Form gegevens verzenden via ajax

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Brecht S

Brecht S

15/11/2014 15:09:57
Quote Anchor link
Ik probeer hier data uit een form via ajax door te sturen naar een andere pagina. Alleen wil dit niet lukken.

Ik krijg de value van de input firstname niet door in mijn ajax. Dit is maar een voorbeeld. Later wil ik dit uitbreiden. De bedoeling is om zo een validatie te kunnen doen van bepaalde inputs of die wel of niet ingevuld zijn.

Of ik nu iets invul in de firstname input of niet, ik krijg altijd dezelfde alert te zien, nl: 'Please fill in ...' wat dus volledig fout is.

Hieronder mijn javascript file:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
<script type="text/javascript">
$(document).ready(function(){
$("#submit1234").click(function(){


var firstname = $('input[name="template-contactform-firstname"]').val()


// Returns successful data submission message when the entered information is stored in database.
var dataString = 'firstname1='+ firstname;
if(firstname=='')
{
alert("Please Fill All Fields "+firstname);
}
else
{
// AJAX Code To Submit Form.
alert("Ok "+firstname);
$.ajax({
type: "POST",
url: "cta-aut.php",
data: dataString,
cache: false,
success: function(result){
alert(result);
}
});
}
return false;
});
});                        
</script>    


En als laatste mijn html form (deze zit in een bootstrap modal, maar maakt volgens mij geen verschil):

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
                        <div class="modal fade" id="cta-aut-modal" tabindex="-1" role="dialog" aria-labelledby="myModalLabel" aria-hidden="true">
                            <div class="modal-dialog">
                                <div class="modal-body">
                                    <div class="modal-content">
                                        <div class="modal-header">
                                            <button type="button" class="close" data-dismiss="modal" aria-hidden="true">&times;</button>
                                            <h4 class="modal-title" id="myModalLabel">Vraag uw demo aan</h4>
                                        </div>
                                        <div class="modal-body">
                                        
                        
                        <div class="style-msg successmsg" id="contact-form-result2"></div>
                        <div class="style-msg errormsg" id="contact-form-result3"></div>

                        <form class="nobottommargin" id="template-contactform" name="template-contactform">

                            <div class="form-process"></div>

                            <div class="col_one_third">
                                <label for="template-contactform-firstname">Voornaam <small>*</small></label>
                                <input type="text" id="template-contactform-firstname" name="template-contactform-firstname" value="" class="sm-form-control " />
                            </div>

                            <div class="col_one_third">
                                <label for="template-contactform-lastname">Achternaam <small>*</small></label>
                                <input type="text" id="template-contactform-lastname" name="template-contactform-lastname" value="" class=" sm-form-control " />
                            </div>
                            
                            <div class="col_one_third col_last">
                                <label for="template-contactform-email">Email <small>*</small></label>
                                <input type="text" id="template-contactform-email" name="template-contactform-email" value="" class=" sm-form-control" />
                            </div>

                            <div class="clear"></div>

                            <div class="col_one_third">
                                <label for="template-contactform-website">Website URL <small>*</small></label>
                                <input type="text" id="template-contactform-website" name="template-contactform-website" value="" class="sm-form-control " />
                            </div>
                            
                            <div class="col_one_third">
                                <label for="template-contactform-phone">Telefoon <small>*</small></label>
                                <input type="text" id="template-contactform-phone" name="template-contactform-phone" value="" class="sm-form-control " />
                            </div>

                            <div class="col_one_third col_last">
                                <label for="template-contactform-role">Uw functie <small>*</small></label>
                                <input type="text" id="template-contactform-role" name="template-contactform-role" value="" class=" sm-form-control" />
                            </div>

                            <div class="clear"></div>

                            <div class="col_full">
                                <label for="template-contactform-message">Wat is uw belangrijkste uitdaging op het vlak van marketing en verkoop?</label>
                                <textarea class="sm-form-control" id="template-contactform-message" name="template-contactform-message" rows="6" cols="30"></textarea>
                            </div>

