Hoe Interne en externe gegevens scheiden in praktijk

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Eric T

Eric T

23/12/2012 20:34:10
Quote Anchor link
Ben niet helemaal zeker of ik het op het juiste plekje heb gepost, hoop het wel;
Ik ben nieuwsgierig naar iets waarvan ik niet niet weet hoe dat in de praktijk werkt...

Stel ik zou een website voor een organisatie bouwen, met leden.
En stel dat er voor die organisatie een server bestaat voor die website, maar dat er ook een server bestaat voor de interne privacy gevoelige datagagevens.
Op die interne server staat bijvoorbeeld wie waar woont, welk telnummer, en welk bedrag aan contributie is betaald.
Dit is dus vrij gevoelige informatie die ik dan niet met de buitenwereld zou willen delen.

Maar wat ik bijvoorbeeld wél mogelijk zou willen delen op de webserver na login, is:
- initiaal + achternaam
- woonplaats
- wel/niet betaald als het lid is ingelogd op de webserver.

Waar ik nou nieuwsgierig naar ben is hoe dit in de praktijk met elkaar gelinkt en/of opgezet wordt...
Dus wat zijn oplossingen die veilig zijn?

Gebeurd dat bijv met XML?
Of is er bijv een connectie via een Firewall met specifieke settings?
Of anders?

Ik kan me zelf niet voorstellen dat altijd alles op 1 en dezelfde server staat als het echt van belang is gevoelige info te scheiden...vandaar de vraag hoe :-)

Alvast dank voor reactie!
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 09:44:31
 
Eddy E

Eddy E

23/12/2012 20:43:17
Quote Anchor link
Alles in 1 database.
En afhankelijk van of je ingelogd bent WEL (of niet) de gegevens tonen.
Denk je dat dit forum ook aparte servers draait? Nee hoor, gewoon 1 server, 1 database... en afhankelijk van je session (sessie) wordt gekeken wat je wel/niet mag bekijken.

Wie dat bepaalt? PHP?
 
Eric T

Eric T

23/12/2012 20:51:44
Quote Anchor link
Eddy, dank voor je reply. Deze wijze hanteer ik zelf ook, dus dat herken ik wel :-)

Maar hoe doet bijv een bank zoiets dan? Of bijv. de belastingdienst? Zou dat echt allemaal op 1 server staan? Of maken ze misschien gebruik van verschillende databases o.i.d. dan op 1 machine?

Waarom ik het wil weten is omdat ik gevraagd ben iets te maken maar waarvan ik eigenlijk echt niet wil dat (mocht de webserver gehackt worden) iemand op wat voor manier dan ook iets met de oorspronkelijk database gegevens kan doen.
Gewijzigd op 23/12/2012 20:54:49 door Eric T
 
Eddy E

Eddy E

23/12/2012 21:13:48
Quote Anchor link
Een bank heeft natuurlijk veel meer gegevens, geld én experts.
Daarnaast zullen zij wel backup-servers hebben draaien die redudant naast elkaar werken.
Maar zo belangrijk is jouw website waarschijnlijk niet (anders zou je het hier niet vragen).

Een site als Google of Facebook draait ook niet op 1 servertje ;).
Hoe ze dat precies doen weet ik niet.

Als je gegevens online wilt hebben is het altijd hackbaar.
Je wilt het dus wel op internet (maar beschermd) zetten. Nou: doen dan.
Maar wel heel goed beschermen. Desnoods alles coderen (encrypten).
 
Eric T

Eric T

23/12/2012 21:20:43
Quote Anchor link
ok, helder :-) thx
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.