Een simpele FAQ met php
Hoi,
Ik wil graag weten hoe ik een FAQ maak met php. Ik wil dat als je op een tekst klikt je in de tabel eronder de output ziet.
Ik heb al verschillende manieren geprobeerd maar kom er niet uit. Heb het met een form geprobeerd en dan in de onclick=""
En in de balk eronder : if ($vraag ==1) echo 'antwoord1'; Gewoon in de php tag in de tabel cel.
Hoe kan ik dit het beste oplossen ?
Bedankt
Ik wil graag weten hoe ik een FAQ maak met php. Ik wil dat als je op een tekst klikt je in de tabel eronder de output ziet.
Ik heb al verschillende manieren geprobeerd maar kom er niet uit. Heb het met een form geprobeerd en dan in de onclick=""
En in de balk eronder : if ($vraag ==1) echo 'antwoord1'; Gewoon in de php tag in de tabel cel.
Hoe kan ik dit het beste oplossen ?
Bedankt
MySQL is de oplossing.
Je maakt gewoon een database aan met het volgende:
id INT(9)
question VARCHAR(500)
answer TEXT
(een tabel kan je makkelijk aanpassen en maken in phpMyAdmin. Wat meestal wel geleverd wordt met bijv. wamp).
En dan het volgende php gebruiken:
Dit is een vrij simpele voorbeeld hoe je een kleine faq systeem kan maken. Natuurlijk zijn er ook andere wegen.
Bijv:
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
!ATTENTIE! Deze scripts zelf zijn niet veilig om live te gebruiken. Als u ze toch wilt gebruiken bouw de veiligheid in a.u.b.
Je maakt gewoon een database aan met het volgende:
id INT(9)
question VARCHAR(500)
answer TEXT
(een tabel kan je makkelijk aanpassen en maken in phpMyAdmin. Wat meestal wel geleverd wordt met bijv. wamp).
En dan het volgende php gebruiken:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php
$sql = "SELECT question, answer FROM faq WHERE question=" . $_GET['question'];
$q = mysql_query($sql);
$row = mysql_fetch_array($q);
unset($q);
echo "<b>{$row['question']}</b><br />";
echo "<p>{$row['answer']}</p><br />";
?>
$sql = "SELECT question, answer FROM faq WHERE question=" . $_GET['question'];
$q = mysql_query($sql);
$row = mysql_fetch_array($q);
unset($q);
echo "<b>{$row['question']}</b><br />";
echo "<p>{$row['answer']}</p><br />";
?>
Dit is een vrij simpele voorbeeld hoe je een kleine faq systeem kan maken. Natuurlijk zijn er ook andere wegen.
Bijv:
Code (php)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
!ATTENTIE! Deze scripts zelf zijn niet veilig om live te gebruiken. Als u ze toch wilt gebruiken bouw de veiligheid in a.u.b.
VARCHAR(500)
Hou dan wel even in de gaten welke versie van MySQL je gebruikt:
id INT(9)
Waarom die 9? Maak er gewoon een INT van en klaar ben je. Aanvullen tot 9 cijfers doe je wel in de weergave, daar ga je de database niet mee lastig vallen.
Hou dan wel even in de gaten welke versie van MySQL je gebruikt:
Quote:
Tot versie 5.0.3 kon je maar 255 karakters opslaan in een VARCHAR, de rest wordt zonder enige waarschuwing weggegooid.The length can be specified as a value from 0 to 255 before MySQL 5.0.3, and 0 to 65,535 in 5.0.3 and later versions.
id INT(9)
Waarom die 9? Maak er gewoon een INT van en klaar ben je. Aanvullen tot 9 cijfers doe je wel in de weergave, daar ga je de database niet mee lastig vallen.
Bedankt voor de reactie maar ik bedoel het eigenlijk nog simpeler.
Ik wil dat als je op de tekst klikt : Hoe heet mijn moeder?
Je dan in de tabel eronder de echo output ziet.
Volgens mij moet er dan gepost worden zodat je de juiste antwoord ziet.
en dan in de tabel met antwoorden de php code: if ($vraag==1) echo $antwoord1;
if ($vraag==2) echo $antwoord2;
etc
Volgens mij kan dit beter in een array. Ik weet ook niet of ik de tekst als link moet doen of in een form moet plaatsen met een action. Het lukt eigenlijk beide niet.
Ik probeer het nu met een $_SESSION[$antwoord]
Graag wat tips
Thanx
Ik wil dat als je op de tekst klikt : Hoe heet mijn moeder?
Je dan in de tabel eronder de echo output ziet.
Volgens mij moet er dan gepost worden zodat je de juiste antwoord ziet.
en dan in de tabel met antwoorden de php code: if ($vraag==1) echo $antwoord1;
if ($vraag==2) echo $antwoord2;
etc
Volgens mij kan dit beter in een array. Ik weet ook niet of ik de tekst als link moet doen of in een form moet plaatsen met een action. Het lukt eigenlijk beide niet.
