foto bibliotheek selectie script

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

G P

G P

16/03/2016 17:13:13
Quote Anchor link
Weet niet in welke rubriek dit juist thuishoort:

als fotograaf ben ik op zoek naar een eenvoudig en gratis systeem/script (voor op mijn webruimte), waarbij je als fotograaf bv 100 verkleinde foto's op kunt plaatsen, en waarbij de klant kan aanduiden welke foto's hij graag wilt. Optioneel moet het mogelijk zijn dat ik na bevestiging een email van de geselecteerde foto's krijg, waarna ik - nadat de klant betaald heeft - de originelen kan opsturen.

Bestaat er zoiets? Wie heeft hier ervaring mee?
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 13:09:20
 
Chris rutten

chris rutten

07/04/2016 10:11:29
Quote Anchor link
die scripts bestaan inderdaad bij de bosjes. Het heet 'gallery' en voor bijvoorbeeld joomla krijg je ze mooi verpakt in een extensieextensie

voor zo'n beetje elk content-management-systeem zullen die galleries er wel zijn... En zo'n content-management-systeem (CMS) is volgens mij wat je in je eerdere posts ook vroeg, want een artikel toevoegen en op goedkeuring laten wachten is daarin ook standaard.

Wil je niet van PHP wegsturen maar dit is gewoon hoe ik het zelf zou oplossen, want dat is gewoon het snelste.

groetjes
chris
 
Ivo P

Ivo P

07/04/2016 10:23:35
Quote Anchor link
De standaard gallery scripts zullen zich vooral richten op het tonen van de foto's.

De stap "selecteer" en "stuur mail" zijn uitbreidingen daarop. Ik kan me voorstellen dat ook die wel te vinden zijn, maar dat je je dan niet per se moet richten op de extra eis "gratis".

Jij gaat ook geld verdienen met dit script (is je bedoeling neem ik aan), dus dan kan daar ook wel een paar tientjes investering in een script tegenover staan toch?
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

07/04/2016 15:24:10
Quote Anchor link
Zoals ik ook al elders heb gereageerd maak ik min of meer het volgende op uit de vraagstelling van de topicstarter:
- de "klanten" moeten onderling identificeerbaar zijn
- persoonlijke foto-albums vereisen dit ook, althans ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat Henk naar de vakantiekiekjes van Piet aan het koekeloeren is, en ook moet je op een of andere manier vast kunnen stellen welke foto's van Henk zijn, en welke van Piet (onderscheid kunnen maken)

Daarbij wil je waarschijnlijk ook:
- een soort van mailsysteem, en mogelijk ook
- koppelingen met andere fotosoftware

Oh, en een betaalsysteem.

Ik onderscheid dus zo al 4 a 5 componenten waar dit uit opgebouwd moet zijn. Mogelijk zijn er ook gallery-componenten waarin beperkte toegang ingesteld kan worden? Maar ja, wat @Ivo zegt, dat is allemaal out-of-the-box en as-is, dit zal mogelijk niet meteen 100% aansluiten bij je wensen. En bij bepaalde oplossingen krijg je er dan ook "gratis" software bij zoals Joomla... Weet niet of je dat wilt.
 
G P

G P

07/04/2016 19:20:49
Quote Anchor link
Thomas van den Heuvel op 07/04/2016 15:24:10:
Daarbij wil je waarschijnlijk ook:
- een soort van mailsysteem, en mogelijk ook
- koppelingen met andere fotosoftware

Oh, en een betaalsysteem.

Ik onderscheid dus zo al 4 a 5 componenten waar dit uit opgebouwd moet zijn. Mogelijk zijn er ook gallery-componenten waarin beperkte toegang ingesteld kan worden?


Thomas van den Heuvel, wat ben jij toch een grapjas :-)

Wat ik niet wil:
CMS, mailsysteem, koppeling met andere software, betaalsysteem,...

Wat ik wel wil:
Naar mijn mening lijkt dit op het systeem van een html of php mailform. Mensen kunnen aanvinken in welke foto ze interesse hebben, en enkele velden met hun gegevens. Geen tralala erbij.

