Hoe werken MySQL indexen?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Disksoft

Disksoft

19/08/2007 22:23:00
Quote Anchor link
Hallo,

Ik probeer me nu meer te verdiepen in de database structuur die ik aan het maken ben. Nu zie ik dat bij sommige tabellen die bij scripts zitten INDEX waardes bevatten.

Nu heb ik op internet gezocht wat het is en waneer je het toepas en op wat voor velden. Maar ik kan er vrij weinig over vinden. Weet iemand toevallig een goede site waar het een of ander wordt uitgelegt (Het liefst in het nederlands)? De manual van MySQL vindt ik niet echt duidelijk.

Of misschien dat iemand het hier duidelijk kan uitleggen en wat je er mee kan en waneer je het moet toepassen. Ik heb al in de tutorials gekeken maar ik zag er niets over. (Misschien dat ik er overheen gekeken heb).

Met vriendelijke groet,
Robbert
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Disksoft
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 02:00:47
 
Vdleije .

vdleije .

20/08/2007 00:21:00
Quote Anchor link
Een index waarde is de waarde van de rij van een database.

meestal id genaamd.

+----+-------
| id | blabla
+----+-------
| 1 | ja
+----+-------
| 2 | ja
+----+-------

Je ziet dat ID de index is die de 2 rijen uniek maakt. Maar er staat wel het zelfde in kolom blabla.

:$ dat is een beetje het idee
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

20/08/2007 00:35:00
Quote Anchor link
vdleije schreef op 20.08.2007 00:21:
:$ dat is een beetje het idee

Nou ... niet helemaal.

MySQL gebruikt indexen om records snel op te kunnen halen. Zonder indexen moet MySQL door de hele tabel gaan om het record op te kunnen halen dat je wilt. Met indexen gaat zoeken in je tabel dus veel sneller.

Er zijn vier typen:

Normal indexes: die gebruik je op kolommen waarvan je verwacht dat je ze vaak nodig hebt bij zoekacties.

Unique: die gebruik je als je geen dubbele waarden in een veld wilt.

Primary keys: deze gebruik je om records uniek te maken. Eigenlijk altijd in combinatie met auto_increment

Fulltext: die gebruik je om de FULLTEXT feature van MySQL te implementeren. Denk hierbij aan zoekresultaten sorteren op relevantie en dergelijke.
 
PHP erik

PHP erik

20/08/2007 00:51:00
Quote Anchor link
Inderdaad.

Je kunt een INDEX vergelijken met een index in een boek. Een lijst met namen/onderwerpen met paginanummers. Je kunt zo heel snel vinden wat je zoekt, in plaats van dat je het hele boek hoeft door te bladeren. Bij databases is dit principe hetzelfde.
 
Vdleije .

vdleije .

20/08/2007 01:05:00
Quote Anchor link
@Jan en Erik

Kon niet beter uitgelegd worden :D
 
Disksoft

Disksoft

20/08/2007 11:57:00
Quote Anchor link
Oke bedankt voor de informatie, nu weet ik op wat voor velden ik het moet toepassen.
 
Klaasjan Boven

Klaasjan Boven

20/08/2007 12:47:00
Quote Anchor link
@ Jan

Unique is mijns inziens een CONSTRAINT en geen index toch???
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.