Facturen database

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Barry

Barry

20/10/2008 19:16:00
Quote Anchor link
Goedenavond mede programmeurs,

ik heb al nagedacht en gegoogled, maar nog steeds geen idee.
Ik moet een database ontwikkelen welke facturen bijhoud.
Simpel natuurlijk, maar er is een punt waar ik over twijfel.

Ik ga zowieso voor 3 tabellen: facturen, facturen_producten, producten.
De facturen_producten houdt alle producten die gefactureerd worden op die ene factuur. Er is een probleempje, soms moeten specifieke items op de factuur komen te staan, die niet in de productenlijst thuishoren.
Zoals kortingen, service, geld retour.
Moet ik dit nu in een losse tabel zetten, of het toch maar bij de tabel producten in proppen.
Hoe doen ze dit bij winkels? Als je een bepaald artikel voor een andere prijs krijgt, dan wordt niet voor alle facturen die prijs veranderd, dus hóe slaan ze dat op?

Hoop dat m'n vraag duidelijk is.

In afwachting van jullie tips,
en alvast bedankt.

Barry
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 00:36:57
 
Pieter Jansen

Pieter Jansen

20/10/2008 19:18:00
Quote Anchor link
ik neem aan dat die prijzen na korting en dergelijke alsnog een vaste prijs mee krijgen. Dus volgens mij hoef je dat niet op te slaan. Dat gebeurt al voor het weggeschreven wordt. Maar je zou een veldje bij producten kunnen maken voor (speciaal) en speciaal kan dan korting of iets dergelijks zijn
 
Barry

Barry

20/10/2008 19:22:00
Quote Anchor link
Merijn, bedankt voor je reactie,
Zover had ik zelf ookal gedacht, maar bijvoorbeeld items op de factuur als, inname van een product, montagekosten, etc. Dat wil je toch niet in een producten-tabel hebben staan?
 
Joren de Wit

Joren de Wit

20/10/2008 20:21:00
Quote Anchor link
In de tabel facturen_producten zul je allereerst ook de huidige prijs van het product op willen slaan. Deze kan namelijk veranderen in de loop der tijd, maar je factuur verandert uiteraard niet. Net als de prijs, kun je vervolgens ook de korting in deze tabel opnemen als het om korting op een specifiek product gaat.

Dingens als algemene korting, service, montage, e.d. zou ik ook gewoon als producten beschouwen. Het zijn immers dingen die je aan een klant verkoopt en ze komen dan ook gewoon als producten op de factuur te staan. In je applicatie zul je het wel zo moeten scripten dat je zelf bedragen voor deze 'producten' kunt invullen op moment van verkoop, er zullen immers geen standaard bedragen hiervoor in de database staan.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.