Eigen webserver opzetten met externe hardeschijf

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 3 4 volgende »

Stefan H

stefan H

22/12/2014 18:26:36
Quote Anchor link
Kan iemand mij opzeg helpen met het volgende ,

Graag zou ik een eigen web server opzetten op een externe schijf , gebruik nu wamp als test omgeving maar zou graag dit op een aparte server willen,
Wat ik mij af vraag kan je meerdere websites laten draaeien op zo aparte server bijv. 1 van synology met 1 harde schijf ?

Heb hier nog weinig ervaring mee maar lijkt me leuk als dit kan .

Is het dan ook mogelijk om meerdere domeinnamen te gebruiken die doorlinken naar deze server ?

Graag zou ik wat tips krijgen wat ik hiervoor nodig heb en wat eventueel de beste servers zijn ?

Alvast bedankt voor reactie
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 03:50:12
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

22/12/2014 18:40:01
Quote Anchor link
Het is geen enkel probleem met de Synology. Ik raad alleen aan om deze te gebruiken voor hobby/privé-doeleinden, en niet voor commercieel hostinggebruik.

Kijk eens naar:
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/480

Je kan vast ergens in de Synology de VirtualHosts aanpassen, zodat je meerdere domeinnamen een eigen plekje kan geven voor hun bestanden.

het enige wat je moet doen is port 80 in je router forwarden naar je Synology.
Gewijzigd op 22/12/2014 18:40:54 door - Ariën -
 
Stefan H

stefan H

22/12/2014 18:44:52
Quote Anchor link
Het is hobbymatig maar meer voor gebruik voor wat websites van mezelf en evt van wat vrienden , maar voor de duidelijkheid alle websites kan je altijd nog bereiken via hun eigen domein naam ? Of word het dan een SUB Dir onder mijn eigen ip adres ?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

22/12/2014 18:49:35
Quote Anchor link
Dat kan je in de VirtualHosts helemaal instellen per domeinnaam.

De domeinnamen moeten in de DNS van hun provider wel naar jouw externe IP-adres verwijzen. Het gaat daar om het A-record.

Ik hoop dat je eruit komt, anders hoor ik het graag.
Gewijzigd op 22/12/2014 18:51:26 door - Ariën -
 
Stefan H

stefan H

22/12/2014 18:53:14
Quote Anchor link
Bedankt voor je tips
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

22/12/2014 19:12:52
Quote Anchor link
Persoonlijk ben ik van mening dat het hosten van websites (die dus gereed zijn) en het ontwikkelen van websites compleet anders is. Ik weet niet wat je precies wilt maar ontwikkelen op je eigen pc is mij inziens het handigst. Vanwege de problemen die ik had op mijn Windows8 omgeving heb ik naast Windows ook Centos 7 geïnstalleerd op mijn pc. Natuurlijk is het even doorbijten eer je je configuratie hebt zoals je wil maar als je daar de hobby in ziet is dat geen enkel probleem. Voor mij geldt dat Windows op dit moment amper gebruikt wordt. En apache/php is echt vele malen sneller op een linux bak.

In plaats van synology server aan te schaffen kun je ook overwegen om een VPS te huren. Je kan best heel wat maandjes een VPS huren voor de prijs van zo een synology webserver. Ik zeg dit omdat ik inmiddels van mijzelf weet dat na een paar maanden spelen zo een apparaat links blijft liggen.
 
Aad B

Aad B

22/12/2014 20:20:14
Quote Anchor link
Een uitstekend alternatief is een Raspberri Pi, een servertje in credit-card formaat gevoed door een oude (micro-usb) telefoonoplader. Klein, zuinig, volledig linux en dus een prima webserver(tje) voor kleingebruik. Ik draai daar 4 websites op en inderdaad alleen voor in kleine kring, vrienden en familie. Je leert er heel veel van en het kost echt weinig. Momenteel werk ik met een 32Gb "harde schijf" (usb-stick). Als boot medium gebruikt mijn raspberry een 256Mb shdc kaartje. Voor pakweg 50 euro heb je een zuinige server.
 
Stefan H

stefan H

22/12/2014 20:37:32
Quote Anchor link
Het idee is gewoon eigen gemaakte websites (meer dan 1) op eigen server te laten draaien , wel met php en mysql DB kan dat ook op een rasperry PI? Als ontwerp omgeving gebruik ik gewoon wamp op een Windows computer wat prima werkt . Het gaat er dus om om gewoon de websites te laten draaien op eigen server.

