Het 'cookie-verbod' - Wat doe jij?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 ... 14 15 16 volgende »

Php knipper

php knipper

30/05/2012 13:43:20
Quote Anchor link
er is ook al een petitie hiervoor

http://nocookielaw.com/
 
PHP hulp

PHP hulp

28/04/2024 17:33:43
 
TJVB tvb

TJVB tvb

30/05/2012 16:04:44
Quote Anchor link
Chris NVT op 30/05/2012 12:59:57:
Ozzie,

Maar is het dan ook toegestaan om na die [ok] een cookie op te slaan die dit onthoudt? Valt dat dan wel onder functioneel/noodzakelijk, want anders spam je de gebruikers/bezoekers telkens met die ok/cancel pop-up. Daar wordt je natuurlijk niet echt vrolijk van.


Als iemand op ok drukt heb je al toestemming voor de cookies, dan is het dus geen enkel probleem.
Als er op annuleren wordt gedrukt mag je zelfs een cookie opslaan dat die persoon geen cookies wilt opslaan omdat dat cookie alleen nuttig is (net zoals iemands taalvoorkeur e.d.)
 
Wouter J

Wouter J

30/05/2012 16:38:09
Quote Anchor link
Maar zo'n pop-up schrikt wel veel bezoekers af. Je moet eigenlijk, zoals ik ook in mijn blog zeg, iets vinden wat opvalt en toch niet bezoekers afschrikt. Ik denk dat een bar die tevoorschijn komt momenteel de beste oplossing is.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

30/05/2012 16:43:11
Quote Anchor link
Ja, maar zo'n bar vind ik ook niet echt opvallen. Wellicht iets wat subtiel het scherm komt "invliegen"?

Pfff, hoe je het ook wendt of keert... het blijft gewoon gruwelijk vervelend.

Maar wat betreft Analytics... dan moet je eigenlijk tegen de bezoeker zeggen dat als hij geen cookies accepteert dat hij dan de site niet mag bezoeken. Zou hij de site wel bezoeken zonder analytics toe te staan dan zijn je analytics waardeloos. Maar ja... als hij de cookies dan niet accepteert heb je een nog groter probleem. Pff...
 
Wouter J

Wouter J

30/05/2012 16:47:58
Quote Anchor link
>> Zou hij de site wel bezoeken zonder analytics toe te staan dan zijn je analytics waardeloos.
Ja, maar als de gebruiker JS uit heeft staan is het ook waardeloos.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

30/05/2012 16:50:11
Quote Anchor link
Ook daar heb je een punt, alleen is die kans niet zo heel groot. De kans dat hij de cookies niet toestaat is helaas vele malen groter.
 
- Raoul -

- Raoul -

30/05/2012 19:06:36
Quote Anchor link
Ik ga denk ik de effectjes van jQuery UI gebruiken om het te vragen denk ik...
 
De VeeWee

de VeeWee

31/05/2012 08:07:54
Quote Anchor link
Je mag blijkbaar ook gebruik maken van een opt-out. Dit wilt eigenlijk zeggen dat je er vanuit gaat dat de gebruiker toestemming geeft om zijn gegevens te gebruiken. Er moet dan wel ergens op de pagina, op een simpele manier voor gezorgd worden dat de cookies afgezet kunnen worden.

Een hele propere oplossing is:
http://silktide.com/cookieconsent

Het voordeel is ook dat je hier kan zeggen: gebruik cookies op elke site met deze toolbar. Als iedereen zijn eigen implemantatie gaat doen, dan moet je op elke site op ok drukken. Bij deze bar kan je zeggen: ok voor alle sites, wat ik toch ga doen...

Ook kan je hier cookie per cookie afzetten. Bijvoorbeeld: ik wil niet voor analytics, maar wel voor like bars.
 
Eddy E

Eddy E

31/05/2012 08:10:39
Quote Anchor link
Dat is dan inderdaad een mooie.

Maar ik ben er eigenlijk nog niet uit of het ook voor niet-bedrijven-websites geldt.

Overal staat dat BEDRIJVEN etc het een en ander moeten doen. Iemand die kan aantonen dat het ook voor non-profit-organisaties is?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

31/05/2012 08:27:25
Quote Anchor link
De VeeWee op 31/05/2012 08:07:54:
Je mag blijkbaar ook gebruik maken van een opt-out.

Waar leid je dat uit af?
 
De VeeWee

de VeeWee

31/05/2012 08:42:35
Quote Anchor link
Ozzie,

Momenteel vind ik vooral engelse documentatie terug. Blijkbaar is de wet veranderd en is het item 'implied consent' toegevoegd. Deze regel komt er op neer dat de bezoekers van uw site eigenlijk door het bezoeken al toestemming hebben gegeven. Je moet wel zelf nog iets voorzien, waardoor de gebruiker zijn toestemming kan afvinken.

