encrypten / decrypten met keyword?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2

Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/07/2011 18:58:54
Quote Anchor link
The Force op 10/07/2011 16:37:06:
Of moet ik (veel te kort door de bocht) tegen hem zeggen "ja kies die maar"? Je komt hier toch wat om te leren?

Oh, dat mag je best zeggen hoor :) Ik heb me nooit eerder in encryptiemethodes verdiept en mocht het inderdaad zo zijn dat 1 methode beter is dan alle andere dan zou ik wel graag willen weten welke dat dan is. Ik ben het met je eens dat het beter is om zelf er ook wat over te lezen en dat zal ik ook zeker doen. Maar het zou wel al prettig zijn om op voorhand te weten wat de beste keuze is (tenminste als er uberhaupt een beste keuze is, misschien zijn alle methodes even goed) en waarom?
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 21:10:56
 
The Force

The Force

10/07/2011 23:47:27
Quote Anchor link
AES-256. Wordt ook gebruikt door de Amerikaanse overheid. Is snel en zeer veilig. Uitgevonden door twee Belgen die hun uitvinding "Rijndael" noemden (een woorspeling op de namen van de twee). Het door hun verzonnen algoritme heeft volgens Wikipedia gewonnen in een competitie (waar bedrijven als IBM e.d. aan mee deden) dankzij "de combinatie van veiligheid, prestatie, efficiëntie, eenvoud en flexibiliteit". In mcrypt wordt het algoritme MCRYPT_RIJNDAEL_256 genoemd.

Kijk eens naar de reactie van "bantam at banime dot com 09-Dec-2008 05:06" op mcrypt_encrypt. Kopieer de twee functies, kies je wachtwoord en je bent klaar! Dankzij de base64 encode is het resultaat ASCII en hoef je het niet in een BLOB veld op te slaan in de database. Dit zorgt wel voor bijna een verdubbeling van de benodigde ruimte. Wil je dat niet, kijk dan naar de comment van "jamesthome at yahoo dot com 22-Feb-2010 06:05". Let daarnaast wel op: de SALT (oftewel het wachtwoord) kan je het beste hashen met sha1, met binaire output. Dat doe je zo:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
hash("SHA256", $password, true);
?>


Een nadeel van AES-256 (volgens een PHP.net comment) is dat het resultaat groter is dan bij andere encryptiemethoden. Ik heb het niet zelf uitgeprobeerd, maar als dit een bezwaar is zou je een vergelijking moeten doen. Ik zou zeggen: je hebt niet zoveel privacygevoelige data en wat je wil versleutelen zal niet al te groot zijn (een e-mailadres, postcode, wachtwoord, etc.). Je hoeft je volgens mij niet druk te maken om de grootte.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/07/2011 23:58:20
Quote Anchor link
Wow, dankjewel voor je uitgebreide reactie!!!!

In dit voorbeeld is de SALT dus het wachtwoord?

Wat bedoel je met "Dankzij de base64 encode is het resultaat ASCII en hoef je het niet in een BLOB veld op te slaan in de database."

ASCII houdt in dat het geldige tekens zijn ofzo? Wil dit dan zeggen dat ik het in een textveld kan opslaan? Of varchar?

P.s. Vreemd, bij mij staan de tijden van 05:06 en 06:05 precies een uur later :-s
 
The Force

The Force

11/07/2011 00:17:17
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 10/07/2011 23:58:20:
Wow, dankjewel voor je uitgebreide reactie!!!!

In dit voorbeeld is de SALT dus het wachtwoord?

Ja.

Ozzie PHP op 10/07/2011 23:58:20:
Wat bedoel je met "Dankzij de base64 encode is het resultaat ASCII en hoef je het niet in een BLOB veld op te slaan in de database."

ASCII houdt in dat het geldige tekens zijn ofzo? Wil dit dan zeggen dat ik het in een textveld kan opslaan? Of varchar?

Het resultaat kan tekens bevatten die niet voldoen aan de ASCII standaard. In een binary veld kan je alles opslaan (ASCII is onder water ook binary). Lees maar eens "vincent at verbrugh dot nl 01-Mar-2006 09:55" en "triptripon at gmail dot com 05-Feb-2006 11:28" op http://php.net/manual/en/ref.mcrypt.php . Als je er een base64 encode over doet dan is het wel 'gewoon tekst' en kan je het dus veilig in een varchar/text opslaan (zolang je bij varchar de maximum lengte maar niet overschrijdt).
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/07/2011 00:45:15
Quote Anchor link
Oké, mag ik je heel hartelijk bedanken? Hier kan ik weer even mee vooruit. Thanks!!
 
The Force

The Force

11/07/2011 00:46:02
Quote Anchor link
No worries!
 

Pagina: « vorige 1 2



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.