Als er nog meer tips zijn hou ik me aanbevolen

Bedankt voor de reacties
 
Aad B

Aad B

22/12/2014 21:18:03
Quote Anchor link
==>> kan dat ook op een rasperry PI?
JA, op Rasperry PI kan je een gewone Debian linux draaien. Er is een distro image beschikbaar om meteen mee op te starten. Er zijn heel veel HowTo's voor verdere inrichting. Ik draai Debian GNU/Linux met Apache/2.2.22 (Debian), php 5.4.35-0+deb7u2, MySQL 5.5.
Meer info en howto die ik gebruikt heb:
http://my-music.mine.nu/images/rpi_raspianwheezy_setup.pdf
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

22/12/2014 21:56:36
Quote Anchor link
Er zijn mensen die problemen kregen met de filesystem van de PI... iemand hier ervaring mee?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

22/12/2014 22:00:47
Quote Anchor link
Wat voor problemen? Ikzelf heb een simpele webserver geinstalleerd op mijn SD-kaart met een SVN-servertje erop. Geen problemen gehad.
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

22/12/2014 23:22:17
 
Aad B

Aad B

23/12/2014 00:05:34
Quote Anchor link
Frank Nietbelangrijk op 22/12/2014 21:56:36:
Er zijn mensen die problemen kregen met de filesystem van de PI... iemand hier ervaring mee?
Ja, heb ik ruime ervaring mee, sd kaartjes raken defect bij intensief gebruik (7x24). Ik heb inmiddels het Linux filesysteem verhuisd naar USB-stick. Mijn PI start nu alleen nog maar op van een (256Mb) sd kaartje en gebruikt daarna de sd niet meer. Het defect raken is voorbij!
Gewijzigd op 23/12/2014 00:11:27 door Aad B
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

23/12/2014 00:21:38
Quote Anchor link
Dank je Aad,

Mag ik hieruit opmaken dat een USB stick langer mee gaat dan een SD kaartje en dat er bij een USBstick dus een andere techniek gebruikt wordt?
 
Aad B

Aad B

23/12/2014 00:31:15
Quote Anchor link
@Frank: Ja, ik neem aan van wel, USB-memory-sticks kunnen kennelijk veel meer (7x24) i/o aan. Ik heb daar verder geen technische verklaring voor. Ik heb deze handleiding gevolgd en ben zeer tevreden:
http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=29&t=44177
Voorheen was ik elke maand wel een keer bezig om een backup image opnieuw op het kaartje te zetten en wanneer dat niet meer lukt een nieuw kaartje (4GB) te kopen en daarop een nieuw image te zetten. Ik heb 4 kleine websites voor familie/vrienden maar op een gegeven moment wordt je toch "gevonden" en vind ik toch dagelijks honderden 404 in logfiles hetgeen toch veel i/o geeft wat sd kaartjes verpest. Nu alles op USB en geen i/o problemen meer.
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

23/12/2014 00:57:35
Quote Anchor link
Goed om te horen Aad,

Mooi projectje voor mij en mijn zoon na de kerst :-) ( Raspberry PI ligt hier al maar zal hem even moeten afstoffen).
 
Willem vp

Willem vp

23/12/2014 08:10:07
Quote Anchor link
> Mag ik hieruit opmaken dat een USB stick langer mee gaat dan een SD kaartje

Volgens mij is er iets anders aan de hand. Het probleem is, dat er zoveel factoren zijn die de boel kunnen beïnvloeden. Het kan bijvoorbeeld een voeding zijn die net niet voldoende stroom levert, of een SD-kaart die niet goed compatible is met de RPi.

Verder telt de grootte ook mee (yes, size DOES matter! ;-) ). Flash-geheugen kan maar een beperkt aantal keren worden herschreven; het maakt niet uit of je het in een USB-stick hebt zitten of in een SD-kaart. Maar als je een kleine SD-kaart hebt en veel schrijfacties, zal elk stukje geheugen vaker worden overschreven dan wanneer je een grote USB-stick hebt.