                            <div class="col_full hidden">
                                <input type="text" id="template-contactform-botcheck" name="template-contactform-botcheck" value="" class="sm-form-control" />
                            </div>

                        </form>
                        
                        

                        
                                        </div>
                                        <div class="modal-footer">
                                            <button type="button" class="btn btn-default" data-dismiss="modal">Sluiten</button>
                                            <button class="btn btn-success" id="submit1234">Verzenden</button>
                                        </div>
                                    </div>
                                </div>
                            </div>
                        </div>

Gelieve in het vervolg bij code de [code][/code]-tags gebruiken.
Hier kan je meer lezen over de mogelijke opmaakcodes.
Alvast bedankt![/modedit]
Gewijzigd op 15/11/2014 15:22:37 door Brecht S
 
PHP hulp

PHP hulp

28/04/2024 13:07:02
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

15/11/2014 15:10:54
Quote Anchor link
Op lijn 6 mist een punt-komma overigens, en je AJAXcode is commented, en zal dus niet worden uitgevoerd.
Gewijzigd op 15/11/2014 15:12:13 door - Ariën -
 
Brecht S

Brecht S

15/11/2014 15:12:48
Quote Anchor link
Momenteel gaat het mij hier om de alerts. Maar heb de ajax code aangepast.

Ik krijg de value van de input firstname niet door in mijn ajax. Dit is maar een voorbeeld. Later wil ik dit uitbreiden. De bedoeling is om zo een validatie te kunnen doen van bepaalde inputs of die wel of niet ingevuld zijn.

Of ik nu iets invul in de firstname input of niet, ik krijg altijd dezelfde alert te zien, nl: 'Please fill in ...' wat dus volledig fout is.
Gewijzigd op 15/11/2014 15:22:08 door Brecht S
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

15/11/2014 15:24:47
Quote Anchor link
Wat is de waarde van fistname, als je deze in een alert of console.log(); plaatst?
 
Brecht S

Brecht S

15/11/2014 15:31:43
Quote Anchor link
Firstname is gewoon de voornaam van iemand die het form invult. Gewoon tekst.
Ik plaats die in de alert maar krijg niks te zien. Ik vermoed dat het daardoor is dat ik telkens de foutmelding krijg in de alert (Please fill...) ipv de ok-alert. Dus ik denk dat die waarde die je daar invult niet meegestuurd is. Of je dat veld nu invult of niet krijg ik toch telkens dezelfde alert te zien wat ook al niet juist is => bevestiging van mijn vermoeden dat de waarde van firstname niet meegestuurd is.
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

15/11/2014 15:37:07
Quote Anchor link
Klein voorzetje: http://codepen.io/anon/pen/RNwJGr?editors=101

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
function sendFormByAjax()
{
  alert('sendFormByAjax');
}

function validateContactform()
{
  var valid = true;
  var firstname = $('input[name="template-contactform-firstname"]').val();
  
  if(firstname.length < 2) {
    alert('Vul aub uw voornaam in.');
    valid = false;
  }
  
  return valid;
}

$(document).ready(function(){
  $("#submit1234").click(function(){
    if(validateContactform()) {
      sendFormByAjax();
    }
    return false;
  });
});
 
Brecht S

Brecht S

15/11/2014 15:41:25
Quote Anchor link
@Frank: Ik heb hier hetzelfde probleem. Ik krijg iedere keer de alert 'Vul aub uw voornaam in' te zien of ik nu iets invul of niet in de input firstname...
Wat er wel raar is is dat jouw voorbeeld op codepen wel werkt. Waaraan kan het dan nog liggen?
Gewijzigd op 15/11/2014 15:44:42 door Brecht S
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

15/11/2014 15:44:33
Quote Anchor link
In die codesnippet op Codepen.io? Wat vul je dan in?
 
