E-captain exporteren en importeren in IPB

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Bas C

Bas C

26/09/2010 16:52:31
Quote Anchor link
Hallo,

Ik moet voor een klant een IPB (Invision Power Board) forum opzetten en deze koppelen aan de huidige site. De huidige site is gemaakt in de CMS-software 'E-captain', die ondermeer een ledenadministratie-module bevat. Deze maakt ook een account aan met een wachtwoord en biedt ook een zeer beperkt forum (die dus nu vervangen wordt door de nieuwe). Het nieuwe IPB-forum staat op een apart domein. Nu willen we dus de accountgegevens van e-captain koppelen aan die van het forum; m.a.w. je moet met de gegevens van e-captain kunnen inloggen op het forum.

Nu was, waarschijnlijk net als bij jullie, mijn eerste ingeving om simpelweg de bestaande gegevens eenmalig over te zetten m.b.v. een export van de database en vervolgens het registratieformulier ook een account te laten creeëren op het forum. Helaas is daar probleem 1: we kunnen niets aanpassen in de code van e-captain (en het registratieformulier daarvan) en niet op FTP o.i.d.

Ander idee: we laten IPB gewoon authenticeren via de database van e-captain, gewoon het loginsysteem van IPB aanpassen dat hij in die andere database controleert of de logingegevens kloppen. Helaas, daar is probleem 2, ook na een telefoontje naar Dispi (het bedrijf achter E-captain) krijgen we echt geen toegang tot de database omdat we daarmee het systeem zouden kunnen ontregelen. Kortom; we kunnen op geen enkele fatsoenlijke manier bij de gegevens van e-captain.

Er is echter wél een mogelijkheid om, nadat je bent ingelogd op het controlepaneel, de gehele ledenadministratie (of enkele velden ervan) te exporteren naar een Excel-bestand. Met behulp hiervan zouden we de accounts kunnen laten creeëren in IPB. Echter moet dit natuurlijk op automatische basis gebeuren. Er moet dus een script o.i.d. komen wat automatisch inlogt op het adminpaneel van e-captain, de ledenlijst exporteert, en vervolgens de nog niet-bestaande accounts importeert in IPB en deze kan ik dan in een cronjob automatisch laten aanroepen.

Nu ben ik redelijk bekend met IPB, heb ik een redelijke basis aan PHP en heb ik best wat ervaring, maar ik heb echt geen flauw idee hoe dit te doen. Weet iemand hoe ik dit moet oplossen, of is dat gewoonweg niet mogelijk (binnen praktische haalbaarheid)?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten,
Bas Cooijmans
BC Webdesign

Toevoeging op 27/09/2010 11:31:27:

Ik zat te denken aan cURL en na er wat meer over gelezen te hebben is het hiermee volgens mij ook wel te doen. Iemand hier meer ervaring mee? Is dit geschikt voor mijn doel?
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 04:53:41
 
Bas C

Bas C

27/09/2010 17:38:06
Quote Anchor link
Iemand een idee?
 

27/09/2010 18:42:44
Quote Anchor link
cURL is inderdaad de optie.
Meer heb je niet.
Of je moet van dat e-captain af, wat ik persoonlijk zou doen, want bijvoorbeeld die systeemeisen vind ik best wel onzinnig. Als het een web based product is moet het eigenlijk gewoon op elke pc werken (en terminal en whatever).
Of je moet ze vragen om een API te maken.
 
Bas C

Bas C

27/09/2010 18:46:14
Quote Anchor link
Ja, maar helaas vind de vereniging dat het beste programma en houden ze daar aan vast en is de enige optie een nieuw forum ontwikkelen en koppelen. Ook Dispi wil écht geen toegang geven tot de database, ook als ik ze probeer te overtuigen dat ik kundig genoeg ben en alleen de betreffende plannen zal doorvoeren met eventuele terugkoppeling van hen. Maar goed, bedankt voor je antwoord, ik ga het gewoon proberen met cURL ;)
 

27/09/2010 18:48:20
Quote Anchor link
Ik zeg toch ook niet dat ze je toegang moet geven tot hun database, dat is ook ontzettend onnozel en dom als ze dat wel zouden doen. Ze zouden gewoon een API moeten maken.
 
Bas C

Bas C

27/09/2010 18:59:11
Quote Anchor link
Nouja, hun database is het niet echt; het is gewoon een aparte database voor deze vereniging. We betalen er ook gewoon voor.

Een API is inderdaad de beste optie maar helaas bieden ze die niet en hebben ze ook geen plannen deze te maken omdat daar 'te weinig belangstelling' voor is volgens hen.
 

27/09/2010 19:09:50
Quote Anchor link
Heb je ergens een contract getekend dat het jouw database is?
Volgens mij hebben ze gewoon één database en daar gewoon een aantal tabellen in en definiëren ze jullie dingen aan de hand van jullie id. Niet eens aparte databases met aparte tabellen. Dat is eigenlijk ook nergens voor nodig.
 
Bas C

Bas C

27/09/2010 19:13:27
Quote Anchor link
Ik weet niet wat mijn klant getekend heeft, maar uit het contact met hun blijkt dat ze wel voor iedere vereniging een aparte database hebben die gekoppeld is aan de betreffende site. Lijkt me ook redelijk logisch want anders wordt het erg onoverzichtelijk voor hen denk ik?

Maakt verder ook niets uit; het belangrijkste is dat we er geen gebruik van kunnen maken en het dus op een andere manier moeten klaarspelen.
 

27/09/2010 19:22:36
Quote Anchor link
Mag je die gegevens überhaupt wel gebruiken...
 
Bas C

Bas C

27/09/2010 19:25:07
Quote Anchor link
Tja, het zijn gewoon zelf ingevoerde ledengegevens, dus ik zie niet in waarom niet? Zeker als je ze ook gewoon kunt exporteren...
 
Aad B

Aad B

27/09/2010 20:22:27
Quote Anchor link
gegevens worden nooit eigendom van E-Captain of welke provider dan ook. Draait E-Captain op de servers van de klant of is het SAAS, software-as-a-service die bij E-Captain op servers draait ? Als het bij E-Captain draait wordt het moeilijk, ze kunnen directe toegang anders dan via de applicatie, dus tot HUN database weigeren. En inderdaad, downloads als Excel wordt dan toegestaan. Draait het echter op servers bij jouw klant, eigendom van jouw klant dan is er geen enkele belemmering om tabellen van E-Captain te LEZEN, te kopieren of views ( <- de beste manier) daarop te maken.
Gewijzigd op 27/09/2010 20:23:00 door Aad B
 
Bas C

Bas C

27/09/2010 20:25:55
Quote Anchor link
Het is inderdaad een SAAS, dus kunnen we nergens bij en mogen ze dit soort toegang natuurlijk ook weigeren. Dus inderdaad de enige mogelijkheid is het exporteren naar Excel en dat om te zetten naar CSV en te importeren. Maar de gegevens kunnen inderdaad nooit eigendom worden van hen dus ik ben gewoon vrij die te gebruiken neem ik aan.
 
Aad B

Aad B

27/09/2010 20:41:09
Quote Anchor link
Bas Cooijmans op 27/09/2010 20:25:55:
nooit eigendom worden van hen dus ik ben gewoon vrij die te gebruiken neem ik aan.
Inderdaad, jouw klant is eigenaar van de gegevens en beslist wat er mee gedaan mag worden nadat het gedownload is.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.