Waarom gratis?
Zoals hier gratis en nuttige scriptjes te vinden zijn op PHPhulp, zo zal er waarschijnlijk een eenvoudig scriptje hier of ergens anders zitten, of een afgeleide dat ik kan aanpassen. Je moet ze alleen weten zitten en weten hoe ze heten. Vandaar mijn vraag, misschien dat jullie wel iets weten?
 
Ivo P

Ivo P

07/04/2016 19:49:33
Quote Anchor link
https://www.google.nl/search?q=php+gallery+script

een hele berg gratis gallery scripts.
zo aan te passen tot een aanvinkbaar iets.
en met mail() in een script, kun je het gaan mailen.

alleen:
je wilt natuurlijk een cms erbij om de foto's te kunnen uploaden en van een herkenbare naam te voorzien.
en je volgende vraag is natuurlijk: hoe vinkt iemand die foto dan aan?
en hoe werkt het bestel form.

Betaling kun je evt. nog offline doen met "maak maar over naar iban xyz"

Maar dat kun je zelf gewoon even er aan toe voegen natuurlijk.

Toevoeging op 07/04/2016 19:54:18:

en ja:
de vraag komt altijd binnen als "eenvoudig lijstje met vinkjes" en bestelformuliertje.

Maar dan moet er pagination bij (100 foto's in 1 pagina is niet overzichtelijk)
indeling in verschillende albums /gelegenheden.

foto's moeter er op de een of andere manier aan toegevoegd worden, en verwijderd.

prijs is stiekem toch niet altijd x ct per foto, maar een start tarief van y + zoveel cent
en verzendkosten, behalve als je meer dan 20 foto's bestelt.

En welke formaten moeten de foto's hebben? Of gaat het digitaal?

En een watermerk in de voorbeeld foto's?

Kortom: ik wil maar zeggen dat de vraag simpel begint, en dat kan gratis
maar voor je het weet zit je dagen te scripten aan zo iets.

En doorgaans is het allemaal net anders dan er met de gratis componenten te regelen is
 
G P

G P

07/04/2016 20:07:24
Quote Anchor link
Maar heb ik ooit iets gezegd over een betaalsysteem en een CMS? Misschien heb ik het verkeerd verwoord:

- de klant vinkt aan welke foto's hij wilt, en met een button stuurt hij zijn keuze door
- ik krijg dit aan via mail.
- ik mail manueel naar hem hoeveel het kost
- de klant betaalt gewoon via zijn bank.
- als ik het bedrag op mijn rekening zie, stuur ik hem via WeTransfer de orginele foto's

Moest ik het met verzendkosten e.d. willen doen, dan had ik al een webwinkelscript gebruikt zoals Magento.

Ik heb al eens een scriptje gemaakt waarbij alle foto's, die in een directory geupload worden, in een pagina verschijnen met de bestandsnaam (zie http://www.folkinlimburg.be/agenda/afbeeldingen_groot.php), en nu wil ik daar een aanvinkveldje bij, en een veld voor zijn emailadres.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

08/04/2016 00:47:58
Quote Anchor link
G P op 07/04/2016 20:07:24:
Maar heb ik ooit iets gezegd over een betaalsysteem

Mogelijk niet zoals jij bedoelde, maar waarom zou je halverwege stoppen met automatiseren?

G P op 07/04/2016 20:07:24:
en een CMS?

Wat jij wilt is een huis zonder fundament. Een soort van framework of CMS zal toch echt de basis moeten vormen voor deze functionaliteit, tenzij je 100% maatwerk wilt. In welk geval ik je veel succes wens om iets te vinden wat precies voldoet.

Ergens knaagt er ook iets in deze opzet. Originele foto's? Is er niet zoiets als auteursrecht? Je koopt in feite het recht om foto's te gebruiken toch? Dit begint steeds meer op een soort van istock/stockphoto concept te lijken?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/04/2016 00:57:59
Quote Anchor link
G P op 07/04/2016 20:07:24:
- ik mail manueel naar hem hoeveel het kost.

Wat Thomas zegt.
En wat nu als je een komma verkeerd zet?
Daar gaat je klant dan die zich opgelicht voelt.
 
