getInstance setInstance?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Database ontwikkelaar

Functieomschrijving Wil jij aan gave logistieke softwareprojecten werken en bij een uniek softwarebedrijf in de regio van Tilburg? Wacht niet langer en reageer snel op deze vacature. Als Database ontwikkelaar ga je aan de slag het schrijven van stored procedures en verder uitbouwen van de SQL database. Je werkt in een database team, met allemaal mensen die energie krijgen van software en techniek. Verder krijg je als taak: Optimaliseren en uitbouwen van de MS SQL databases die gebruikt worden; Optimaliseren van query's, waardoor er efficiënter gewerkt kan worden; Je werkt met de technieken T-SQL of PL/SQL; Bij interesse kan je

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Senior Javascript developer

Functie Het platform is gebouwd in een moderne JavaScript stack, die gebruikt maakt van:  React.js  Redux  TypeScript  Node.js  Google Cloud functions (node.js)  Semantic UI Alle code wordt getest en beoordeeld door collega developers. De continuous integration pipeline maakt het mogelijk om elke dag waarde te leveren aan hun klanten. Het ontwikkelproces is pragmatisch en gebaseerd op Scrum. Wat je zult doen: Ten eerste kun je nadrukkelijk jouw eigen stempel drukken op de technologie, het product en de cultuur van het bedrijf. Je bent bezig met het uitwerken van de architectuur van nieuwe functionaliteiten op

Bekijk vacature »

Software developer

Functie Momenteel zijn ze op zoek naar een Software developer die, veelal fullstack, mee gaat werken aan de ontwikkeling van de producten en zo helpt aan de uitvoering van hun ontwikkelprojecten. Je komt te werken binnen hun development team bestaande uit 6 ontwikkelaars. Ze staan zowel open voor meer junior als medior/senior developers. Je kunt snel veel verantwoordelijkheid krijgen en doorgroeien binnen het bedrijf. Bovendien ben je betrokken bij het bepalen van de product roadmap en de inbreng van (nieuwe) technologieën. De applicaties waaraan je werk worden gebruikt op onderwijsinstellingen door heel Nederland. De tech-stack bestaat voornamelijk uit Laravel (PHP),

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als .NET ontwikkelaar start jij in een multidisciplinair team met 7 ontwikkelaars. Dit team is verdeeld onder Front-end ontwikkelaars en backend developers. De backend developers werken voornamelijk aan desktop applicaties in combinatie met backend systemen. Hier ga jij dus ook mee aan de slag! Hierbij wordt voornamelijk gebruik gemaakt van C# .NET, WPF, UWP, XAML en MVVM. WPF, UWP, .NET Core, Azure Devops en Entity Framework. WPF en UWP worden dan ook voornamelijk gebruikt voor de user interface van de desktop applicatie. Het development team is dan ook erg gedreven m.b.t. het ontwikkelen van vooruitstrevende en innovatieve horeca automatiseringsoplossingen.

Bekijk vacature »

Low Code Developer

Functie omschrijving Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging en ben jij HBO afgestudeerd in de richting van IT? Heb jij verstand van datamodellering, NO CODE Platformen en kun jij het aan om projecten te leiden? Voor een leuke opdrachtgever in omgeving Rotterdam zijn wij op zoek naar een No Code developer die zich bezig gaat houden met het optimaliseren van bedrijfsprocessen bij klanten in heel het land! Wat ga je hier zoal doen? Je gaat geen code kloppen maar bedenken hoe applicaties eruit moet komen te zien. Je gaat werken met een non code platform, je kunt denken aan

Bekijk vacature »

Java developer

Functie Je gaat aan de slag als Tester voor een aantal mooie projecten. Je komt terecht in een DevOps team waar jij aan de slag gaat om de kwaliteit te waarborgen omtrent de maatwerk software voor de klanten. Je draait je hand er niet voor om de adviserende rol te bekleden op het gebied van testautomatisering en het opzetten van testframeworks. Zoals aangegeven ga je daadwerkelijk in het eigen team aan de slag en is het daarnaast ook gebruikelijk bij de klanten op locatie te komen om te werken aan de opdrachten. Je krijgt zodoende echt een mooie kijk in

Bekijk vacature »