Brecht S

Brecht S

15/11/2014 15:45:35
Quote Anchor link
Ik vul op codepen de waarde 'test' in in voornaam en daar werkt het wel. Bij mijn code werkt het dus niet. Nogthans dezelfde code??? Zou het anders moeten werken omdat ik de form in een bootstrap modal heb gestoken?
Gewijzigd op 15/11/2014 15:46:21 door Brecht S
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

15/11/2014 15:47:36
Quote Anchor link
Je hebt wel de jQuery-library file geladen?
 
Brecht S

Brecht S

15/11/2014 15:57:41
Quote Anchor link
Ik heb de codepen even aangepast met de modal er in: http://codepen.io/anon/pen/emYKgP
Hier werkt het dus ook. Ik heb nogthans net hetzelfde gedaan op mijn website.
Gewijzigd op 15/11/2014 15:59:12 door Brecht S
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

15/11/2014 16:04:45
Quote Anchor link
Overigens zou ik die alert er bij de validatie uithalen. doe het liever zo: http://codepen.io/anon/pen/XJWYpo

Toevoeging op 15/11/2014 16:06:20:

Ik werk zelf met Chrome. In de console kun je vaak ook foutmeldingen achterhalen ( F12 en dan op Console klikken)
 
Brecht S

Brecht S

15/11/2014 18:07:27
Quote Anchor link
Ik heb de alert er uit gehaald. Ik had daar al een voorziening ingebouwd in mijn form bovenaan: http://codepen.io/anon/pen/emYKgP

Maar ik heb het probleem gevonden ;-)

Ik had nog een form op dezelfde pagina staan met dezelfde id waarden en hij heeft deze waarde gebruikt om mijn value te vullen => vandaar geen resultaat want dat form werd niet ingevuld. Ik heb de id's veranderd.

Nu nog juist een vraagje ivm de messages die hij moet laten zien. Ik heb de alerts vervangen door iets anders maar nu krijg ik die boven elkaar te zien. Dus eerst vul je niks in en krijg je een foutmelding (voornaam niet ingevuld) en dat blijft staan. Daarna vul je het wel in en krijg je erboven de andere melding te zien (form is verzonden). Hoe kan ik dit aanpassen dat de meldingen verdwijnen achter bepaalde tijd? Of is er een andere mogelijkheid?
Gewijzigd op 15/11/2014 18:31:48 door Brecht S
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

15/11/2014 23:01:30
Quote Anchor link
Hoi Brecht in mijn tweede voorbeeld in codepen had ik iets ingebouwd:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
$(document).ready(function(){
  $("#contactForm").submit(function(){
    event.preventDefault();
    $('.formErrors').hide(); // <-- DEZE, ALLE FOUTMELDINGEN VERBERGEN AANGEZIEN WE OPNIEUW GAAN CONTROLEREN
    if(validateContactform()) {
      sendFormByAjax();
    }
    return false;
  });
});
 
Brecht S

Brecht S

16/11/2014 11:41:19
Quote Anchor link
Thanks Frank voor de voorzetjes. Alles werkt prima nu. Ik heb het nog een beetje uitgebreid dat mijn modal ook automatisch na bepaalde tijd afsluit en dat de messages er langzaam op komen (fadeIn).

Nu ga ik beginnen aan de url waarnaar dat gestuurd is. Ik vermoed dat ik met serialize er wel ga aan uit geraken? Kan ik dan $_POST['']; gebruiken om de values uit de form te halen?
Gewijzigd op 16/11/2014 11:45:04 door Brecht S
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

16/11/2014 17:16:53
Quote Anchor link
Als je type: "POST" gebruikt dan gaat ie via de post methode verstuurd worden inderdaad.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
$.ajax({
  url: "script.php",
  type: "POST",
  data: {
    firstname : $('#firstname').val(),
    lastname : $('#lastname').val()
  }
});
Gewijzigd op 16/11/2014 17:17:27 door Frank Nietbelangrijk
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.