Enkele artikels:
http://speckyboy.com/2012/05/28/the-ico-amends-the-eu-cookie-law-to-allow-implied-consent/
http://www.fourlakes.co.uk/2012/websites/eu-cookie-law-implied-consent/

Met dat script dat ik toegevoegd heb in vorige post, kan je zowel implied als explicit optie gebruiken (opt-out vs opt-in)

Deze artikels zijn wel in het engels. Ik weet niet hoe het nu juist zit voor NL, maar ik gok dat ze dit ook gaan toepassen.
 
TJVB tvb

TJVB tvb

31/05/2012 08:45:26
Quote Anchor link
Dat is een verschil tussen de algemene Europese richtlijn en de Nederlandse uitwerking.
Volgens de Nederlandse uitwerking heb je daadwerkelijk toestemming nodig voor het plaatsen van de cookies.
 
Chris PHP

Chris PHP

31/05/2012 08:51:23
Quote Anchor link
Je kunt er een mooie 'sarcastische' melding van maken, zoiets als dit.

Toestemming gebruik cookies

U mag onze overheid hartelijk danken dat wij u nu moeten lastigvallen met deze hinderlijke melding. Wij gebruiken op onze website cookies die het bezoek voor u zo prettig mogelijk maakt. Er worden geen persoonlijke gegevens opgeslagen.

[Accepteren] - [Weigeren]
 
TJVB tvb

TJVB tvb

31/05/2012 08:59:29
Quote Anchor link
@Chris, en wat voor cookies gebruik je dan? Ik kan zo snel geen cookie bedenken waar je toestemming voor nodig hebt en in meer of mindere maten persoons gegevens worden opgeslagen (daarmee bedoel ik gegevens die uiteindelijk naar jou terug te voeren zijn)
 
Chris PHP

Chris PHP

31/05/2012 09:01:08
Quote Anchor link
@TJVB,

last time visited site, last login time, en zo heb je er nog een paar.
Gewijzigd op 31/05/2012 09:01:55 door Chris PHP
 
TJVB tvb

TJVB tvb

31/05/2012 09:03:13
Quote Anchor link
Last login time, kun je met de voorwaarden voor een account afhandelen.
Last visited gebruik ik nooit, daar had ik niet aan gedacht. Dankje
 
Chris PHP

Chris PHP

31/05/2012 09:06:47
Quote Anchor link
@TJVB,

Klopt zijn zo snel wat voorbeeldjes, voor alles zijn natuurlijk alternatieve manieren. Ik ben ook van mening dat er geen cookies gebruikt goeven te worden, als alleen voor een sessie ID.

Als je site een db heeft (de meeste tegenwoordig) dan maak je gewoon een opties tabel waar je dus alle info in een db kunt opslaan.

Ik gebruik zelf alleen een db en sessies geen cookies, mijn browsers clearen ook dagelijks de hele geschiedenis, cookies, cache, etc. Sinds het mooie verhaal van Facebook met hun 'offline cookie tracking' troep.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

31/05/2012 09:24:55
Quote Anchor link
Chris NVT op 31/05/2012 09:06:47:
@TJVB,

Klopt zijn zo snel wat voorbeeldjes, voor alles zijn natuurlijk alternatieve manieren. Ik ben ook van mening dat er geen cookies gebruikt goeven te worden, als alleen voor een sessie ID.

Het gaat dus voornamelijk om Google Analytics. Die gebruikt wel een cookie.
 
Chris PHP

Chris PHP

31/05/2012 09:28:38
Quote Anchor link
@Ozzie,

Ja jullie hebben het voornamelijk over Google Analytics ;). Dat is een discussie waar niemand nu een antwoord op heeft. Moet jij het nu als webontwikkelaar toestemming vragen, of Google? Deze vraag zal nog wel even zo zijn, en er zullen voornamelijk meningsverschillen zijn.

Mijn mening:
Google.
Heel simpel want wij als ontwikkelaars maken die cookie niet aan, het enige wat wij doen is een stukje script plaatsen die naar Google gaat met een id. En daar wordt dan de rest verwerkt, en dus de cookie aangemaakt om te kijken wat die gebruiker nu allemaal doet.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

31/05/2012 09:30:51
Quote Anchor link
Euh ja... maar de door ons gemaakte website zorgt er in 1e instantie voor dat die cookie geset wordt. Daarnaast... ik zou niet weten hoe Google vanaf mijn website om toestemming zou moeten vragen.
 

Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 ... 14 15 16 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.