Java Developer

Dit ga je doen Als Java Developer ben je verantwoordelijk voor: Het ontwikkelen van nieuwe en bestaande webservices; Het uitbreiden van functionaliteiten binnen de producten- en dienstenportefeuille; Het werken aan gegevensuitwisseling met bijvoorbeeld SOAP; Testen van frameworks met gebruik van UNIT en Selenium. Hier ga je werken De organisatie waar je komt te werken is een semi-overheidsinstelling, gesitueerd in Utrecht en zorgt voor een goede samenwerking tussen verschillende overheidsinstanties. Het is een familiaire club die gaat voor kwaliteit en langdurige relaties. Zo zorgen zij ervoor dat er op grote schaal vertrouwelijke informatie tussen verschillende overheidsinstellingen wordt uitgewisseld. Hun werk zorgt

Bekijk vacature »

Embedded Software Developer

Functie omschrijving Voor een mooi softwarebedrijf in omgeving Moordrecht zijn wij op zoek naar een Embedded Software developer. Ben jij enthousiast en een echte team player? Lees dan snel of dit iets voor jou is! Binnen deze rol houdt jij je bezig met alle werkzaamheden die nodig zijn om een functionaliteit te bouwen. Denk aan ontwerpen, architectuur, programmeren en algoritmes. Je voert test en validatie werkzaamheden uit bij de implementatie bij de klant. Ben jij een Embedded Software Developer die affiniteit heeft met de allernieuwste technieken? Laat dan snel wat van je horen! Bedrijfsprofiel Onze opdrachtgever bestaat uit een groot

Bekijk vacature »

Microsoft Acess Developer

Functieomschrijving Wat ga je doen? Heb jij ongeveer 3 jaar ervaring als Software Developer, en komen de volgende kennisgebieden jou niet vreemd voor: MS Acces, C# & SQL? Vind jij het daarnaast leuk om maatwerk software te ontwikkelen voor klanten in een bijzondere branche? Lees dan snel verder! Als developer ben jij samen met een gemotiveerd team van 10 collega’s verantwoordelijk voor het creëren van aangemeten software voor klanten. Je bent klantvriendelijk en oplossingsgericht ingesteld, omdat het essentieel is om de klanten zo goed mogelijk te helpen met hun uitdagingen. Het is mogelijk om vanuit huis je werkzaamheden uit te

Bekijk vacature »

Back end developer Digital Agency

Functie Wij zijn van origine een wordpress bureau, maar sinds 2006 zijn wij dit wel redelijk ontgroeid. Naar mate de jaren verstreken zijn we gegroeid in omvang, maar ook in de complexiteit van opdrachten waarin wij onze klanten kunnen bedienen. Momenteel bestaat onze organisatie uit 4 front end developers, 12 back end developer 3 projectmanagers en een 2 koppig management. Wij zijn een hele informele, bijna familiaire organisatie. Geen strak pak of overhemd, nee gewoon dragen waar jij je prettig bij voelt. De gemiddelde leeftijd ligt tussen de 25 en 30 en wij doen er veel aan om onze hechte

Bekijk vacature »

Lead javascript developer Node.js React

Functie Als fullstack JavaScript developer vind jij het uitdagend om op basis van concrete klantvragen nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen. Bij voorkeur worden deze functionaliteiten op een bepaalde manier geprogrammeerd, zodat ze door meerdere klanten te gebruiken zijn. Je hebt dus vaak te maken met abstracte vraagstukken. Om dit te kunnen realiseren sta je nauw in contact met de product owner en/of klant. Je bent niet alleen onderdeel van het development team, maar hebt ook vaak contact met de product-owner en/of klanten om daardoor inzichten te verzamelen die leiden tot productverbeteringen. • Inzichten verzamelen bij de klant en/of product owner •

Bekijk vacature »

Medior/senior Back-end developer wanted!

Functie Because of the growth within the company, we are looking for reinforcement in the devlopmenttean. As a back-end developer you build the company software that helps us with the primary processes. A fun (internal) project in which you continuously develop the software! You will work in a small team, we have daily stand-ups and a scrum session every fortnight, led by our Scrum Master. During these sessions, you get the opportunity to present your ideas and discuss them with your fellow developers and the Product Owner. Within the development teams, we use Trello, Gitlab, Jiira, Confluence and Boockstack. They

Bekijk vacature »

Software ontwikkelaar ASP .Net / C#

Functie omschrijving Gezocht! Software ontwikkelaar. Ben jij bekend met termen als ASP .Net, C# en SQL? Ben jij op zoek naar een afwisselende en uitdagende IT-functie binnen de agrarische sector? En omschrijf jij jezelf als zelfstandig, enthousiast en proactief? Dan hebben wij de perfecte functie voor jou! Als Software ontwikkelaar binnen deze organisatie ben je samen met één andere collega verantwoordelijk voor de ontwikkeling en modificatie van het support en controle programma dat binnen dit bedrijf gebruikt wordt. Je gaat hierbij bijdragen aan de vertaling van klantwensen naar effectieve softwareoplossingen. Verder bestaan je werkzaamheden uit: Technische uitwerking van de business