G P

G P

08/04/2016 00:59:39
Quote Anchor link
Thomas van den Heuvel op 08/04/2016 00:47:58:
Ergens knaagt er ook iets in deze opzet. Originele foto's? Is er niet zoiets als auteursrecht? Je koopt in feite het recht om foto's te gebruiken toch? Dit begint steeds meer op een soort van istock/stockphoto concept te lijken?


IK BEN DE FOTOGRAAF dus heb zelf alle rechten. De foto's van een gelegenheid plaats ik met handtekening/watermerk op een tijdelijke pagina. Op deze pagina kan hij de foto's kiezen die hij wilt, en na betaling krijgt hij de originele foto's die hij gekocht heeft, en wordt de pagina verwijderd


Toevoeging op 08/04/2016 01:01:53:

- Ariën - op 08/04/2016 00:57:59:
En wat nu als je een komma verkeerd zet?
Daar gaat je klant dan die zich opgelicht voelt.


Inderdaad, jullie vitten om te vitten, PHP'hulp' is wel erg laag gevallen sinds enkele jaren. Goede reclame hoor. Sluit deze topic maar
Gewijzigd op 08/04/2016 01:05:18 door G P
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

08/04/2016 01:05:32
Quote Anchor link
Topics worden niet zonder goede reden gesloten.
Daarnaast heeft Ariën een terecht punt. Correct taalgebruik is de sleutel tot succes. De meeste mensen herkennen een oplichter aan incorrecte zinsbouw en verkeerd gebruik van vooral dure woorden.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/04/2016 01:09:03
Quote Anchor link
Eh... sorry hoor. Het is alleen positief opbouwende kritiek?

We besparen je een hoop bottlenecks. We bedoelen het zeker niet kwaad en ik zie dat er echt wordt meegedacht, hoewel sommige wat kritische vragen hebben. Dat hoort soms nog een discussie.

@Ben: Ik doelde meer op een verkeerde notatie van een bedrag, door een verkeerd geplaatste komma. 15,00 i.p.v. 1,50 euro.

Zulke bedragen kan je prima in PHP uitrekenen.
Gewijzigd op 08/04/2016 01:12:42 door - Ariën -
 
G P

G P

08/04/2016 01:11:29
Quote Anchor link
Dus Ben, jij noemt mij een oplichter? Hier worden door andere mensen anders topics gestart over goksites

Ik denk trouwens dat ik minder spelfouten schrijf dan de meesten die hier gereageerd hebben. En als jullie het nog altijd niet begrijpen na het een zoveelste keer simpel uitleggen, dan ligt het toch niet aan mij.
Gewijzigd op 08/04/2016 01:11:54 door G P
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/04/2016 01:13:37
Quote Anchor link
Ik denk dat Ben dat niet bedoelt. Hij vat denk ik mijn bericht over de komma verkeerd op. Ik doelde op een kommafout als je iemand handmatig een factuur stuurt voor je foto's.

Laten we het verder hier gezellig houden!
Gewijzigd op 08/04/2016 01:18:22 door - Ariën -
 
G P

G P

08/04/2016 01:24:53
Quote Anchor link
Ok, voor de duidelijkheid: dit is hoe ik normaal werk:

Vlak voor het evenement wordt een contract getekend tussen de fotograaf en de klant waarop alle afgesproken dingen staan. Dit contract wordt samen overlopen. Pas als dat getekend is begint de shoot. Daarna worden alle foto's grondig nagekeken op fouten. Van de overblijvende foto's worden verkleinde foto's gemaakt met watermerk. Die worden dan doorgestuurd naar de klant, waarna hij mag kiezen welke foto's hij wilt. Ik geef hem een overzicht met de nummers van de foto's en het bedrag dat hij mag betalen. Na betaling krijgt hij de originele foto's. En aangezien hij de andere verkleinde foto's nog heeft kan hij ten alle tijde later nog foto's bijvragen.

Omdat dit zoveel tijd kost (het sturen van foto's via WeTransfer) en omdat er soms meerdere mensen (bv een vereniging) foto's willen uitkiezen, wil ik dus dat systeem om minder tijd te verliezen. Het is dus puur om het de klant makkelijker te maken, en niet om de mensen op te lichten, zoals sommigen van jullie menen te denken.

Alle afspraken worden dus goed op voorhand vastgelegd, en dit om elkaar te beschermen. Ik werk ALTIJD met contract.

