Dynamisch form opbouwen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jos Verstraeten

Jos Verstraeten

07/07/2015 18:43:04
Quote Anchor link
Beste leden,

Ik ben op zoek naar een website, voorbeelden, tutorials, ... i.v.m. dynamische forms.

De bedoeling is dus een interactief contact form te ontwikkelen.
Eerst dient de bezoeker de "hoofdvraag" (select box) in te vullen:
Waarover wilt u ons contacteren?
Daarin heb ik 3 verschillende mogelijke antwoorden:
- Idee
- Vraag
- Probleem

Afhankelijk van wat er geantwoord wordt verschijnen er nieuwe form elementen bijvoorbeeld wanneer ik als bezoeker Idee selecteer dan komt er een text veld waarin de persoon zijn idee kan tippen.

Wanneer daarentegen een vraag gesteld wordt, zou het form 3 nieuwe elementen moeten krijgen 2 input fields en 1 text field. (Naam, e-mailadres, de vraag)

En als Probleem geselecteerd wordt wil ik krijg 2 velden met een nieuwe select box met de opties van de verschillende afdelingen en een tekst veld voor het probleem te beschrijven.

Kan iemand me op weg helpen of weet iemand een links naar voorbeelden?

Alvast bedankt!
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 15:48:05
 
Eddy E

Eddy E

07/07/2015 19:30:47
Quote Anchor link
In plaats van een selectbox kan je beter gewoon 3 harde links maken.

Je begint op de pagina website.nl/contact/
De eerste verwijst naar website.nl/contact/idee
De tweede verwijst naar website.nl/contact/vraag
De laatste verwijt naar website.nl/contact/probleem

Met htaccess kan je dat omtoveren naar:
contact.php?type=idee, contact.php?type=vraag, contact.php?type=probleem.

Voordelen:
1 contactpagina = 1 verwerkingspagina
Makkelijk te hanteren (3 modussen is echt nog wel overzichtelijk te houden).
Je kan iemand, op een andere pagina, ook gewoon direct naar de goede pagina linken (op je 404-pagina bijvoorbeeld)
Iedereen ziet wat het adres is: en dus weten ze waar ze zijn.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

07/07/2015 19:39:19
Quote Anchor link
Voor het "interactief" maken van een formulier is JavaScript ook geschikt.

Het is altijd een goed idee om validatie aan de serverzijde te verrichten, maar je zou met JavaScript ook controles aan de clientzijde kunnen doen, nog voordat je het formulier verstuurt.
 
Jos Verstraeten

Jos Verstraeten

07/07/2015 21:25:58
Quote Anchor link
Bedankt voor de reacties, dan ga ik het op Eddy E zijn manier doen, @Thomas ik dacht ook dat het eventueel met javascript en jquery zou moeten lukken, maar misschien is de makkelijkste optie hier wel de beste en minst ingewikkelde...
 
Randy vsf

Randy vsf

07/07/2015 21:51:15
Quote Anchor link
Jos Verstraeten op 07/07/2015 21:25:58:
Bedankt voor de reacties, dan ga ik het op Eddy E zijn manier doen, @Thomas ik dacht ook dat het eventueel met javascript en jquery zou moeten lukken, maar misschien is de makkelijkste optie hier wel de beste en minst ingewikkelde...


de makkelijkste is altijd de minst ingewikkelde?

Met javascript is dit ook vrij makkelijk op te lossen.
je kan een select list maken en met onchange ofzo, de gewenste velden laten zien of een formulier inladen.
 
Eddy E

Eddy E

08/07/2015 12:47:54
Quote Anchor link
Met het nadeel dat je dus niet iemand direct naar de goede pagina kan sturen. Hij moet eerst een SELECT kiezen. Leuk voor schermlezers.
 
Randy vsf

Randy vsf

08/07/2015 15:52:40
Quote Anchor link
Je kan een default waarde meegeven aan de select, waardoor je standaard in het algemene formulier terechtkomt. dus dat MOET valt dan alweer weg.

Je hoeft niet eens een select list te gebruiken, meerdere wegen die naar rome leiden.

Ook staat dit in de OP:
De bedoeling is dus een interactief contact form te ontwikkelen.
Eerst dient de bezoeker de "hoofdvraag" (select box) in te vullen.
Gewijzigd op 08/07/2015 16:26:55 door Randy vsf
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.