Stel dat een basisinstallatie 2GB kost. Dat is data die redelijk statisch is en dus niet vaak wijzigt. Bij een SD-kaart van 4GB hou je dan 2GB over voor overige data. Daarvan gebruik je nog eens 1 GB voor software-installaties en website-data (afbeeldingen) enzo, die ook redelijk statisch is. Vervolgens hou je 1 GB over voor dynamische data, zoals databases en logfiles. Een database zal veel schrijfacties geven. Om te voorkomen dat elke keer dezelfde geheugensector wordt overschreven, zal de management-software van de flashkaart de schrijfacties distribueren over de vrije sectoren.

Bij een SD-kaartje van 4 GB heb je dus 1 GB over om die schrijfacties over te verdelen. Bij een USB-stick van 32 GB (ik gebruik even de getallen die Aad noemde in zijn post) hou je na aftrek van die 3 GB statische data nog 29 GB over voor je dynamische data, waardoor een sector veel minder vaak beschreven zal worden. Gaat je SD-kaart na een maand kapot, dan kun je daaruit extrapoleren dat een USB-stick het ongeveer 2,5 jaar uit zal houden. En aangezien extrapolatie een zekere onnauwkeurigheid geeft kan dat ook rustig 2 jaar of 3 jaar zijn. Daarnaast heeft vrije ruimte de neiging om zich te vullen, waardoor de pool met vrije sectoren kleiner wordt en bij gelijkblijvend aantal schrijfacties de levensduur ook weer wordt verkort.

Een manier om deze factor wat minder een rol te laten spelen is door de filesystems die nodig zijn voor het booten van het besturingssysteem (dus in ieder geval je root filesystem, en als daar aparte filesystems voor zijn aangemaakt ook /boot, /usr en/of /var) read-only te maken in je fstab. Dat zou een probleem kunnen geven met logging en daarom moet je /var/log wel eerst symlinken naar een filesystem dat wél beschrijfbaar is. Zo is de kans dat je je RPi niet meer kunt booten door een beschadigd filesystem een stuk kleiner geworden.

Nog een ander puntje met RPi is dat de USB-poorten en de netwerkpoort gebruik maken van dezelfde bus. Het is dus niet mogelijk om gelijktijdig I/O te doen op zowel het netwerk als de USB-stick. Afhankelijk van wat je met je RPi doet, kan dat een performance-probleem geven. In dat geval kan het verstandig zijn je data juist op een SD-kaart te zetten.

Tot slot moet je je realiseren dat een RPi een experimenteerbordje is. Ga er dus geen dingen mee doen die belangrijk zijn.
Gewijzigd op 23/12/2014 08:10:52 door Willem vp
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

23/12/2014 09:16:22
Quote Anchor link
Dank je willem.

Vooral jouw laatste zin is precies het gevoel dat ik erbij heb. Leuk voor hobby maar voor wat serieuzere zaken is het nou nét niet wat je zoekt.
 
Aad B

Aad B

24/12/2014 14:08:16
Quote Anchor link
Willem vp op 23/12/2014 08:10:07:
>Tot slot moet je je realiseren dat een RPi een experimenteerbordje is.
Nonsens, dat is een perceptie en wat je er zelf van maakt. In je android telefoon draait ook een simpele linux, is dat ook een experimenteerbordje? Ik citeer even de tekst van de developer die de howto schreef: I use one of my Pi's (Pies?) in a more or less Mission Critical Application on another continent, and was getting concerned with the reports about SD cards getting corrupted. Apparently, these cards are not really made for heavy read/write applications, although nice and cheap in educational and hobby environments.

Alles wat je schrijft over SD kaart en USB is voor mij een gelopen race. Mijn sd-kaartjes gaan maximaal een maand mee. Alles onderzocht, drie voedingen (2A), scoop langdurig erop (en ja, ik heb ook een soldeerbout), professionele stabiele voeding voeding erop, diverse merken SD kaartjes 2Gb en 4Gb. Allemaal pet. Mijn PI draait nu al veel langer op USB. Ik ga er niet van uit en ik durf het ook niet aan om schrijf acties te spreiden en er een 32Gb sd-kaartje in plaatsen. Nogmaals: Apparently, these cards are not really made for heavy read/write. Verder is het geen mission critical toepassing, ik draai er 4 domeinen op dat door een klein groepje gebruikt wordt maar we willen wel graag dat ik niet 1x per maand moet restoren. De meest heftige i/o is het op uurbasis ophalen van 60 meterstanden (minutenwaarden) op 3 electriciteits meters in drie woningen. Daarnaast draait er 1 developmentsite op die incidenteel wordt gebruikt.

