$_SESSION of Cookies

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Koen Vestjens

Koen Vestjens

09/01/2013 12:18:11
Quote Anchor link
Beste PHP-ers,

Het verschil tussen een session variable en een cookie is mij inmiddels duidelijk. Wat ik mij echter afvraag is wanneer je het beste de een en wanneer de andere kunt gebruiken. Bij bijvoorbeeld het inloggen, gebruik je dan een cookie of juist niet? En bij bijvoorbeeld een winkelwagen, welke kun je daar het beste gebruiken?

Bedankt voor het antwoord!
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 14:10:27
 
Kris Peeters

Kris Peeters

09/01/2013 12:22:09
Quote Anchor link
Wanneer het nodig is dat de gegevens bewaard worden nadat de gebruiker zijn browser sluit, gebruik je cookies.
Anders gebruik je sessies.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/01/2013 12:23:43
Quote Anchor link
Let wel op dat je voor de meeste cookies tegenwoordig toestemming moet vragen.
 
No One

No One

09/01/2013 12:24:32
Quote Anchor link
idd..bijv als je een gebruiker toestaat ingelogd te blijven zoiets als facebook doet...
 
- Mark -

- Mark -

09/01/2013 12:30:15
Quote Anchor link
Kris Peeters op 09/01/2013 12:22:09:
Wanneer het nodig is dat de gegevens bewaard worden nadat de gebruiker zijn browser sluit, gebruik je cookies.


Hou er wel rekening mee dat cookies weggegooid kunnen worden door de gebruiker. Je kunt er dus niet van uit gaan dat de gegevens veilig zijn opgeslagen voor langere tijd. De mijne worden bijvoorbeeld weggegooid als ik mijn browser afsluit.

Ik gebruik zelf eigenlijk alleen maar $_SESSION
 
Obelix Idefix

Obelix Idefix

09/01/2013 12:35:15
Quote Anchor link
Bedenk ook dat cookies te vinden zijn op de pc en dus eenvoudig(er) te manipuleren zijn.
Het opslaan van bv een wachtwoord (zeker als plain text) is daarom niet zo verstandig.
 
Kris Peeters

Kris Peeters

09/01/2013 12:36:27
Quote Anchor link
- Mark - op 09/01/2013 12:30:15:
... Je kunt er dus niet van uit gaan dat de gegevens veilig zijn opgeslagen voor langere tijd...


absoluut juist.
Het mag nooit je (je: de scripter) bedoeling zijn om coockies te gebruiken voor het soort informatie dat je absoluut wil bijgehouden zien.
Als je het absoluut wil bijhouden, zet je het op de database.

Voor mij gaan cookies vooral over gebruikers-instellingen. Taalkeuze bv.
 
Koen Vestjens

Koen Vestjens

09/01/2013 13:34:18
Quote Anchor link
Oke bedankt voor de reacties! Dan lijkt het mij verstandig dat ik voor de login een cookie ga gebruiken.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.