17
Quote Anchor link
Ivo, thanks voor de toelichting. Ik zit nu bij Versio en wil een sjabloon aanmaken. Hoe het nu werkt, heb ik wel zo'n beetje door. Het gaat me vooral even om de "finesses", de puntjes op de i. Ik begrijp dat je een website op de ene, en je mail op de andere server kunt hebben staan. Ik wil nu een template maken waarbij alles op 1 en dezelfde server staat (aangezien ik maar 1 server heb).

Nu is mijn vraag de volgende. Stel mijn IP-adres is 1.2.3.4 dan kan ik het hoofddomein en www subdomein als volgt instellen. Zo:

domein.nl [A] 1.2.3.4
www.domein.nl [A] 1.2.3.4

Beiden wijzen nu naar het IP-adres van de server. Ik kan het ook zo instellen:

domein.nl [A] 1.2.3.4
www.domein.nl [CNAME] domein.nl

Voor het www subdomein gebruik ik nu een CNAME-record dat verwijst naar het hoofddomein. Wat is nu wenselijk? In het laatste geval hoef ik maar 1 keer een IP-adres in te vullen, maar ik vraag me af of het vertragend werkt.
 
Ivo P

Ivo P

21/07/2015 12:34:24
Quote Anchor link
in principe heb je bij de lookup in het geval van CNAME 2 acties nodig: 1 om te vragen "wat is www.domein.nl?"; en 1 "en wat is dan het ipadres van domein.nl?"

Werkt dus ietsje trager. Maar denk ik niet merkbaar.
Maar aangezien je best vaak de www gaat opvragen, zou ik daar wel een A record van maken.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/07/2015 12:39:21
Quote Anchor link
Oké. Want ik las dus ook ergens, maar ik weet niet of ik het goed begreep, dat zodra www.domein.nl wordt opgevraagd, er van de CNAME versie een A-record gecachet wordt en dat het daarom niks uitmaakt, maar wellicht heb ik het verkeerd begrepen. Weet jij dat? Omdat ik een template gebruik maakt het niet zoveel uit of ik een A-record of CNAME gebruik, maar ik wil wel graag een consistente keuze maken.

Ook las ik ergens "Don't forget that if you have a CNAME record for a host, you can't have any other record type for that host in your DNS zone."

Ik denk dat dat is wat Ben van Velzen hierboven bedoelt met "De vraag is of je dit domein ook gebruikt voor je MX records. Als dit het geval is mag dit in geen geval een CNAME record zijn."

Dit ging over mijn vraag met betrekking tot mail: "Is het dan slim om voor mail.domein.nl een A-record in te stellen, en voor webmail.domein.nl een CNAME-record die verwijst naar mail.domein.nl?"

Weet jij hier het antwoord op?
 
- SanThe -

- SanThe -

21/07/2015 12:39:28
Quote Anchor link
Volgens mij mag www niet eens een CNAME zijn, maar altijd een A record.

Persoonlijk zou ik alle records altijd een A record maken.
Behalve uiteraard de MX records.

Toevoeging op 21/07/2015 12:43:10:

Ozzie PHP op 21/07/2015 12:39:21:
"Is het dan slim om voor mail.domein.nl een A-record in te stellen, en voor webmail.domein.nl een CNAME-record die verwijst naar mail.domein.nl?"


Ik vind dat die beiden een A record moeten krijgen.
Reden: mail.domein.nl wijst naar een mailserver en webmail.domein.nl wijst naar een webserver.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/07/2015 12:47:12
Quote Anchor link
@SanThe:

Ik kan van alles een A-record maken, geen probleem. Maar kun jij uitleggen waarom ik GEEN CNAME records moet gebruiken? Zijn die daar niet voor bedoeld ofzo?
 
- SanThe -

- SanThe -

21/07/2015 12:51:55
Quote Anchor link
Persoonlijk vind ik bijv. dat web.domein.nl een CNAME zou kunnen zijn van www.domein.nl.
Dat is namelijk zo ongeveer hetzelfde.

En waarom zou je sowieso een CNAME willen gebruiken?
Zo vaak zal het ip-adres niet veranderen.
En mocht het ooit veranderen dan 1 keer ^C en op de rest x keer ^V.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/07/2015 13:00:56
Quote Anchor link
>> En waarom zou je sowieso een CNAME willen gebruiken?

Zodat je inderdaad geen extra IP-adres hoeft te typen. Dat is het enige. Dan hoef ik alleen 1x een IP-adres voor het hoofddomein in te stellen, en 1x voor de mail. Maar als er een goede reden is om A-records te gebruiken dan doe ik dat uiteraard! Het was/is me alleen niet helemaal duidelijk wanneer je dan eigenlijk een CNAME moet gebruiken. Bijv. je kan dit doen:

domein.nl A 1.2.3.4
blog.domein.nl A 1.2.3.4
ftp.domein.nl A 1.2.3.4
pop.domein.nl A 1.2.3.4
smptp.domein.nl A 1.2.3.4
mail.domein.nl A 1.2.3.4

Maar ook:

domein.nl A 1.2.3.4
blog.domein.nl CNAME domein.nl
ftp.domein.nl CNAME domein.nl
pop.domein.nl CNAME domein.nl
smptp.domein.nl CNAME domein.nl
mail.domein.nl CNAME domein.nl

Wat is nu precies het verschil?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

21/07/2015 13:05:14
Quote Anchor link
Volgens mij kan je die CNAME zien als een variabele waarbij je de IP-adres overneemt van het domein die je eraan koppelt.

Dit zou geen merkbaar verschil moeten opleveren, maar constructief lijkt me het laatste beter, zodat je bij het aanpassen van je al je IP-adressen geen typfout o.i.d. maakt waardoor een belangrijke server opeens offline is.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/07/2015 13:07:20
Quote Anchor link
@Aar, maar SanThe zegt weer dat ik beter juist géén CNAME kan gebruiken, maar een A-record. Nu weet ik het ook niet meer :-(
 
- SanThe -

- SanThe -

21/07/2015 13:09:27
Quote Anchor link
Het kan uiteraard beiden.

Maar ik zou alles wat naar een eigen service gaat altijd een A record geven.
Dus mail(server), ftp(server), pop(server), web(server) enz.

Toevoeging op 21/07/2015 13:11:34:

En webmail zou dan een CNAME kunnen zijn van www want die gaan beiden naar de webserver.
 

Pagina: 1 2 3 4 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.