Bekijk vacature »

Mendix Developer

Voor Troostwijk Groep zoeken wij een: Mendix Developer Wij zoeken Je bent een getalenteerde en ervaren Mendix Developer en het is tijd om je horizon te verbreden. Je wilt minder coderen en meer modelleren, minder bezig zijn met allerlei technische details en randvoorwaarden en meer met functionaliteit. Daarnaast ben je trots op de innovatieve en gebruiksvriendelijke applicaties die je in de loop van de jaren hebt gebouwd. Werk je graag in een enthousiast team, wil je veel vrijheid en kun je tegelijkertijd goed met deadlines omgaan, dan ben jij absoluut degene die wij zoeken! Wat je nodig hebt is ruime

Bekijk vacature »
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/02/2012 09:59:42
Quote Anchor link
Een vraagje... het getInstance principe werkt ongeveer als volgt. De code kijkt of er een instance bestaat, zo ja... geef de bestaande instance terug. Zo nee, maak een instance aan en geef die terug.

Nu vraag ik me af... iedere keer dat je getInstance gebruikt, ga je controleren of er al een instance is. Is het dan niet slimmer om die instance in het begin van je applicatie eenmalig te setten (via setInstance), en dat vervolgens getInstance altijd de instance teruggeeft, zonder controle? Is dat gebruikelijk?

In mijn registry wil ik gebruik maken van een instance, maar dit betekent dat ie altijd als ik iets uit de Registry haal de controle uitvoert. Dus nu vraag ik me af of het een goed idee is om de instance van te voren al te setten.

Graag jullie reacties!

PHP hulp

PHP hulp

25/01/2025 16:21:27

Remco nvt

Remco nvt

21/02/2012 12:10:55
Quote Anchor link
Je doet juist een singleton gebruiken omdat je niet weet waar je wanneer het object gaat gebruiken.

Als je het eerst zou gaan setten dan weet je de flow en dan is een singleton al iets minder nuttig. Op het feit na dat je altijd maar 1 instantie kan hebben mocht je niet netjes programmeren. Als je hem al hebt geset en in je registry meteen stopt dan is de singleton nutteloos i.m.o.

Het is juist handig om overal in je code ClassName::getInstance(); te roepen en dan het object te hebben of te maken indien het de eerste keer aanroepen is.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/02/2012 12:34:12
Quote Anchor link
Dankjewel voor je reactie Remco. Ik snap wat je bedoelt.

Is het dan handiger om in de Registry helemaal niet met een instance te werken, maar uitsluitend met statiche functies en statische properties? Dus een statische set en get funtie en een statische property om alles in op te slaan?

Wouter J

Wouter J

21/02/2012 12:39:52
Quote Anchor link
Ja, ik heb een registery geleerd als zo'n soort class:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php

Registery::set('database.user', 'root');
Registery::set('database.host', 'localhost');
// enz.

$pdo = new PDO('mysql:host='.Registery::get('database.host').';dbname='.Registery::get('database.table'),
                Registery::get('database.user'),
                Registery::get('database.pass')
               );

?>

Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/02/2012 13:15:55
Quote Anchor link
Oké, thanks Wouter. Ik ga proberen om het als volgt te maken (voortbordurend op jouw voorbeeldje):

$configuration = Registry::get['configuration'];

en dan bijv. de database username:

$configuration->database->username;

Maar de Registry zelf zal ik dan in ieder geval helemaal statisch gaan maken.

Remco nvt

Remco nvt

21/02/2012 13:47:44
Quote Anchor link
In een registry zet je dingen die je overall in je code wilt kunnen oproepen.
Dus wat je er in stopt doet er eigenlijk niet toe. Zijn het ints dan enkel dat. Komt er een instantie van een klasse in voor dan zit dat er in.

Zelf zou ik het makkelijk houden met 2 static functies:

Registry::get('identifier');
Registry::set('identifier', $var);

Je zou het dan bijvoorbeeld in een array kunnen stoppen op key, value basis.
Dit gezien je in PHP toch alles in een array mag stoppen.

Zodoende hoef je jezelf geen zorgen te maken hoe dingen worden opgeslagen en geen rare vertaalslagen te maken.

