Gebruik van classes

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jasper v R

Jasper v R

31/03/2006 16:04:00
Quote Anchor link
Ik heb eens een eigen nieuwsscript gemaakt, wat overiges prima werkt, maar ik wil het nu gaan herschrijven vanaf het begin. Het is namelijk erg moeilijk aan te passen en kan veel efficienter [ben inmiddels weer een trede hoger :p]

Nu is mijn vraag of het nut heeft in dit geval classes te gebruiken? Of zal ik het gewoon bij losse functies houden?

Het is namelijk geen gigantisch script, maar gewoon een nieuwsscript met reacties, categorien en een back-end.

Ben benieuwd :)
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 20:37:39
 

31/03/2006 16:16:00
Quote Anchor link
Sowieso is OOP aan te raden. Zeker als je delen wil hergebruiken.

OOP vraagt wel weer een hoger kennisniveau.

Overigens is (behoort) een classe geen verzameling functies te zijn. De PHP naamgeving is hierin nogal verwarrend.

Kenmerk van OOP is dat encapsulation. Dit houdt in het kort in dat een object 9een instantie van een klasse) zowel data als acties in zich verenigd.

Een object is dus een op zich zelf staand iets.

Wil je ooit verdere stappen nemen in de automatisering dan zeker deze stap wagen.

PHP is dan wel niet geheel OO (kijk dan naar Java of Delphi) maar zeker de eerste beginselen kan je hier mee oppakken.

Succes
 

31/03/2006 16:21:00
Quote Anchor link
Losse functies zijn niet aan te raden. Dan krijg je heel snel fatal errors.

Wat bijvoorbeeld aan te raden is, is om een functie bibliotheek in een schilletje class te maken, eventueel een template parser class, een database class.

Je zal merken dat het heel fijn zal werken!
 
Jasper v R

Jasper v R

31/03/2006 18:25:00
Quote Anchor link
Ok, ben iig overtuigd classes te gaan gebruiken ;)
Ik had me er al iets in verdiept en dit leek me een mooie praktijk gelegenheid om het 's te gaan uitvoeren.
Maar dat brengt me tot de volgende vraag:

MarDek, jij zei dat een class niet alleen functies maar ook data bevat. Ik heb in de voorbeelden die ik heb gezien, tutorials en een php boek, alleen maar een opsomming van functies gezien en verder niets met data. Heb je hier een "simpel" voorbeeld van?

Maar bedankt voor de reacties!
 

31/03/2006 18:27:00
Quote Anchor link
Dit:?
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php
class bla {
   var
$mijn_array = array('kip' => 'ei');
}

?>
 
Jasper v R

Jasper v R

31/03/2006 18:28:00
Quote Anchor link
Och logisch natuurlijk!!!
Maar dit is natuurlijk alleen makkelijk als je de, in dit geval, array vaker moet aanroepen.
Gewijzigd op 31/03/2006 18:39:00 door Jasper v R
 
Jelmer -

Jelmer -

31/03/2006 18:44:00
Quote Anchor link
Ik denk dat dit script wel een goed voorbeeld is. Het laat goed zien dat je dingen kan opslaan in de klasse, en dat het een combinatie van functies + data is, die samen het leven beter moeten maken.

Een goed uitgangspunt: Je moet de inhoud van de klasse kunnen herschrijven zonder de implentatie in de code (dus waar je hem gebruikt) aan te hoeven passen. Dan heb je een redelijk abstracte klasse denk ik.

Nog wat meer voorbeelden: Overzicht van mijn klassen, misschien een goed voorbeeld van mijn vizie van het gebruik van klassen.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.