Gebruik van AI tijdens programmeren....

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

23/07/2025 14:23:45
Quote Anchor link
Voor de verandering leek het mij eens leuk om een ervaringentopic te openen, voor wat betreft het programmeren. Gebruik je AI als gereedschapstool om te programmeren? En hoe vaak zet je het in, op welke schaal gebruik je het? En welke AI gebruik je precies met welk model?

Ikzelf gebruik AI steeds vaker, maar ik ben mij wel bewust dat het een gereedschapstool is, en niet de alles kunnende vervanger die alles voor je kan doen. Met de juiste opdrachten in de gratis versie van Claude.AI komen er mooie stukken programmeersels naar buiten, maar uiteraard bekijk ik alle code aandachtig of ik het goed kan aansluiten op mijn code-base en mijn manier van werken. Vaak gebruik ik Claude.AI, maar soms voor kleinere dingetjes wel het bekende ChatGPT, die eveneens de gratis versie is.

Een van de recente AI-projecten is een client om met BlueSky te kunnen posten, en een ontwerp voor een 'factory' die berichten naar verschillende socialmedia sites kan sturen via een abstract systeem met een interface in PHP.

Momenteel gebruik ik ClaudeAI, en ChatGPT, en heb ik ook korte tijd DeepSeek gebruikt, maar dat laatste laat ik een beetje achterwege omdat het China is. Maar in de loop van het jaar wil ik eens kijken of ik mijn nieuwe computer kan inzetten voor AI-taken met een eigen cliënt en LLM-model.

Wat zijn jullie ervaringen met AI en programmeren?

PHP hulp

PHP hulp

26/05/2026 13:09:25

Ramon van Dongen

Ramon van Dongen

25/07/2025 15:33:56
Quote Anchor link
Over DeepSeek / ChatGPT; ik wilde een paar maanden terug eens iets specifieks met een Bootstrap Carousel maken en dat er bij smallere schermen weer iets anders was dan bij bredere schermen.

Ik kwam er zelf niet echt aan uit en ChatGPT ook niet. DeepSeek wel.

Het komt uit China, maar als er zo puur om stukjes code gaat zie ik er niet veel gevaar van in.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.