De Registry hoeft namelijk in mijn ogen niet te weten wat erin kan worden gestopt. Het moet enkel een plek zijn die dingen opslaat om opgehaald te worden.
Gewijzigd op 21/02/2012 14:05:33 door Remco nvt

Wouter J

Wouter J

21/02/2012 13:56:28
Quote Anchor link
@Remco, jou 2e voorbeeld kan niet in PHP (en ook niet in andere talen). Bedoel je zoiets:
Code (php)
1
2
3
4
5
<?php

Registery::set('identifier', $var);

?>

Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/02/2012 13:57:01
Quote Anchor link
Ah oké, thanks.

Als je trouwens een array property gebruikt om de waardes in op te slaan, en alle functies zijn statisch, dan kun je die property niet via de construct functie initiëren. Doe je dat dan maar direct? Dus zo?

Code (php)
1
2
3
4
5
6
<?php
class Registry

static private $registry = array();

?>

Remco nvt

Remco nvt

21/02/2012 14:04:37
Quote Anchor link
Je hebt helemaal gelijk Wouter J :) Geen idee waarom ik het in het voorbeeld zo heb getyped.

Zal het even aanpassen

Die zou ik inderdaad al zo opgeven Ozzie
Gewijzigd op 21/02/2012 14:07:11 door Remco nvt

Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/02/2012 14:10:35
Quote Anchor link
oke, thanks!

Wouter J

Wouter J

21/02/2012 14:16:02
Quote Anchor link
@ozzie, ja. Zoek anders eens op php Registery pattern om te zien hoe het over het algemeen eruit ziet.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/02/2012 14:27:20
Quote Anchor link
Thanks Wouter. Vreemd genoeg zijn de voorbeelden die ik tot nu toe zie vrijwel allemaal niet-statische varianten :-s

Ik heb mijn Registry class heel simpel:

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<?php
class Registry
{

static private $registry = array();

static public function set($key, $value) {
  self::$registry[$key] = $value;
}

static public function get($key) {
  if (isset(self::$registry[$key])) {
    return self::$registry[$key];
  }
else {
    // property bestaat niet, foutmelding tonen!
  }
}

}

?>

Oké zo?

Wouter J

Wouter J

21/02/2012 14:41:48
Quote Anchor link
Dat is inderdaad hoe ik het ook zou doen, al zou ik alle properties en methods van een class 1 tab naar rechts opschuiven.

Ik heb even gezocht en ik bedoelde meer deze presentatie: OO desig patterns for PHP waarin op slide 12 een mooi voorbeeld staat van de Registery, die bijna hetzelfde is als die van jou.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/02/2012 15:09:31
Quote Anchor link
Wouter J op 21/02/2012 14:41:48:
Dat is inderdaad hoe ik het ook zou doen, al zou ik alle properties en methods van een class 1 tab naar rechts opschuiven.

Dat doe ik normaal ook, maar dat gaat niet zo fijn in zo'n textarea :)

Overigens zie ik dat in dat voorbeeld (slide 12) ze de set functie dusdanig hebben gemaakt dat je bestaande waardes niet kunt overschrijven. Ik denk dat ik dat ook maar ga inbouwen om te voorkomen dat ik per ongeluk iets overschrijf. Nadeel is wel dat als ik bewust iets wil overschrijven dat dit niet gaat, maar ik denk dat dat in de praktijk niet vaak voorkomt.

Wouter J

Wouter J

21/02/2012 17:05:35
Quote Anchor link
Je zou ervoor kunnen kiezen om een 3e parameter voor extra validatie als je hem express wilt overschrijven:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
<?php

class Registery
{
  private static $values;

public static function set( $key, $value, $overwrite = false )
  {

if( isset(self::$values[$key]) && !$overwrite )
      throw new LogicException(sprintf('The key (%s) already exists', $key));
    self::$values[$key] = $value;
  }

public static function get( $key )
  {

if( isset(self::$values[$key]) )
      throw new InvalidArgumentException(sprintf('The key (%s) does not exists', $key));
    return self::$values[$key];
  }
}

try
{
  Registery::set('db.user', 'root');
  Registery::set('db.user', 'ozziePHP'); // throw exception
}
catch( LogicException $e )
{

echo $e->getMessage();
}

try
{
  Registery::set('db.user', 'root');
  Registery::set('db.user', 'ozziePHP', true); // success
}
catch( LogicException $e )
{

echo $e->getMessage();
}

?>
Gewijzigd op 21/02/2012 17:06:02 door Wouter J

Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/02/2012 18:11:03
Quote Anchor link
Thanks Wouter! Ik heb een extra delete functie gemaakt. Dus, wil je een waarde overschrijven, dan moet je eerst de bestaande waarde verwijderen.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.