Een .com en .nl domein naar zelfde webserver verwijzen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Nofx nofx

nofx nofx

02/12/2014 17:33:05
Quote Anchor link
Ik heb twee domeinnamen geregistreerd. Een .com versie die al online staat, maar ik heb sinds kort ook de .nl naam erbij genomen. Nu wil ik dat de .nl domeinnaam naar de website van de .com verwijst, maar zonder dat de URL wijzigt. Het moet dus geen redirect worden. Alleen hoe doe ik dit?

Ik heb al een beetje gegoogled en zag dat ik iets moet doen met of DNS records of Nameservers. Ik heb net gekeken naar de DNS settings en de Nameservers van beide domeinen, maar die lijken het zelfde te zijn. Ik neem aan dat dat goed is?

Echter heeft de .nl versie nu nog zijn eigen public_html map. Wat moet ik nu doen zodat de .nl versie naar de public_html map van de .com versie verwijst? Waarschijnlijk moet ik aan mijn webhoster vragen of hij het een en ander kan instellen voor mij, maar wat zou hij dan moeten doen?

Iemand hier ervaring mee?
 
PHP hulp

PHP hulp

16/05/2024 18:18:54
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

02/12/2014 20:23:49
Quote Anchor link
Ik neem aan dat de content van beide URL's hetzelfde is? Want Google houdt niet zo van 'duplicated content', wat ten koste gaat SEO-zoekmachine optimalisatie.

Ik raad aan om de site gewoon door te switchen naar .com.
 
Ivo P

Ivo P

02/12/2014 21:58:38
Quote Anchor link
je moet in de apache settings zorgen dat beide domeinen naar dezelfde document root verwijzen.

Je kunt dat de ServerAlias voor gebruiken in de vhost definitie.

In de scripts op de site, of via rewriterules kun je dan evt. kiezen voor een van beide versies.
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

02/12/2014 23:57:43
Quote Anchor link
Je verhaal even gelezen..

Je kunt het inderdaad vragen aan je Host maar ik ben wel een beetje bang voor je dat die niet gaan meewerken.
Gewijzigd op 03/12/2014 00:04:26 door Frank Nietbelangrijk
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

03/12/2014 00:27:59
Quote Anchor link
Ik hoor je over /public_html dus ik vermoed dat je een DirectAdmin controlpanel hebt (die je via :2222 bereikt). Daar kan je bij de Domains ook een domeinpointer toevoegen wat eventueel een alias is.
 
Nofx nofx

nofx nofx

03/12/2014 15:39:21
Quote Anchor link
Ik heb inderdaad een DirectAdmin controlpanel en heb het opgelost met een domain pointer, werkt perfect. Mijn host kwam daar gelukkig ook mee.

In het echt heb ik geen .nl en .com domein. Maar twee verschillende domeinen. Om even een idee te schetsen, ik had eerst: www.facebookplaatjes.nl om plaatjes te maken en direct te posten. Nu kon je daar ook twitter plaatjes maken. De werking van de site is 99% gelijk, behalve dat de één naar facebook.com post en de ander naar twitter.com. Alleen de deomain naam "facebookplaatjes" staat raar wanneer je ook dingen voor twitter kunt doen, dus heb ik twitterplaatjes.nl erbij genomen.

Nu kijk ik op mijn hoofd domein waar je vandaan komt, en bij de ene site krijg je dan een titel te zien als:
"Maak de mooiste Facebook plaatjes" en bij de ander "Maak de mooiste Twitter plaatjes". Zo zijn er op die manier hier en daar wat kleine textuele dingen anders, maar hoef ik niet mijn hele code op twee plekken te onderhouden.

Dus in dit geval vind ik het handig om het tweede domein naar de zelfde code base te laten verwijzen.

En dat voorbeeld van facebookplaatjes is uiteraard volledig fictief. Maar het schets wel precies het scenario waar ik mee zat.
 

04/12/2014 09:54:44
Quote Anchor link
DirectAdmin heeft inderdaad Domain Pointers en Aliases.
Pointer zijn niets anders dan verwijzingen.

Hier staat meer info erover.
Alias vs Pointer
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.