form action i.c.m. dynamische url

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pim Meijer

Pim Meijer

07/08/2012 17:11:15
Quote Anchor link
Goedemiddag,

Ik heb een klein systeem gemaakt om te te controleren of er een huisje beschikbaar is. De content van de pagina's worden dynamisch geladen uit een database of wordt geinclude als de content php bevat. Nu heb ik dus een php page met een contact form maar kan niet uitvissen welke action ik hem moet geven aangezien alle content dynamisch in één bestand wordt geladen wat natuurlijk index.php is.

Het contactformulier en de bijbehorende php code heeft de volgende url index.php?pageid=5.

Mijn form action is als volgt:

<form action="index.php?pageid=5" method="get">

Als ik mijn form submit valt de pageid weg en vind hij dus geen php code. Ik kan hem direct linken naar het bestand maar dan valt er veel dynamische functionaliteit weg.

Het is een niet al te duidelijk verhaal maar ik hoop op wat advies.

Alvast bedankt,
 
PHP hulp

PHP hulp

17/05/2024 03:18:31
 
Erwin H

Erwin H

07/08/2012 17:25:45
Quote Anchor link
Zet er een hidden input in met als name 'pageid' en als value '5'. Die gaat dan mee met het form als het gesubmit wordt.
 
Kris Peeters

Kris Peeters

07/08/2012 17:28:43
Quote Anchor link
Ja, klassiek probleem. Als je een formulier met GET opstuurt, kan je niet zomaar variabelen in de action zetten.
 
Marco PHPJunky

Marco PHPJunky

07/08/2012 17:29:32
Quote Anchor link
probeer het eens met:
verrader van GET naar POST (form method)

En anders kan je hem idd als hidden field mee geven aan de form submit..
 
Kris Peeters

Kris Peeters

07/08/2012 17:48:54
Quote Anchor link
Marco PHPJunky op 07/08/2012 17:29:32:
... verrader van GET naar POST (form method)


Wel ja ... Die keuze zou je niet mogen maken op basis van dit probleem.

Over het algemeen zou je de keuze moeten maken op deze basis:
- Een POST gebruik je wanneer de gebruiker content toevoegt of aanpast aan een website.
- Bij een GET gebruik je variabelen in de url waarmee de website content laadt.

Bij GET ga je vooral id's in de url zetten, of waarden die in de php-file in een switch staan.
Bij GET krijg je ook een resultaat dat je kan bookmarken. Bij POST zou je dit nooit willen doen.

Het is me niet volledig duidelijk wat hier precies de bedoeling is en wat dus de beste optie is.
 
Pim Meijer

Pim Meijer

07/08/2012 17:55:43
Quote Anchor link
Geweldig gasten, hidden input did the trick!
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.