Tenslotte nog dit, het uitgangspunt in deze topic was volgens mij een kleine server en hiervoor is de PI uitermate geschikt. Daarnaast is de PI ook wel geschikt voor kleine embedded toepassingen. Ik ken twee cafe's die er een camera beveiligingssysteem op draaien. Ik schat zomaar in dat er nog veel meer toepassingen draaien die niet des experimenteerdbordjes zijn.
Gewijzigd op 24/12/2014 14:16:44 door Aad B
 
Willem vp

Willem vp

24/12/2014 16:13:15
Quote Anchor link
> Nonsens, dat is een perceptie en wat je er zelf van maakt.

Nee, dat maak ik er niet zelf van. De Raspberry Pi Foundation is een educatieve liefdadigheidsinstelling die het computeronderwijs wil stimuleren door goedkope computers aan te bieden. De RPi is dus primair bedoeld om mee te experimenteren/leren. Zie ook http://www.raspberrypi.org/help/what-is-a-raspberry-pi/

> Ik citeer even de tekst van de developer die de howto schreef

Even voor alle duidelijkheid: we hebben het hier niet over een RPi-developer, maar over een hobbyist die een RPi gebruikt als thermostaat. Een typische experimenteerbordtoepassing. ;-) In een andere post schrijft hij overigens dat wanneer een applicatie echt kritisch is, hij zelf ook geen RPi zou gebruiken.

> In je android telefoon draait ook een simpele linux, is dat ook een experimenteerbordje?

Nee. Maar die vallen niet te vergelijken met RPi. Zitten enkele tientallen, zo niet honderden miljoenen euro's verschil in ontwikkelbudget tussen. Ik heb een paar jaar gewerkt op een afdeling die embedded software maakt voor mobiele telefoons en we zaten al met zo'n 20-30 ontwikkelaars op ons stukje software, dat maar een fractie uitmaakte van het totaal dat in zo'n telefoon zit.

Het bedrijf waar ik momenteel werk heeft een stuk of 600 meetsystemen die aangedreven worden door een embedded Linux-doos (geen RPi). Al die systemen draaien vanaf een SD-kaart (het nadeel van USB-sticks is dat ze uitsteken, waardoor ze af kunnen breken) en in de bijna 3 jaar dat ik ermee werk heb ik nog geen enkel systeem terug zien komen met een kapotte SD-kaart.

Een RPi kun je inderdaad voor veel meer dingen gebruiken dan alleen een beetje gefröbel. Webserver, backup/extra DNS-server, servermonitor, lichtkrant, bewakingscamera, noem maar op. Maar het blijft garantie tot de spreekwoordelijke deur, want ze zijn niet ontworpen op stabiliteit. Een van de meest spannende dingen vind ik ook het upgraden van het OS, omdat ik het al een paar keer mee heb gemaakt dat een RPi brickte. En blijkbaar gaan ze dus ook niet lekker om met SD-kaarten. Maar dat ligt volgens mij meer aan de RPi dan aan de SD-kaart.
 

24/12/2014 17:27:22
Quote Anchor link
Persoonlijk, maar pin me er niet op vast, vindt ik dat het ontwikkelen op een soortgelijke machine moet.
Wat veelal wordt gebruikt op mijn werk zijn virtuele servers op basis van VirtualBox.

Deze server worden ingericht met een simpel commando, Vagrant, waarnaar Vagrant de server compleet installeert zoals jij hebt aangegeven. Dit doet Vagrant met Ansible.

Ik heb een dergelijke machine gemaakt waar je een website op kan plaatsen. Het betreft een CentOS machine met PHP 5.5 of 5.6 geinstalleerd.

Je kan dan gemakkelijk met FTP e.d verbinden en je website lokaal testen op een Linux machine die vegelijkbaar is aan een live webserver, ligt eraan waar je op gaat hosten natuurlijk.

Dit soort webservers kunnen ook op afstand worden ingericht. Je kan een webserver laten managen dmv code en ook herzien als er bijvoorbeeld iets misgaat.

https://github.com/rickdgraaff/ansible-sandbox

Meehelpen om de server met meer info te voorzien vindt ik prima, fork hem maar en help mee een nette webserver op te zetten met ISPconfig e.d.
 

Pagina: 1 2 3 4 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.