Maak jullie geen zorgen over waar de komma's moeten staan, dat doet hier helemaal niets ter zake.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/04/2016 01:27:13
Quote Anchor link
Maar wat houdt je tegen om een goed sluitend betaalsysteem te hebben? PHP biedt je die mogelijkheid, waarom zou je het niet gebruiken?

In de supermarkt hebben alle producten ook een vaste prijs die de kassa uit de database haalt na het scannen van de EAN-code.
Gewijzigd op 08/04/2016 01:28:44 door - Ariën -
 
G P

G P

08/04/2016 01:27:58
Quote Anchor link
Omdat ik dat niet wil!
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/04/2016 01:30:00
Quote Anchor link
G P op 08/04/2016 01:27:58:
Omdat ik dat niet wil!

Sorry hoor, we helpen je graag met meedenken. Maar zo komen we niet veel verder.
 
G P

G P

08/04/2016 01:33:13
Quote Anchor link
Het gaat hier niet om dat betaalsysteem, wat jullie zo graag willen opdringen, maar de manier waarop men de foto's kan kiezen. Een simpel overzichtje waarbij men de foto's kan aanvinken en doormailen.

Blijf aub bij de essentie!
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/04/2016 01:33:46
Quote Anchor link
Je zult dus een script moeten vinden of maken wat de foto's toont. Die foto's zou je dan een formulier omheen moeten zetten, en per foto kun je dan een selectbox toevoegen. Vervolgens drukt de klant op de bestelknop. De resultaten uit het 1e formulier worden doorgegeven aan een 2e formulier waar iemand z'n gegevens kan invullen, waarna alles naar jou verstuurd kan worden. Dat lijkt me dan grofweg de opzet. Of het in de praktijk handig werkt weet ik niet, want (afhankelijk van het aantal foto's per sessie) zul je met paginering moeten werken en dan wordt het al weer wat complexer.
 
G P

G P

08/04/2016 01:39:39
Quote Anchor link
Thomas van den Heuvel op 07/04/2016 15:24:10:
Zoals ik ook al elders heb gereageerd maak ik min of meer het volgende op uit de vraagstelling van de topicstarter:
- de "klanten" moeten onderling identificeerbaar zijn
- persoonlijke foto-albums vereisen dit ook, althans ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat Henk naar de vakantiekiekjes van Piet aan het koekeloeren is, en ook moet je op een of andere manier vast kunnen stellen welke foto's van Henk zijn, en welke van Piet (onderscheid kunnen maken)


Ik maak zelf de pagina aan en plaats zelf de foto's (bv pagina die een bepaalde directory met foto's uitleest). De pagina is tijdelijk en wordt weer verwijderd zodra de klant de foto's gekocht heeft. De url van de pagina wordt ook alleen maar toevertrouwd aan die klant.

Allemaal heel basic. Het dan ook geen 100-den klanten die ik heb.



Toevoeging op 08/04/2016 01:42:22:

Ozzie PHP op 08/04/2016 01:33:46:
Je zult dus een script moeten vinden of maken wat de foto's toont. Die foto's zou je dan een formulier omheen moeten zetten, en per foto kun je dan een selectbox toevoegen. Vervolgens drukt de klant op de bestelknop. De resultaten uit het 1e formulier worden doorgegeven aan een 2e formulier waar iemand z'n gegevens kan invullen, waarna alles naar jou verstuurd kan worden. Dat lijkt me dan grofweg de opzet. Of het in de praktijk handig werkt weet ik niet, want (afhankelijk van het aantal foto's per sessie) zul je met paginering moeten werken en dan wordt het al weer wat complexer.

Toch één iemand die het begrijpt. Dat opzet had ik dus ook in gedachten. Alleen: hoe aanpakken, welk script kan hiervoor gebruikt worden? Bestaat dit al, en zo ja, waar zouden we dat kunnen vinden?

Ik heb hierboven al eens een url toegevoegd dat ik verder zou kunnen uitbouwen, hoewel dit gebaseerd is op javascript. En die javascript was ook een bestaand scriptje (niet zelf geschreven want ik kan geen javascript).
Gewijzigd op 08/04/2016 01:43:22 door G P
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.