Git gaan gebruiken

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jelle Hi

Jelle Hi

14/10/2016 17:14:14
Quote Anchor link
Hi allen,

Ik heb een website welke live is op domein.nl. Echter ben ik constant nog bezig deze site verder te ontwikkelen, en nu doe ik dat 'live' op de FTP-server.

Echter is het al een keer gebeurd dat ik tijdens het ontwikkelen per ongeluk een (typ)foutje maakte in een file waardoor de hele site het niet deed.. niet echt handig.

Daarom wil ik graag overstappen naar een constructie met een testserver waar ik wijzigingen eerst heen push en vervolgens als die wijzigingen goed zijn ze kan pushen naar de live-server. Ik ga er vanuit dat ik hier Git voor moet gebruiken, alleen zie ik door de bomen (vele handleidingen) het bos niet meer...

Wie kan bij een zetje in de goede richting geven? Doormiddel van wat uitleg of wat url's naar duidelijke uitleg (voorkeur voor Nederlands, maar hoeft niet perse).

Thanks alvast! :)
 
PHP hulp

PHP hulp

19/05/2024 02:34:30
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

14/10/2016 18:57:08
Quote Anchor link
Git is inderdaad in het begin wat ondoorzichtig. Ik probeer hier een stappenplan te schrijven en doe dat met git op de commandline (of bash).

Installatie
Git moet je eerst eenmalig installeren. De installatie procedure kan wat verschillen per OS. Google is hierbij je vriend. Wanneer je de installatie goed gedaan hebt zou je vanuit iedere willekeurige map op je pc het commando git moeten kunnen geven en krijg je wat help informatie over git terug. Voor windows kun je het beste git Bash gebruiken.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
$ git


Account op github of bitbucket.org
Vervolgens kun je een account aanmaken op github of bitbucket. Beide kennen een gratis lidmaatschap maar het grote verschil is dat je op bitbucket private repositories kunt aanmaken met een gratis account. Private repositories zijn alleen voor jou of jouw groep te benaderen.

Een repository aanmaken
Ik ga even uit van bitbucket maar hetzelfde geldt voor github. Log in, Selecteer in het menu 'Repositories' en dan 'Create Repository' en maak een nieuwe repository aan. Geef deze een logische naam. Nadat je repository is aangemaakt kom je op een nieuwe pagina en wordt je wat hulp geboden over hoe je verder moet. Het belangrijkste hier is de vierde regel die je op de commandprompt zou moeten intypen. kopieer die regel! Hij ziet er zo uit:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
$ git remote add origin https://<jouw_gebruikersnaam>@bitbucket.org/<jouw_gebruikersnaam>/<jouw_projectnaam>.git


Je project initialiseren en je eerste push
Ga op de commandprompt naar de hoofddirectory van je project. Stel dat je een Blog aan het maken bent en je project staat in c:\xampp\htdocs\blog. Dan ga je dus naar c:\xampp\htdocs\blog en type je de volgende commando's:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
$ git init
$ git remote add origin https://<jouw_gebruikersnaam>@bitbucket.org/<jouw_gebruikersnaam>/<jouw_projectnaam>.git
$ git add . --all
$ git commit -m "Mijn eerste commit!"
$ git push origin master

Uitleg:
regel 1: Maakt op de huidige werkdirectory een verborgen map aan waarin git zijn gegevens opslaat.
regel 2: Om niet constant die hele url te hoeven typen stellen we dat eenmalig in voor ons project
regel 3: Voeg alle nieuwe en gewijzigde bestanden toe.
regel 4: Maak van alle wijzigingen een nieuwe commit. (Lees een nieuwe donatie aan het project). Geef tussen de aanhalingstekens een uitleg waarmee je bezig bent geweest of wat de wijzigingen zijn.
regel 5: Upload de wijzigingen naar bitbucket.org. Origin is hier de standaard naam van de repository op bitbucket.org. Master is de branch (tak). Ik ga hier verder niet op in.

Je kunt nu op bitbucket.org de pagina verversen en je zult je bestanden zien.
Voor nieuwe wijzigingen doe je precies het zelfde alleen de 'git init' en 'git remote add ..' kun je overslaan. Want die hoef je slechts eenmalig te doen voor ieder project.

Een repository downloaden
Op je server of elke andere pc of in een andere directory kun je vervolgens een repository downloaden met een pull:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
$ git init
$ git remote add origin https://<jouw_gebruikersnaam>@bitbucket.org/<jouw_gebruikersnaam>/<jouw_projectnaam>.git
$ git pull origin master

de eerste twee commando's zijn weer eenmalig. De eerste keer moet je project directory leeg zijn.

Bestanden of directories uitsluiten
Voeg in je projectmap een bestand toe met de naam .gitignore . Edit dit bestand met een plaintext editor en voeg regels toe zoals dit voorbeeld:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
/app/config/parameters.yml
/vendor/
/web/bundles/

De eerste regel is het bestand parameters.yml in de <project-map>/app/config directory.
De tweede en derde regels gelden voor complete directories
Gewijzigd op 15/10/2016 00:51:26 door Frank Nietbelangrijk
 
Jelle Hi

Jelle Hi

15/10/2016 19:41:09
Quote Anchor link
Bedankt dat je de tijd hebt genomen om deze uitleg te schrijven!

Ik ga is aan de slag :)
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

15/10/2016 20:42:55
Quote Anchor link
Waarschijnlijk kom je nog wel een keer met een vraag... Veel succes in ieder geval.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.