Form Submit in MVC pattern

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Dries Annaert

Dries Annaert

21/11/2010 13:45:17
Quote Anchor link
Hoi,

Ik ben aan het proberen een kleine applicatie in php te schrijven volgens het MVc pattern. Echter, ik zit een beetje vast bij het submitten van mijn formulier in de view. Was begonnen met een simpele login/logout pagina te maken en het inloggen lukt al (html pagina voor het inloggen die erna de php code aanroept), maar als ik bij het uitloggen een functie uit de controller wil aanroepen krijg ik niet te zien wat ik wens (krijg de standaard xampp pagina te zien in plaats van terug mijn html pagina).

Is er iemand die hier een mooi voorbeeld van weet of mij kort kan uitleggen hoe ik functies uit de controller terug moet aanroepen?

Alvast bedankt.
 
PHP hulp

PHP hulp

13/05/2024 10:25:08
 
Bas Cost Budde

Bas Cost Budde

23/11/2010 12:14:05
Quote Anchor link
Wanneer je een formulier submit, POST je naar de server. Het routing-gedeelte van je applicatie (in of naast de controller) moet informatie kunnen vinden over wat te doen met zo'n POST. In principe is het gewoon weer een vraag aan de controller. De methode die uiteindelijk wordt aangeroepen, bevat meestal een redirect naar een (ook los met GET op te vragen) pagina.

Dat je de xampp-pagina te zien krijgt, geeft mij de indruk dat het request strandt. Vertel eventueel iets meer over je opzet, hoe je routeert.

Geeft dat enigszins antwoord op je vraag?
 
Dries Annaert

Dries Annaert

23/11/2010 20:15:12
Quote Anchor link
Aha! daar kan het probleem wel eens vandaan komen.
Heb kwa routing nog niets voorzien.
Dacht dat je rechstreeks vanuit de view naar de controller kon zonder dat je er meer voor moest voorzien.

Is het misschien gemakkelijker dat ik in bv cakephp begin te werken?
Zal alvast eens googelen achter hoe ik zulke routing moet aanbrengen.
 
Bas Cost Budde

Bas Cost Budde

23/11/2010 21:37:09
Quote Anchor link
Routing, althans de meer gemodelleerde, is niet perse nodig, maar het ontkoppelt je applicatie wel van de verzoeken die je eraan doet.

Een functie uit de controller aanroepen is het domein van de controller. Dat gebeurt niet vanuit een view. Een view houdt zich namelijk alleen maar bezig met presentatie van de informatie.

Het action-attribuut van je form komt (eigenlijk uit de routing) vanaf de controller. Post je het formulier, dan gaat dus een nieuw request af, waardoor je direct in de controller belandt. Hoe ziet het er precies uit wat je in dit geval wilde doen, waardoor je vraagt om vanuit de view een functie in de controller te beleggen?
 
Dries Annaert

Dries Annaert

30/11/2010 13:37:22
Quote Anchor link
Met enige vertraging,
bedoeling was om een login/logout pagina te maken.
Login gedeelte lukt. Html pagina die een php pagina aanmaakt waar ik de controller in start en de controller roept dan een view op die het formulier laat zien met enkel een logout button.
Als je dan op de button klikt, wou ik in de controller naar de logout functie gaan, maar dat lukte dus niet helemaal.
Ik zal eens proberen met de form en bijhorende ation reeds in de controller uit te voeren.

Alvast bedankt voorde hulp en de tips!
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.