Ik probeer het nu met een $_SESSION[$antwoord]
Graag wat tips
Thanx
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door stars satsr
Je kan met javascript werken.
Je bouwt in PHP een javascript array op.. en daarna plaats je alle vragen in een div, met daaronder nog een div waar het antwoord in staat.
De div van 't antwoord zet je op hidden en open je wanneer je op de vraag klikt..
Je bouwt in PHP een javascript array op.. en daarna plaats je alle vragen in een div, met daaronder nog een div waar het antwoord in staat.
De div van 't antwoord zet je op hidden en open je wanneer je op de vraag klikt..
Okay ik denk dat dit meer is wat ik zoek.
Ik ben wel nog een newby en javascript ken ik niet. Heb het wel al geprobeerd met de ShowHide functie maar dat ging niet echt goed.
Heb je misschien een kleine voorbeeld zodat ik die kan aanpassen?
En hoe krijg ik die $Antwoord div van hidden wanneer er een vraag getoond moet worden ?
Het lukt me niet en het lijkt niet eens zo moeilijk.
Thanx,
Ik ben wel nog een newby en javascript ken ik niet. Heb het wel al geprobeerd met de ShowHide functie maar dat ging niet echt goed.
Heb je misschien een kleine voorbeeld zodat ik die kan aanpassen?
En hoe krijg ik die $Antwoord div van hidden wanneer er een vraag getoond moet worden ?
Het lukt me niet en het lijkt niet eens zo moeilijk.
Thanx,
@pgFrank
Nog maar goed dat de rest wordt weggegooid. Waarom mysql hier verwijten dat 'm dit zonder waarschuwing?
Als iemand mij vraagt om 5 liter water te gaan halen met enkel een leeg fles melk, dan denk ik zo van 'ga jij die zelf maar halen...'
Als je een veld aanmaakt met enkel 255 tekens, dan moet je je daaraan houden. punt.
Wil je dan toch 5 liter water, dan zet je je fles desnoods in een grote kom.
We weten intussen wel dat je tegen mysql bent, maar dit vind ik dan weer onzinnige posts.
Quote:
Tot versie 5.0.3 kon je maar 255 karakters opslaan in een VARCHAR, de rest wordt zonder enige waarschuwing weggegooid.
Nog maar goed dat de rest wordt weggegooid. Waarom mysql hier verwijten dat 'm dit zonder waarschuwing?
Als iemand mij vraagt om 5 liter water te gaan halen met enkel een leeg fles melk, dan denk ik zo van 'ga jij die zelf maar halen...'
Als je een veld aanmaakt met enkel 255 tekens, dan moet je je daaraan houden. punt.
We weten intussen wel dat je tegen mysql bent, maar dit vind ik dan weer onzinnige posts.
'Tumbler:
@pgFrank
Quote:
Tot versie 5.0.3 kon je maar 255 karakters opslaan in een VARCHAR, de rest wordt zonder enige waarschuwing weggegooid.
Ik vind dat niet zo goed, als je te veel data naar de db gooit omdat je bijvoorbeeld ergens een fout hebt gemaakt, en de database geeft dat niet aan, dat is toch slecht. Verder is het volgens mij overal zo waar je tot een bepaald maximum aan tekens kan invoeren dat je gewaarschuwd wordt dat je dat aantal overscheid.
'Tumbler:
Ja, en dat zeg je dan, dus dan geef je toch een waarschuwing. Of ben je dan echt zo stom dat je dan dat denkt maar toch vijf keer op en neer gaat?
'Tumbler:
Ja, en als je niet weet dat je daar niet aan houd?
'Tumbler:
Dat volg ik niet.
'Tumbler:
Die van jou ook. Niet iedereen weet dat mysql de zooi gewoon afkapt. Dus als dat dan gebeurt bij iemand, en die heeft totaal geen idee van databases, dan gaat die hier weer een vraag stellen....
Hoi Kari,
Ik vind wel dat je gelijk hebt, ik wist namelijk niet dat me tekst zonder waarschuwing werd afgekapt. Dit is in mijn geval zeer belangrijk om te weten.
Hierom wil ik de tekst die men invoert in de invulveld eerst naar een tekstfile saven, bv tekst1.txt en dan de .txt bestanden opslaan in mysql.
Hoe kan ik dit het makkelijkste doen ?
Thanx,
Ik vind wel dat je gelijk hebt, ik wist namelijk niet dat me tekst zonder waarschuwing werd afgekapt. Dit is in mijn geval zeer belangrijk om te weten.
Hierom wil ik de tekst die men invoert in de invulveld eerst naar een tekstfile saven, bv tekst1.txt en dan de .txt bestanden opslaan in mysql.
Hoe kan ik dit het makkelijkste doen ?
Thanx,