.htaccess rewrite urls

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

R deb

R deb

21/12/2016 17:30:27
Quote Anchor link
Goedendag,
ik heb een vervelende puzzel waar ik niet 123 uitkom

Ik heb een site waar men gevonden en verloren voorwerpen kan posten

De url structuur is :
sitenaam.nl/61-2/toon/46/leuven/identificatie/

nu zie je dat er getallen instaan, deze getallen zijn lelijk en niet seo friendly, dus daar wil ik vanaf

zodanig dat de structuur wordt :
sitenaam.nl/gevonden/leuven/identificatie/
een korte nette url

De getallen varieren op 2 niveaus
1e niveau bestaat uit 61-1 en dat is gelijk aan VERLOREN en 61-2 is gelijk aan GEVONDEN
2e niveau zijn de "postnummers" en die lopen uiteen van 3 tm 77

Ze zijn dus "dynamisch" en varieren dus, zowel de nummers, als de plaatsnamen als de items waar het over gaat.

Ik zou eigenlijk rewrite urls willen hebben die de boel zodanig afvangen dat het leesbare urls worden
in de trant van

sitenaam.nl/gevonden/<plaatsnaam>/<categorienaam>

Ik kan onmogelijk 1000-en rewrite urls maken...maar ik kom er niet uit hoe ik dynamische urls moet omsmurfen....

Hoe regel ik dat ?
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 18:47:22
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

21/12/2016 21:42:35
Quote Anchor link
Dat regel je met slugs. Nog geen week geleden is er hier een topic over gestart. Daarna heeft de topic-starter nog een nieuw topic gestart over frontcontrollers. Die vindt je hier.



Toevoeging op 21/12/2016 22:01:03:

Een .htaccess kan geen nummer (noemen we ook wel een id) aan een naam koppelen dus je hebt een PHP oplossing nodig. Werkt je site nog op een bepaald pakket/CMS/framework?
Gewijzigd op 21/12/2016 22:03:34 door Frank Nietbelangrijk
 
R deb

R deb

21/12/2016 22:30:10
Quote Anchor link
Hallo,
bedankt voor je reactie.
Ja ik gebruik wp, maar de permalink structuur aanpassen zie ik ook niet 123 hoe ik dat moet doen :
dit zou dan iets worden van
sitename.nl/loketgvv%category%/%postname%/

Dat werkt helaas niet...of anders gezegd, ik kom daar niet uit hoe ik dat zou moeten aanpassen.
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

21/12/2016 22:42:16
Quote Anchor link
Ik ben geen wordpress kenner en weet niet of dit überhaupt mogelijk is binnen wordperfect maar als het mogelijk is zul je toch een eigen plugin moeten maken die overweg kan met de namen in je URL. Denk maar eens na. als jij in de url alleen een naam opgeeft en geen ID, hoe moet jouw script dan weten welke informatie hij uit de database moet halen.

antwoord: Het script zal moeten zoeken op naam of titel in de database. Dus is een aanpassing in je script noodzakelijk.

Daarbij komt er nog een probleempje om de hoek kijken: In de url's zijn veel karakters niet toegestaan. Geen spaties, leestekens of letters met een trema of hoedje. Dus zul je de naam of titel moeten "slugify-en".


Crème behang
moet dan worden:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
creme-behang
Gewijzigd op 21/12/2016 22:51:22 door Frank Nietbelangrijk
 
R deb

R deb

21/12/2016 22:49:53
Quote Anchor link
Mee eens, maar de ID's staam toch in de urls? zoals de 61-2
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

21/12/2016 22:50:54
Quote Anchor link
Maar die wil jij toch vervangen?

Toevoeging op 21/12/2016 22:53:15:

Of je moet het doen zoals hier op PHP hulp: ID en slug dus
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
61-2/pannekoeken-zijn-gezond


Toevoeging op 21/12/2016 23:00:50:

Misschien kom je hier wat verder mee: http://stackoverflow.com/questions/4586835/how-to-pass-extra-variables-in-url-with-wordpress
 
R deb

R deb

21/12/2016 23:07:28
Quote Anchor link
Yep, ik zal er verder in moeten duiken wat er mogelijk is.
Bedankt voor de moeite iig. Top !
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.